Gå til innhold

ESTA eller visum?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg bodde i USA ca 6 måneder for mange år siden og har lyst til å ta en tur til New York ila 2018. Må jeg søke om visum eller kan jeg ta visumfritt (ESTA)? Jeg vet de har mange regler til når man må søke visum istedenfor ESTA og lurer på om det med at man har arbeidet der før har noe å si. Da jeg arbeidet der hadde jeg arbeidsvisum som jeg fikk på ambassaden og dette har jo selvsagt gått ut for lenge i tillegg til at passet det var i,er utløpt.

Anonymkode: 331fc...4b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo sjekke om visumet den gang bare var midlertidig. Sannsynligvis så var det jo det (Det skal en del til for å få permanent oppholds- og arbeidstillatelse/greencard i USA), og da må du jo uansett ha nytt visum eller ESTA nå. Hvorvidt du trenger det ene eller andre kommer an på om du tidligere har blitt straffedømt, hvor lenge siden det er og hva det gjaldt. Du kan lese mer om ESTA her:

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Visuminformasjon, om du skulle trenge vanlig VISA finner du på amerikanske ambassaden :)

Om du ikke har blitt straffet før, så anbefaler jeg naturlig nok ESTA om du ikke skal være mer enn tre måneder (da må du ha visum uansett).

Anonymkode: f4b43...ff7

• Liker 1
Skrevet

ESTA er enkelt og raskt.  Koster 15-20 dollar tror jeg.

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg tenker jo selv at jeg må ha ESTA som "alle andre",men vet jo at de kan ha så mange regler om alt mulig og at jeg har bodd der før kanskje hadde en innvirkning. At det kanskje hadde noe å si? Jeg oppfyller jo alle krav til å få ESTA istedenfor å søke visum.

Arbeidstillatelsen jeg hadde var bare midlertidig og er gått ut for lenge,passet det var i også.

Anonymkode: 331fc...4b1

Skrevet

Les dette:

Hvis jeg har blitt godkjent gjennom ESTA for reise til USA, betyr det at jeg kan reise inn i landet?

Ikke nødvendigvis . Godkjenning bare autoriserer en person til å gå ombord i et fly eller et cruise-skip for å reise til USA uten visum. I alle tilfeller foretar toll-og grensevaktene en avgjørelse om innreisetillatelse ved inngangsportaler eller forhåndsklareringssteder

Skrevet
57 minutter siden, Belima skrev:

Les dette:

Hvis jeg har blitt godkjent gjennom ESTA for reise til USA, betyr det at jeg kan reise inn i landet?

Ikke nødvendigvis . Godkjenning bare autoriserer en person til å gå ombord i et fly eller et cruise-skip for å reise til USA uten visum. I alle tilfeller foretar toll-og grensevaktene en avgjørelse om innreisetillatelse ved inngangsportaler eller forhåndsklareringssteder

...Og dette er bare formalia med mindre man har gjort noe f. eks. kriminelt, løyet på ESTA søknaden, blitt kastet ut tidligere etc. Har man rent rulleblad og ikke ble tatt for noe som var i strid med tidligere visum eller ble for lenge i forhold til gyldigheten på tidligere visum har man ikke noe problem :)

Anonymkode: f4b43...ff7

Skrevet

Mener det var hos Lindmo en norsk kvinnelig artist fortalta at hun ikke kom inn i USA med bare ESTA.  Hun skulle være gjest på et talkshow en kveld. Var blitt mye strengere nå, med Trump, å komme inn nå.

Anonymkode: f7f00...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...