Gå til innhold

Hvor mye vaskemiddel skal man bruke?

Ayesh

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg pleier å bruke flytende vaskemiddel til klær. Føler jeg bruker for mye. Lurer på om hvis det bare er en genser, en joggebukse, og 2 T-skjorter hvor mye vaskemiddel burde jeg ha brukt? Jeg tok 75 ml ca.

Fortell meg i ML. Eller i spiseskjeer hvis det er veldig lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker aldri mer enn 50 ml når jeg vasker full maskin. litt mindre hvis jeg bare har et par plagg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brunhilde skrev:

Jeg bruker aldri mer enn 50 ml når jeg vasker full maskin. litt mindre hvis jeg bare har et par plagg.

Full maskin vil si 5-6 kg? Holder det med 50 ml? Høres litt lite ut. Hvor mye tøymykner tar du da?

Ts

Endret av Ayesh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid litt mindre en doseringen tilsier, de er så overdrevent. Det viktigste er å ha høy nok temperatur på vaskevannet.

Anonymkode: 439ef...192

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,75 dl høres mye ut for en kvart maskin med klær.  Ville brukt under halvparten.  Jeg bruker en slik gammel vaskeball til å dosere med, bruker 1/3 til lite og halve til full maskin.  Såpen blir bare liggende igjen i klærne hvis man bruker for mye og det blir ikke renere for å si det sånn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar det på magefølelsen. Og om klærne skummer etterpå, ja da blir den en runde til. :fnise:
Jeg suger til å vaske klær. Men har klart å bevart en hvit skjorte da.. den er fortsatt hvit. Ikke spør meg hvordan, for resten er blått og grå. 

Anonymkode: 2a380...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor mye vaskemiddel til en altfor tom maskin. Hvorfor venter du ikke til maskinen er full? Par spiseskjeer er nok. Dessuten ville jeg ha anbefalt pulvermiddel (slik slipper du å betale for mye for væsken). Det er jo miljømessige hensyn å ta også. :)

Anonymkode: d0c72...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye vaskemiddel en skal bruke er jo også avhengig av hvor hardt vann (hvor mye kalk og mineraler) en har, i tillegg til hvor skittent tøyet er. Har du kommunalt vann kan du sikkert bruke mindre enn det som står på flaska, har du brønn/borehull må du sannsynligvis bruke mer for å få det rent

Anonymkode: c77bc...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bruke vaskepulver i maskinen innimellom og ikke bare flytende vaskemiddel. 

Det skal stå dosering på vaskemiddelflaskene og pakkene. Disse gjelder gjerne ved full maskin. Vasker du bare ett eller noen få plagg kan du halvere vaskemiddelmengden. 

For mye vaskemiddel i maskinen gjør det vanskelig for maskinen å få skylt ut alt vaskemiddelet. Plaggene blir da stive og mye raskere slitt og stygge. Finn en måleskje for vaskemiddel på butikken eller send en mail til lilleborg og spør om de kan sende deg noen.

Anonymkode: 329ae...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...