Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan 23/5-regelen fungerer? Har forstått det sånn at man må ha fylt 23 og ha fem år med arbeidspraksis. Men hvilke fag må man egentlig ha? Jeg har alle fagene fra vg1 studiespes, men siden jeg droppet ut på slutten av andreåret og byttet linje, har jeg også alle fag fra vg1 teknikk og industriell produksjon, og vg2 industriteknologi. Mangler historie og fremmedspråk, men er dette fag som er helt nødvendige for å oppfylle regelen? Skjønner liksom ikke helt hvordan jeg skal klare å ta noe språkfag som privatist, da det var mer enn vanskelig nok på studiespes. Jeg har også rett på påbygg etter jeg er ferdig med lærlingtiden, men for det første er det utrolig lite fristende å gå et femte år på vgs, og i tillegg ha ca de samme fagene jeg hadde på studiespes om igjen. Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: e1199...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du er ute etter? Generell studiekompetanse?

Anonymkode: 2fd8b...2d9

Skrevet

Norsk (hovedmål, sidemål, muntlig)
Engelsk 
Samfunnsfag
Naturfag
Historie
Matematikk (1P+2P minimum)

Anonymkode: 68cee...166

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Men helt ærlig, hvis du ikke klarer å ta studiekompetanse etter 23/5-regelen, hvordan i alle dager skal du klare å studere på høyere nivå? Hvis du ikke skal bli sykepleier, da.

Anonymkode: ece55...190

Aner ikke, sitter egentlig bare og funderer litt over hva jeg skal gjøre etter lærlingtiden og har egentlig ikke bestemt meg for noe videre utdanning. Trives med jobben jeg har og har ikke noe imot å fortsette der etter lærlingtiden heller, men har litt lyst på nye impulser. Ser at fremmedspråk ikke regnes som ett av studiekompetansefagene, og da virker det hele mye mer overkommelig.

Det jeg lurer litt på er om fagene jeg tok på yrkesskolen teller med? Isåfall mangler jeg kun noen timer med norsk og matte, og selvsagt hele historiefaget.

Anonymkode: e1199...4a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...