AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #1 Skrevet 8. oktober 2017 Er det noen av dere som har en heltidsjobb som fotograf? Jeg har ikke gått på skole eller utdannet meg innen foto. Men synes det er utrolig gøy å fotografere. Kunne godt tenke meg å drive for meg selv som fotograf. Jeg vil leve av dette å ha dette som en fulltidsjobb. Er det noen som vet om dette er mulig? Hvordan kan jeg starte. Har en 100% stilling på skole akoratt nå. Kan ikke slutte i den jobben fordi jeg er nødt til å ha en inntekt. Anonymkode: c1f5b...a6f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #2 Skrevet 8. oktober 2017 Ha jobben din enn så lenge. Det kan fort ta noen år før du er der at du kan slutte. Men begynn med dette på si. Til du har bygget et omdømme og kundekrets. Jeg driver med dette på si. Det er langt mellom oppdragene. Men jeg gjør ikke så mye for å markedsføre meg. Slike kreative jobber er heller ikke godt betalt. Så jeg har en godt betalt 100% jobb ved siden av som er tilpasset utdanningen min. Foto er bare en hobby som folk har begynt å betale meg for å drive med. Du kan begynne med å skaffe deg et lokale i et sentrum. Du vil ikke kunne leve av bare å fotografere. Du må også kunne drive med andre ting. som å selge fotoutstyr og tilbehør. Digitalisere og scanne inn gamle bilder for folk. Printe ut og forstørre bilder osv. Lokalet må også være så stort at det må være plass til et studio. Her må du ha lyssetting og rekvisitter for å kunne ta div. familiebilder osv. Så må du markedsføre deg. Slik at folk vet at du finnes. Gjerne i lokalavis. Der du kan ha en reportasje om at du nå åpner en nytt studio osv. Lag en hjemmeside og facebook side med bildeeksempler og hvor du forklarer hvilke tjenester du utfører. Følg med på "mitt anbud" og finn småjobber. Ser folk leter etter en bryllupsfotograf osv. Legg deg litt lavt i pris i starten..Slik at du får opparbeidet deg erfaring og omdømme. Samt bilder du kan bruke for å markedsføre deg selv fremover. Når dette etterhvert begynner å gå av seg selv, og du kan leve av det. Først da vil jeg anbefale deg å slutte den jobben du har i dag. Til da kan du drive med dette etter arbeidstid og i helgene. Lang men den safeste veien å gå. Du kan begynne allerede i dag med å tenke ut firmanavn og registrere deg i brønnøysundregisteret og opprette en bankkonto. Så kan du begynne å fakturere. Conta faktura er et helt OK faktureringstjenestr for småbedrifter. Lykke til! Anonymkode: 71569...105 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #3 Skrevet 8. oktober 2017 Ikke hør på AB over. Det mest lønnsomme vil helt klart være freelance og fotografere bryllup og slikt, folk drar ikke i studio lenger. Hvis du eventuelt vil bli profesjonell fotograf innen mote f.eks. burde du muligens gå på skole, det samme med fotojournalistikk, foto av produkter osv. Du kan eventuelt tjene penger på å selge bilder til private eller div natur og turistattraksjoner. Anonymkode: 9ed9d...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 Det skal godt gjøres å få et skikkelig levebrød av dette. Kusinen min er utdannet fotograf, og hun jobber som ukvalifisert assistent i barnehage... da selvsagt til en ikke akkurat hurramegrundt lønn, men likevel langt mer enn det hun klarte skrape sammen den tiden hun prøvde å leve av det hun faktisk er utdannet som. Anonymkode: 04c2e...202
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg vet om ei som jobber fulltid som fotograf. Hun har en stor kundekrets både med private, barnehagefotograferinger, skolefoto og så videre. Likevel har jeg ikke inntrykk av at det er veldig lukrativt. Hun har nå sluttet med å ha studio, fordi det er så dyrt med husleie - og de fleste fotooppdragene er andre steder uansett. Det finnes de som lever av å være fotografer, men du må nok være veldig interessert og "idealistisk" anlagt. Det er mye arbeid og lite avkastning for mange... Anonymkode: 60b0a...f9b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #6 Skrevet 9. oktober 2017 Tanten min er profesjonell fotograf. Å skal du komme opp på det nivået så krever det beinhard jobbing og ekstremt mye motivasjon. Hu har brukt maaaange år på å komme dit hu er i dag. Men, i dag reiser hu rundt å fotograferer i hele verden for magasiner osv. Så hu har fått betaling for jobben. Men det er absolutt ikke et yrke du plutselig kan leve av. Hu hadde denne muligheten fordi mannen hennes har en synd godt betalt lønn, som gjorde at hu ikke var avhengig av stor inntekt den perioden. Anonymkode: b0cd9...471
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #7 Skrevet 9. oktober 2017 Noen av dere som vet hvor det er best å opprette en bettside? hvor mye koster det å registrere en liten bedrift i brønnøysundregisteret? Anonymkode: c1f5b...a6f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #8 Skrevet 9. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen av dere som vet hvor det er best å opprette en bettside? hvor mye koster det å registrere en liten bedrift i brønnøysundregisteret? Anonymkode: c1f5b...a6f Før du bruker penger på nettside og å registrere bedrift så ta fotokurs osv. Ingen (jeg lover; INGEN) betaler for amatør bilder av unger eller familiebilder. Så du må først lære deg alt om lyssetting, ha et tålig greit kamera og stativ og du må øve masse! Før dette er det ikke noe poeng i å lage deg en bedrift. Anonymkode: b0cd9...471
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå