Gå til innhold

Hva er vanskeligst studie? Medisin, odontologi eller farmasi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en formening om dette? Og fint hvis det begrunnes. 

Anonymkode: f59bd...534

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke farmasi i allefall... vil tippe psykologi profesjonsstudie, da du må ha A i alt for å komme videre.

Anonymkode: 38494...b22

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ikke farmasi i allefall... vil tippe psykologi profesjonsstudie, da du må ha A i alt for å komme videre.

Det er det ikke. Det er bare så mange som søker. De fleste har vel begynt å ha inntak rett fra vgs også. 

Anonymkode: 2fad1...a58

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke. Det er bare så mange som søker. De fleste har vel begynt å ha inntak rett fra vgs også. 

Hva? Du må ha A i alt første året i psykologi for å komme videre. Slik var det også før da mamma studerte psykologi. Medisinstudiet trenger man ikke A i alt første året før å komme videre. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare Universitetet i Tromsø som fremdeles har den ordningen, de universitetene har opptak fra vgs. Har du først kommet inn, er det ikke spesielt tungt sammenlignet med andre studier.

Anonymkode: 21187...61b

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Du må ha A i alt første året i psykologi for å komme videre. Slik var det også før da mamma studerte psykologi. Medisinstudiet trenger man ikke A i alt første året før å komme videre. 

Bare å se på UiB, UiO og NTNU sine nettsider. De gikk vekk fra denne ordningen for et par år siden, nå søker man med karakterer fra vgs.

• Liker 3
Skrevet

Medisin. Åpenbart

Anonymkode: 422e5...26a

• Liker 5
Skrevet

Tilnærmet likt tenker jeg. 

Medisin og odontologi har det samme startpunktet, men så skiller de veier etter hvert da studiene naturlig nok fokuserer på forskjellige områder. Farmasi er litt lenger unna medisin og odontologi, men nivåmessig kan jeg ikke tenke meg at noen av alternativene skiller seg spesielt ut. 

Anonymkode: edb42...fc5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Medisin. Åpenbart

Anonymkode: 422e5...26a

Hvorfor er det så åpenbart? 

Jeg har inntrykk av at farmasi er det tyngste blant disse studiene. Medisin derimot er vanskeligst å komme inn på. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare Universitetet i Tromsø som fremdeles har den ordningen, de universitetene har opptak fra vgs. Har du først kommet inn, er det ikke spesielt tungt sammenlignet med andre studier.

Skulle selvsagt stå de andre universitetene.

Skrevet

Jeg tenker kanskje tannlege, for da må man jo tross alt ha en del av det vanskelige realfagsstoffet samtidig som man må være en flink håndtverker. 

• Liker 1
Skrevet
På 8.10.2017 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke, man må ha A for å gå videre i Trondheim også. Det var slik for noen år siden. En venninne gikk ikke videre. 

Anonymkode: e5763...86c

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke, man må ha A for å gå videre i Trondheim også. Det var slik for noen år siden. En venninne gikk ikke videre. 

Nei, dette stemmer ikke. 

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen år siden, ja. Det er jo endret når da. Så det du sier er feil. Trondheim har nå den ordningen at man søker seg rett inn på 6 år med profesjon. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i at det var slik for noen år siden. Poenget er at det er ikke slik i dag.

• Liker 2
Skrevet

Tror medisin

Anonymkode: bb613...e0b

Skrevet

Ingen. Matematikk og fysikk er vanskeligere. 

Anonymkode: 639ea...04c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen. Matematikk og fysikk er vanskeligere. 

Det virker som at leseevnene dine svikter litt. 

• Liker 2
Skrevet

Har en tannlege og en psykolog i nærmeste familie. Begge er flinke folk som lærer raskt, tar ting lett og husker mye. Tannlegestudenten brukte langt mer tid (pr. uke) på studiene enn psykologen, mye på grunn av lange dager med klinikk/pasienter de siste årene, i tillegg til mye teori som måtte læres på ettermiddags- og kveldstid. Den vordende psykologen hadde lengre ferier og kortere/færre dager med obligatorisk oppmøte eller praksis på studiet, og derfor var det ikke like tidkrevende, selv om pensum var stort der også. Med det sagt, så mener jeg at slike studier - også inkludert medisin, siv.ing på NTNU etc. - krever langt mer enn en vanlig bachelor innen samfunnsfag og økonomi...

Anonymkode: ba1cf...e67

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som at leseevnene dine svikter litt. 

Nei, egentlig ikke. Jeg så at noen nevnte psykolog profesjon. Det er ikke inkludert i spørsmålet. Derfor tenkte jeg det var innenfor å nevne andre studier.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...