AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #1 Skrevet 8. oktober 2017 Jeg er lektorstudent ute i en lengre praksisperiode. Det er liksom så nytt, jeg kjenner ikke alle der, jeg er usikker på meg selv, og det går utover undervisning som jeg må ha. Jeg vet at rett etter praksis kommer eksamenshelvete. Ja, delvis er jeg stresset på grunn av et dårlig opplegg, men jeg kan ikke late som at jeg trives i lærerpraksis heller. Jeg liker elevene, men jeg syntes det er vanskelig å planlegge selv om vi er to studenter. Jeg blir også nervøs over at folk fra universitet skal komme å se på meg undervise. Mer det normalt å ikke trives? Jeg skal holde ut, men jeg begynner jo virkelig å lure. Jeg har ikke hørt noen andre si at de ikke trivdes i praksis. På universitetet er det mange som er kjempe gira på å bli lærer og de kommer tilbake fra praksis og forteller hvor inspirert de ble. Jeg hat aldri følt det slik. Anonymkode: 5cdab...012
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #2 Skrevet 8. oktober 2017 Jeg så praksis som en sjanse til å teste ut de ideene jeg hadde om undervisning, og likte egentlig bedre praksis enn å være på høyskolen. Så jeg hadde nok tatt meg noen tenkerunder om jeg var deg. Kanskje er du på feil nivå? Jeg visste med en gang at jeg hørte hjemme på ungdomsskolen, og hadde nok ikke passet like bra inn på laver årstrinn. Lykke til! Jeg er øvingslærer, og håper du ville åpnet deg for meg om du var min student. Da kan jeg kanskje i samarbeid med høyskolen hjelpe deg å finne din plass. Anonymkode: 33af0...aa3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #3 Skrevet 8. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg så praksis som en sjanse til å teste ut de ideene jeg hadde om undervisning, og likte egentlig bedre praksis enn å være på høyskolen. Så jeg hadde nok tatt meg noen tenkerunder om jeg var deg. Kanskje er du på feil nivå? Jeg visste med en gang at jeg hørte hjemme på ungdomsskolen, og hadde nok ikke passet like bra inn på laver årstrinn. Lykke til! Jeg er øvingslærer, og håper du ville åpnet deg for meg om du var min student. Da kan jeg kanskje i samarbeid med høyskolen hjelpe deg å finne din plass. Anonymkode: 33af0...aa3 Jeg har praksis på ungdomsskolen, men jeg tror jeg vil jobbe på vgs. Jeg tar lektorutdannelse. Anonymkode: 5cdab...012
Gjest earlgrey Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg har vært i lærerpraksis og den beste timen jeg hadde var en time jeg fikk ha helt alene uten å bli observert av veileder og 3 andre studenter :D men tror det er vanlig å ikke trives i praksis på en måte, det kan jo være stress i forhold til en vanlig studenthverdag. Vi pleier alltid å ha skikkelig feiring etter en praksisperiode, så kan jo diskuteres om det er på grunn av at vi ikke "trives"
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg studerer barnehagelærerutdanningen, og trivdes ikke i praksis der jeg var nå, følte ikke jeg kom overens med de som jobber der rett og slett.. trivdes kjempegodt der jeg var i praksis i fjor! Anonymkode: 5e108...39a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #6 Skrevet 12. oktober 2017 Tror det er ganske vanlig. Jeg har hatt noen praksiser jeg har hatt det kjempefint i, og andre der jeg ikke har trivdes i det hele tatt. Uansett er det veldig slitsomt å være student i praksis. Man er alltid "overvåket", må alltid gi 120% for å virke super engasjert og motivert (føler at en dårlig dag er ikke lov liksom), blir man syk er det kjempestress for man har svært begrenset med dager man kan være bort før man stryker hele praksisen. Føler heller ikke at man blir en skikkelig del av miljøet der man er, for alle vet det er for en begrenset periode. I tillegg til praksis er det oppgaver som skal skrives, og hvis man jobber ved siden av studiet kan det bli vanskelig i praksis - altså dårligere økonomi. Så ja, jeg tror det er vanskelig å føle litt stress i praksis, det betyr jo ikke at man har valgt feil studie. Anonymkode: 9ca66...89f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #7 Skrevet 12. oktober 2017 Praksis er vanvittig slitsom, for man er jo "på topp" hele dagen lang, og man vet man blir vurdert. Så; nei, praksis er ikke spesielt gøy, og heller ikke nødvendigvis særlig inspirerende hvis man havner med brødhuer på gruppa. Anonymkode: 68e90...d0b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #8 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg var lik som det. Trivdes overhode ikke i praksis. Ble sliten av å være i en vurderingssituasjon hele tiden. Ble ikke inspirert av noe heller. Men allikevel elsker jeg lærerjobben. Nå har jeg jobbet i seks år og hvert år blir bedre og bedre! Anonymkode: 4a39c...b1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå