Gå til innhold

Er så lei... Bosituasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er SÅ vanvittig lei. Har studert i mange år, jobbet deltid ved siden av, men ikke nok til å bo noe særlig dyrere enn jeg har gjort. Jeg har nå bodd i 8 år i kollektiv, med en haug av ulike mennesker som: ikke vasker, stjeler mat/hygieneartikler, bruker mitt håndkle og barberhøvel på badet, knuser sofaen ved å hoppe i den, drar med fremmede hjem, låser ikke inngangsdøra OOOOG så videre.... 

Leiligheten er full av mugg. Det finnes ikke vinduer/dagslys (men er rømningsveier med tanke på brann), huseier fra helvete, drypper fra taket etter vannskader/fukt OOOOOG så videre....

Men nå! Ferdig med studier, i full jobb, og flytter ut i morgen den dag! Har leid meg en nydelig leilighet til den nette sum av 13500 kr i måneden (inkl alt). Sure penger med tanke på at jeg kunne betjent et relativt stort lån for denne summen, men jeg får altså ikke noe lån ettersom jeg ikke har spart opp egenkapital. Har ikke foreldre som kan hjelpe eller kjæreste å kjøpe sammen med. Tjener over 500.000, har fast jobb, men lån, åneidadu. Men greit nok, jeg skal endelig UT av dette hølet, og jeg skal kose meg maksimalt i min nydelige leide leilighet hver eneste dag fra i morgen! En dag kommer nok husdrømmen i oppfyllelse for meg og. 

Så, hva er DIN verste bosituasjon du har vært gjennom? (relativt sett, vi bor i Norge og er veldig heldige alle mann osv.) 

Anonymkode: 330f6...081

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler med deg, ts❤️ 

Hadde leiligheten jeg leier ut vært ledig, så hadde du fått leid av meg. Billig!

Jeg har hatt mine opplevelser når det gjelder dårlige kollektiv erfaringer i likhet med deg. Men det toppet seg da noen brøt seg inn i rommet mitt for å ta skudd(heroin) og døde av overdose. 

Anonymkode: 2e433...064

• Liker 1
Skrevet

Jeg leide for nesten 12000 eks alt i 4 år og tjente ca 550-600 i året, jeg trengte soverommene pga barn men det var ekstremt vanskelig å komme ut av leiemarkedet uten gjenlevende foreldre. Fikk nylig kjøpt hus og vil nå betale 6000 i mnd på dette. 
Om du er singel og uten barn ville jeg anbefalt å se etter noe billigere, ellers er det utrolig vanskelig å få spart opp noe.

Anonymkode: fe73c...393

Skrevet

Leide for 5500,- alt inkludert. Men var lærling med 8400,- utbetalt i mnd 😉 og prøvde jo å spare til å ta lappen da. Syklet fra april til desember overalt for å prøve å spare penger.

Kjøkkenet i leiligheten var kun plass til en person stående i samme stilling. Hybelkjøkken med kjøleskap under, to kokeplater og vask. Snudde meg i samme ståsted, 4 hyller til det nødvendige. Snudde meg på samme ståsted inn mot veggen - skråtak og akkurat plass til hybelkomfyr. Måtte dele en grandis i to for å få plass! Samt to skuffer til bestikk osv. Hele veien var det teppe, kjempe skråtak hele veien. Kræsja hodet da jeg sto i dusjen, satt på do lagde mat, våknet etc. Hvis vinduet mitt var åpent mens jeg var på jobb kom jeg tilbake til katter som ikke var mine, kattespy på vegg-til-vegg teppe.. konstant varmt og kun tre vinduer helt i hver sine ender.

Ellers har jeg bodd for 6900,- inkl alt med ei dame på 70 som stadig var inne hos meg om jeg ikke var hjemme. Med barnebarn som brukte mitt bad, konstant klager +++

Har bodd dyrere enn disse og blitt innvandret av alle mulige krypdyr som (etter det jeg forsto) kom av fuktighet. De var på soverommet, våknet om morgenen med de i sengen. Gikk til angrep på de på soverommet en kveld hvor jeg drepte 25 stk. Endte med at jeg sov i stuen. Huseiere som pusset opp fra 22.30 til 02.00 om natten flere ganger i uken. Stadig trøbbel med do, flere ganger så kom det vann opp av alt av sluk. Astmaen min har aldri vært så dårlig som da jeg bodde der. I tillegg var huseier bestemt på å ta snømåking selv. Men det hendte bilen min sto fast i gården pga han ikke hadde tatt det. Krypdyrene kom opp skålen mens jeg satt på do, gikk langs gulvet, væsken og over tannkremen, så i taket mens jeg dusjet så var de der.

Nå leier jeg av familie og vet at det er billig og bra!

Anonymkode: 1dd2a...06a

Skrevet

Leier for 7000kr...har 13000kr i uføretrygd :roll: får ikke gjort noe med verken inntekt eller bosituasjon :( 

Anonymkode: 2d94b...005

• Liker 1
Skrevet

13500 var dyrt for å leie en bolig selv om det er inkl alt.Det finnes jo leiligheter i Oslo og omegn for langt under den prisen som ikke er kollektivt. Det er dine penger men hvis du tenkte å spare litt til egenkapital ved siden av så skjønner jeg ikke hvorfor du leide et sted det var noe rimeligere..

• Liker 2
Skrevet

Bo i en båt ;) Betaler 2000 for å ha den ved kai og strøm er utenom. Bor i storbyen også. Men er greit å kunne mekke litt og være handy og. 

Mitt værste leieforhold var egentlig en flott leilighet men huseier brydde seg ikke om all bråk polakkene lagde når de både skulle skifte alle vegger og tak utenfor huset samt renovere leiligheten oppforbi...

Anonymkode: df3f8...10a

Skrevet

Bodde i en kjellerleilighet noen måneder da jeg var 19. Det var hull i taket på doen og der krydde av edderkopper. Det var nesten ikke lys der med kjempesmale vinduer. Da det regnet som verst kom det masse vann inn i gangen som jeg måtte øse ut. Huseier lovet å installere en pumpe på utsiden, men der skjedde aldri. Internett (som var inkludert i leien) datt ut hele tida, samme med TV-kanaler. Måtte ut og inn til husier for å vaske klær. Han tømte aldri sin egen klesvask og ble sur om jeg gjorde det for å vaske mitt. Tror jeg holdt ut i 3 mnd før jeg flyttet hjem til mamma for å spare litt penger til en bedre leilighet. Da jeg endelig flytta oppdaget jeg masse muggsopp bak senga og bak et skap på soverommet. Der krelte det også med munkelus... Måtte kaste senga. Skapet lot jeg stå. Fikk heldigvis slått av en måneds leie av oppsigelsestiden på grunn av alt som var galt der. Herregud for et rottereir. 

Bodde i studentbolig noen år og da var studentskipnaden innom minst en gang i mnd for å sjekke saker og ting. Fint det, men kan de ikke samle opp tingene de skal sjekke og ta alt i ett jafs og ikke ta en og en ting? 

Bodde også på østladet en periode og betalte 12 000 i husleie med strøm og alt annet utenom, jævla sure penger. Har kjøpt leilighet nå da (tjener rundt 550 000 i året) og betaler rett over 7000 i mnd. En ny hverdag :) 

Anonymkode: fb7f9...953

Skrevet
23 minutter siden, tussi84 skrev:

13500 var dyrt for å leie en bolig selv om det er inkl alt.Det finnes jo leiligheter i Oslo og omegn for langt under den prisen som ikke er kollektivt. Det er dine penger men hvis du tenkte å spare litt til egenkapital ved siden av så skjønner jeg ikke hvorfor du leide et sted det var noe rimeligere..

Er ikke flust av leiligheter med det jeg vil kalde normal standard i Oslo til den prisen, nei.

Skrevet

Bodde for noen år siden i en liten men veldig søt leilighet sammen med en venn. Utleieren var norsk men bodde i utlandet, og kom til Norge av og til. Han virket som en ærlig og kjekk kar så vi flyttet inn veldig raskt. Da det hadde gått 3-4 dager hadde det kommet masse vann på gulvet i soverommet, ja så mye vann at man kunne vasse med føttene. Utleieren mente at han aldri hadde opplevd det før! 😅 Da vi etter kort tid skulle flytte ut sa han at han hadde funnet en q-tips i toalettet og skulle ha mange tusen kroner for å reparere det. 

Anonymkode: 9e71e...ce1

Skrevet

Nå går du rett i luksusfellen, du har levd billig i så mange år, og nå bruker du penger langt over evne. 

Anonymkode: e79d7...c61

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde bodd billigere for å spare opp penger til egen bolig var jeg dere. Jeg var heldig. Tjente va 500.000 i ny jobb. Gikk i banken for å få lån (før det var 15% egenandel). Fikk et høyere lån enn anbefalt (står i papirene fra banken) fortid foreldre kausjonerte for 200.000. Etter fem år solgte jeg boligen. Boligen hadde doblet seg i verdi på den tiden, så med ny fin-fin egenandel har jeg nå et flott rekkehus og veldig gode boligforhold. 

Men jeg har bodd på noen kjipe hybler oppigjennom, hvor jeg kun hadde pappesker til bord og "skap". Da jeg bodde i kollektiv ble det bedre, men jeg var heldig med de jeg bodde sammen med

Anonymkode: d05b0...4c7

Skrevet

Alt du forteller er jo konsekvenser av livsvalg du selv har tatt og du fortsetter å velge å sløse bort penger på å leie dyrt i stedet for å spare opp til noe eget. Ditt valg og derfor ingen grunn til å sutre.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, asterix skrev:

Alt du forteller er jo konsekvenser av livsvalg du selv har tatt og du fortsetter å velge å sløse bort penger på å leie dyrt i stedet for å spare opp til noe eget. Ditt valg og derfor ingen grunn til å sutre.

Nei, usj så perfekt du er da! 

Kan kkke du lage din egen jeg-er-perfekt tråd og tråkke på så mange du vil der🙄

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, usj så perfekt du er da! 

Kan kkke du lage din egen jeg-er-perfekt tråd og tråkke på så mange du vil der🙄

På hvilken måte mener du egentlig at det er feil å faktisk ta konsekvensene av livsvalgene en selv gjør?

Skrevet
6 hours ago, asterix said:

Jeg leide billige dritthybler i 3 år mens jeg studerte. Så ble jeg 100% syk og gikk på aap i 3 år til. 6 år med å bo i drittleiligheter der hybelvert gjerne låser seg inn mens du er borte, kjefter fordi det var støv på utsiden av døren når de ringte på, sure miner når man flytter ut osv osv. Å leie er noe dritt hadde lett betalt 13 000 på bedre standard om jeg kunne fått det. Det sliter på psyken, er verdt pengene. Desverre må jeg nok leve slik jeg gjør noen år til. Senest igår kom jeg hjem til at husverten var inne i boligen jeg leier. Og siden jeg har lite penger har jeg ikke råd å flytte enkelt heller. Hadde jeg kunne leid en flyttebil for 5000 hadde jeg glatt gjort det

Anonymkode: 08b2b...bd8

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, asterix skrev:

På hvilken måte mener du egentlig at det er feil å faktisk ta konsekvensene av livsvalgene en selv gjør?

Jeg sier ikke det er feil, men ts lufter sin frustrasjon og unner seg ett eget sted å bo etter så mange år. H*n trenger ikke at noen rakker ned valget h*n har tatt. H*n er helt sikkert klar over at det er dyrt. 

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leide for nesten 12000 eks alt i 4 år og tjente ca 550-600 i året, jeg trengte soverommene pga barn men det var ekstremt vanskelig å komme ut av leiemarkedet uten gjenlevende foreldre. Fikk nylig kjøpt hus og vil nå betale 6000 i mnd på dette
Om du er singel og uten barn ville jeg anbefalt å se etter noe billigere, ellers er det utrolig vanskelig å få spart opp noe.

Anonymkode: fe73c...393

Hvor stort lån har du dersom du bare betaler 6000 i mnd? Har du virkelig fått kjøpe et hus for et så lavt lån når du ikke har fått spart opp noe særlig egenkapital?

Jeg har egentlig aldri bodd i nor dårlig bolig.

Leide en liten sokkelleilighet fra 1985 til 2000. Tjente 135 tusen i 1985 og 185 tusen i 2000. Toalettet var på gangen, og det samme var badet. Det dukket opp en og annen mega edderkopp på høsten, og jeg var dengang jeg flyttet inn livredd for edderkopper. Etter ett år var den skrekken borte :Hehe: 

For den leiligheten betalte jeg 2 tusen i måeden og det var egentlig helt grei sum for leiligheten var pen og nyoppusset. Bodde der inntil jeg møtte min samboer og vi kjøpte leilighet og flyttet ut et år etter.

Anonymkode: c566f...caf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...