Gå til innhold

Kokosboller/kokosbollekake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har oppskrift på kokosboller/negerboller? Altså sånne med hvitt skum inni og sjokoladetrekk, evt. med kokos.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kokosboller

4 eggehviter

4 dl sukker

6 plater gelatin

100 g sjokolade

50 g delfiafett

1-2 dl kokos

Visp eggehvitene stive og dryss i litt og litt sukker under vispingen. La gelatinen ligge i bløt i kaldt vann i min. 5 minutter før du smelter den i litt vann. Tilsett den oppløste gelatinen i en stråle mens du pisker. Visp videre i ca. 5 min. Bruk en sprøytepose og sprøyt ut små boller, eller lag små boller ved hjelp av to skjeer. Settes på en bakeplate med bakepair. La de stivne før du smelter sjokolade og delfiafett over vannbad. Dypp bollene i sjokolade, deretter i kokos. Ønsker du heller en kake fremfor små boller heller du hele massen i en kakeform!

Skrevet

Tusen takk! Hvor mange boller gir den ca? Og vet du hvor lenge de holder seg i kjøleskap?

Skrevet

Snadder...

første gang jeg smakte sånn kake var i forøvrig fjortisbursdagen til tremenningen min. Hun hadde hatt i alt for mye gelatin, så kaka virket som den reneste gummitrampoline. jeg mista stykket mitt fra kaakspada og ned på gulvet, og det SPRATT! Vi bare lo og lo og fikk ikke ned en bit. Det hører med til historien at ti år senere sitter dama med svennebrev i kokkefaget, med høyeste karakter og utdannet ved en av Oslos beste restauranter. Hennes petit fours er en drøm. Så det går framover i livet og verden.

ps. Senere varianter av kaka har vært gode, altså.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har også opplevd at kaken blir for hard (eller mer a la trampoline) neste alle ganger jeg har smakt den, har lyst til å prøve å lage selv, noen som har gode tips på hvordan jeg skal få den gode, kremete konsistensen??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...