Gå til innhold

Strikkediagram, hvordan lese?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette var spørsmålet på en quiz jeg var på. Alternativene var å begynne øverst til venstre, som man leser en bok, eller øverst til høyre, slik araberne skriver, eller at man begynner nederst til høyre og beveger seg til venstre og deretter oppover.

Jeg var eneste dame på laget, og dette spørsmålet klarte jeg ikke, og vi tippet feil. Det viste seg etterpå at alle damene i lokalet mente at dette var barnelærdom for alle jenter/kvinner, selvsagt begynner man nederst til høyre!

Er dette noe alle kvinner bør vite? Til gjengjeld har jeg til gode å høre om en mann som kjenner til dette. Har vi virkelig ikke kommet lenger i likestillingen enn at dette, som ingen menn vet, er noe man forventer at alle kvinner vet?

Anonymkode: 41a8b...0b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forutsetningen for å vite dette er at man kjenner til hvordan strikking foregår.

Om man vet det så blir det logisk at et mønster leses fra nederste høyre og vannrett mot venstre før det skiftes linje.

Anonymkode: a6676...501

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe folk som ikke strikker vet, for hvorfor skulle man ha interesse av å vite det, uavhengig av hvilket kjønn man er? Men, jeg så et sted en statistikk på hvor mange prosent av norske kvinner som strikker i løpet av et år, en mnd, en uke osv. Og det er veldig mange strikkekyndige norske kvinner. Ikke alle strikker etter diagram, men er nok en stor andel. Så for godt voksne damer som har strikket hele livet virker kanskje dette opplagt, men det er over hodet ikke allmennkunnskap av den grunn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke strikker har jo ikke peiling på det. Jeg strikker å kunne svart på det spm. Men hadde det kommet et litt vrient spørsmål om bil hadde jeg ikke hatt sjangs. 

Anonymkode: 09152...bd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kan strikke er det å begynne nederst til høyre og strikke mot venstre og oppover i mønsteret den eneste logiske måten å lese et sånt diagram på. 

Om man derimot ikke kan strikke, så vet man såklart ikke hvordan strikking foregår, og at når man strikker så går areidet fra høyre mot venstre, og man strikker "Oppover" i stedet for nedover. 

Så temmelig toskete å påstå at det er barnelærdom. Vi lærte å strikke på skolen, men aldri etter diagram, og veldig mange har ikke rørt et strikketøy siden barneskolen (og knapt nok da, ikke alle strikket på skolen heller).

Anonymkode: a92af...02d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man aldri har strikket etter diagram, er det rimelig innlysende at diagrammet leses den veien det blir strikket. Synes ikke det så rart at noen reagerte litt, men jeg synes det er rart at de «angriper» TS for å være kvinne og ikke vite det. Det burde være akkurat like innlysende for en mannshjerne som for en kvinnehjerne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10/9/2017 den 18.36, Ullvott skrev:

Selv om man aldri har strikket etter diagram, er det rimelig innlysende at diagrammet leses den veien det blir strikket. Synes ikke det så rart at noen reagerte litt, men jeg synes det er rart at de «angriper» TS for å være kvinne og ikke vite det. Det burde være akkurat like innlysende for en mannshjerne som for en kvinnehjerne. 

Da forutsetter du at man vet hvilken vei det strikkes... og det er det faktisk ikke alle som gjør, om de aldri har strikket før, eller ikke har strikket siden de var 9 og ble tvunget til å strikke ett stk gryteklut i formingstimen. 

Anonymkode: a92af...02d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...