Gå til innhold

Karamellisert løk

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kan noen gi meg en god oppskrift på karamellisert/mykstekt løk. Jeg pleier å kjøpe det fra frysedisken men det må da være mulig å lage dette selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke det bare å steke løken i panna med smør/olje og litt sukker? Er ikke sikker altså, men jeg tror det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker hvertfall løken i vanlig margarin og har på sukker.. (om det bare er for farge .. ikke så mye - men løken blir mye fortere brun med litt sukker) - skal jeg ha den karamellisert bruker jeg mer... og lar det stå ganske lenge ...

Det er også veldig godt å steke frossne sølvløk i sukkerlake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek løken lenge (15-20 minutter) på middels varme (ikke for sterk). Den blir karamellisert av seg selv, men får litt søtere smak om du strør litt sukker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok løken i stekepannen med margarin, litt vann og sukkerkulør. Det blir knallbra :)

.. ikke noe sukker .. bare farge??? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Skal steke den lenge over svak varme i smør, drysse på litt sukker og se hvordan det blir.

Skal servere karbonadesmørbrød og da er slik mykstekt og litt søtlig løk utrolig godt sammen med sylteagurk mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Litt balsamico-eddik kan stenkes over mens løken freser i smøret. Det tilfører en viss syrlighet. Husk at løken skal bli myk, ikke sprø, så moderat varme er best. Når det gjelder sukker er brunt sukker som demerara eller mørk muscovado best. Det gir en rikere og fyldigere smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, gjesten var meg. Glemte å logge inn da jeg sitter ved Zevs sin maskin, hvor jeg ikke har lagret automatisk login.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...