Gå til innhold

Klassebamse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes folk om disse bamsene som blir sendt rundt til elevene, hvor man må dokumentere barnas helg?

Selv har jeg ingenting i mot. Ungen går i 2 klasse. Vi gjør heller ikke noe stort ut av det, men prøver innimellom å gjøre noe litt ekstraordinært. 

Kom til å tenke litt på foreldre som ikke behersker norsk så godt nå...

Uansett, hva synes dere om bamsen. Og er dere kreative de helgene? 

Anonymkode: 4599b...408

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, det hadde vi da jeg gikk på barneskolen også. Husker det var veldig artig! Tror ikke folk brukte å gjøre så veldig mye ut av det. Tror uansett vi barna ikke tenkte så mye over hva de andre hadde gjort, men heller gledet oss til å ha den selv. 

Anonymkode: fc8cc...e61

Skrevet

Ungene mine synes det er veldig gøy med Klassebamsen og spesielt førsteklassingen er like spent hver fredag :) Gjør ikke noe ekstraordinært, men gjør litt utav det vi først finner på- altså lager vi pannekaker, går tur, på kino f.eks så er bamsen med også tar vi gjerne noen bilder og limer inni boka. 

Samme erfaring som over, ungene bryr seg ikke om hva de andre har gjort. Og når jeg leser i boka så ser jeg at de som ikke har norsk som morsmål også får helt fint til å skrive/tegne litt. 

Skrevet

Nå kjenner jeg at jeg skulle ønske jeg hadde et barn i skolealder som kom hjem med klassebamsen! Steike så mye gøy vi kunne ha funnet på med bamsen! :) Jeg hadde gjort det til et helt eget prosjekt med morsomme bilder av bamsen i alskens festlige situasjoner! :ler:

• Liker 1
Skrevet

Her har lærerne presisert at det ikke er en konkurranse og man skal ikke finne på en masse ekstra aktiviteter bare fordi man har bamsen den helga. Det handler om å skrive litt om hva man gjør en vanlig helg, og først og fremst er det jo for at barna skal bli kjent med hverandre osv. 

De som ikke behersker norsk så godt, skriver noen avsnitt så godt de kan. Læreren som leser opp teksten for barna klarer jo fint å lese dårlig norsk. Og så supplerer de med bilder og tegninger, og barnet forteller kanskje litt selv også.

Skrevet

Var mareritt å ha med den bamsen hjem fysøren. Husker jeg satt hver eneste fredag og kryssa fingra hardt for at læreren ikke skulle trekke mitt navn. Jeg synes ikke det var noe artig å ha med ekle skitne bamser hjem og å drasse den med meg når jeg skulle på ting i helga var slitsomt. En utrolig lettelse da vi slutta med det tullet.

Anonymkode: 8e3e4...833

• Liker 3
Skrevet

Det var stas første omgang i første klasse, etter det så har ikke min hatt lyst til å ha med bamsen hjem. De hadde den dumme bamsen hjem helt ut 3 klasse. Og det var ikke noe valg.

Jeg prøvde å oppmuntre han til å finne på noe med bamsen ut 2 klasse, for da trodde jeg det var slutt. Men i 3 klasse så ga jeg opp, da lå bamsen bare i sekken.

Anonymkode: 95744...987

Skrevet

Heldigvis så har vi ikke noe slikt på mitt barns skole, men det er mye tull der og. Jentekvelder, guttekvelder, vennegrupper, klassegrupper, FAU møter, foreldremøter, skolemøter osv. Altså har ikke skole og disse som melder seg frivillig til FAU et liv utenom skolen til barnet? Er helt tragisk hvor mye bortkastet tid man skal måtte i gjennom de første årene på skolen. Har hørt av andre at det pleier å bli mindre av det når barna tipper 4 klasse men ærlig talt. Man har da omgangsvenner utenfor skole og som man har lyst til å treffe mens det fortsatt er dagslys.

Anonymkode: be5d6...2db

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis så har vi ikke noe slikt på mitt barns skole, men det er mye tull der og. Jentekvelder, guttekvelder, vennegrupper, klassegrupper, FAU møter, foreldremøter, skolemøter osv. Altså har ikke skole og disse som melder seg frivillig til FAU et liv utenom skolen til barnet? Er helt tragisk hvor mye bortkastet tid man skal måtte i gjennom de første årene på skolen. Har hørt av andre at det pleier å bli mindre av det når barna tipper 4 klasse men ærlig talt. Man har da omgangsvenner utenfor skole og som man har lyst til å treffe mens det fortsatt er dagslys.

😂😂

Det er vel mtp skolemiljøet de arrangerer disse tingene, men nå lo jeg godt.

Ts

Skrevet

Ungene mine elsker å få med seg Teddy hjem. Jeg syns d et litt pes å ta bilder, få printet ut bilder og limt inn når vi på søndagen finner ut at vi mangler både lim, teip, saks, blekk og ark.... Skriver så godt jeg kan med min kråkeskrift da jenta ikke skriver særlig ennå....

Anonymkode: f05ae...e6d

Skrevet

Eldstemann hadde det i første og andre klasse. Jeg synes det var hyggelig. Vi gjorde ikke noe spesielt egentlig. Klassebamsen var med på butikken, laget pizza på lørdag og var med på sykkeltur og fotballkamp på søndagen. Helt vanlige ting og jeg tenker at det er det som er litt av poenget. Et hverdagsglimt fra de andre klassekameratene.

Forøvrig tror jeg AB over her som ikke liker vennegrupper, foreldremøter og slikt enten er et troll som er ute etter å provosere eller en type forelder jeg inderlig håper jeg aldri får i mine barns klasser. Slike ting er kanskje ikke superspennende for foreldrene, men er en viktig del av å skape godt klassemiljø og godt forhold mellom foreldrene (og da også lavere terskel for å ta kontakt ved behov). Det er trist at enkelte ser det å engasjere seg i sine barns liv som bortkastet tid og man kan lure på hva som er vitsen med å i det hele tatt få barn hvis man har en slik holdning. Jeg tror jeg lander på at det er et troll.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😂

Det er vel mtp skolemiljøet de arrangerer disse tingene, men nå lo jeg godt.

Ts

Det er godt, setter det litt på spissen men er da ikke langt i fra sannheten. Men man kan ikke gjøre annet enn å bukke å smile og si jaha.

Skrevet
5 minutter siden, Arkana skrev:

Eldstemann hadde det i første og andre klasse. Jeg synes det var hyggelig. Vi gjorde ikke noe spesielt egentlig. Klassebamsen var med på butikken, laget pizza på lørdag og var med på sykkeltur og fotballkamp på søndagen. Helt vanlige ting og jeg tenker at det er det som er litt av poenget. Et hverdagsglimt fra de andre klassekameratene.

Forøvrig tror jeg AB over her som ikke liker vennegrupper, foreldremøter og slikt enten er et troll som er ute etter å provosere eller en type forelder jeg inderlig håper jeg aldri får i mine barns klasser. Slike ting er kanskje ikke superspennende for foreldrene, men er en viktig del av å skape godt klassemiljø og godt forhold mellom foreldrene (og da også lavere terskel for å ta kontakt ved behov). Det er trist at enkelte ser det å engasjere seg i sine barns liv som bortkastet tid og man kan lure på hva som er vitsen med å i det hele tatt få barn hvis man har en slik holdning. Jeg tror jeg lander på at det er et troll.

Deg om det. Er nok flere av oss en hva du har fått med deg, men vi jatter bare med og håper på bedre tider. Har ingenting i mot å engasjere meg i mine barns liv og deres venner, men er ikke interessert i å engasjere meg i hele klassens liv og røre. Og bruke vår dyrebare fritid på all verdens dugnad og deltakelse på all slags tull som FAU bare har bestemt at vi andre skal delta på. Det blir ikke tatt hensyn til de som har flere barn enn bare 1, det blir utrolig travelt når skoleaktivitetene tar over hele privatlivet. For oss som faktisk har relasjoner utover barnas skole så er det faktisk slik at vi havner i tidsklemma. Skal da ikke være slik at vi alltid må innrette oss etter hva "klassen" skal gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som klassebamsen i alle fall lever et veldig spennende, rikt og sosialt liv med så mange barn og foreldre som inkluderer den i livene sine. Jeg slår et slag for klassebamsen som nok har sett mye forskjellig og har mange historier å fortelle. 

Anonymkode: d0ae0...b20

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...