Gå til innhold

Hvem brus, hvem mat osv...

Gjest Winza

Hva synes du?  

118 stemmer

1. 1. Hva synes du?

• Jeg bryr meg ikke
      8
    • Det plager meg...
      108
    • Jeg har aldri sett noen bruke ordet hvem på den måten
      2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat dette plager meg faktisk ja. Og jeg henger meg sjelden opp i slike feil, men når folk bruker ordet på denne måten grøsser jeg litt... Har ikke så høye tanker om de som skriver det der.. "Hvem brunost er best?" :P

Anonymkode: 99cd7...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er irriterende. Jeg prøver å skrive korrekt selv uansett, men har sikkert feil jeg også. Kommaregler er noe jeg sliter litt med for eksempel. 

Folk kommer alltid med "så lenge man forstår hva personen mener så er det greit". Klart, noen kan ha dysleksi og slike ting, men virker som mange bare er slappe. Flere av mine professorer forteller om studenter som leverer inn oppgaver fulle av skrivefeil, og at det er et problem. 

Mange tar seg sikkert litt mer sammen når de skal skrive oppgaver og søke på jobber for eksempel, men virker som folk blir mer og mer slappe når det gjelder sånne ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 16.33, Daryl Dixon skrev:

Jeg ser at å bytte hvem og hvilke  er feil, men det er ikke noe som plager meg mye. kan gjøre mange feil selv, jeg snakker flytende norsk, når jeg skriver kan jeg bli usikker på div grammatikk. Og -å kan bli feil og orddeling siden  flere ord deles på engelsk, men er slått sammen på norsk. Gått både på engelsk skole og norsk skole.

Det verste jeg hører er når unge ikke sier kylling, kjære, kjøkken kino og kjole riktig men med skylling, skjære osv. Mange skylder på talefeil, men for de fleste er det latskap. 

Hvis du skal være så belærende burde du lære deg forskjell på orddeling og særskriving (som mest sannsynlig er feilen du skriver om). Orddeling er ganske likt i begge språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon
24 minutter siden, FrodeF skrev:

Hvis du skal være så belærende burde du lære deg forskjell på orddeling og særskriving (som mest sannsynlig er feilen du skriver om). Orddeling er ganske likt i begge språk.

Nå skrev jeg at jeg selv kunne gjøre mye feil uten å se det selv, derfor plager ikke hvem og hvilken feil meg noe spes. Tror du bør lese på nytt for jeg var faktisk ganske forståelsesfull for det å skrive feil.  Så belærende var jeg ikke. Men ordlyder kan være irriterende når de blir uttalt feil som en trend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og de fleste barna der jeg jobber snakker sånn. Voksne også. Jeg er ikke norsklærer, så jeg tar ikke på meg noe jobb å gjøre så fryktelig mye med det. Men jeg er engelsklærer, og kjenner jeg sliter litt når jeg skal lære bort spørreord. Iom at elevene ofte bruker hvem i stedet for hvilken osv. 

Jeg sa det til en klasse en gang da, men de så bare dumt på meg haha. De er vel ikke store nok til å forstå helt enda. 

Anonymkode: d976b...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens norsklærere er tydeligvis svært dårlige på å lære fra seg, siden de ikke klarer å lære elevene sine riktig bruk av disse ordene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt festlig å se hvor mye mange reagerer på "talefeil". Jeg er ganske sikker på at våre foreldre og besteforeldre irriterte seg akkurat like mye over hvordan vi snakker, uten at vi har endret oss av den grunn. Ja, faktisk mener vi at vår måte er riktig siden vi nå, akkurat som våre forfedre, gremmes over dagens ungdom. :biggrin: 

Språk er levende og dermed i stadig utvikling, det er helt naturlig. Det betyr ikke at nye ord eller nye måter å uttale ord på er feil, det er slik språk her. Det er lettere for munnen å uttale "skj" enn "kj", så det er ganske naturlig at utviklingen går mot å si "skj". Jeg synes det høres forferdelig ut jeg også, men det er ganske dødfødt å legge veldig mye energi i å irritere seg over dette. Språk forandrer seg hele tiden. Men det er forskjell på hvordan man snakker og hvordan man skriver. Å si "hvem brus" er dialekt og greit, å skrive "hvem brus" er grammatisk feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

Det er jo litt festlig å se hvor mye mange reagerer på "talefeil". Jeg er ganske sikker på at våre foreldre og besteforeldre irriterte seg akkurat like mye over hvordan vi snakker, uten at vi har endret oss av den grunn. Ja, faktisk mener vi at vår måte er riktig siden vi nå, akkurat som våre forfedre, gremmes over dagens ungdom. :biggrin: 

Språk er levende og dermed i stadig utvikling, det er helt naturlig. Det betyr ikke at nye ord eller nye måter å uttale ord på er feil, det er slik språk her. Det er lettere for munnen å uttale "skj" enn "kj", så det er ganske naturlig at utviklingen går mot å si "skj". Jeg synes det høres forferdelig ut jeg også, men det er ganske dødfødt å legge veldig mye energi i å irritere seg over dette. Språk forandrer seg hele tiden. Men det er forskjell på hvordan man snakker og hvordan man skriver. Å si "hvem brus" er dialekt og greit, å skrive "hvem brus" er grammatisk feil. 

Det er vel ingen som bruker mye tid og energi på å irritere seg. Det er forskjell på å tenke at folk bør snakke riktig og å bruke flere timer på å tenke på det. Du legger for mye i det å kunne irritere seg over noe, det er dødfødt det.

Anonymkode: ff633...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...