AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #1 Skrevet 8. oktober 2017 Er det mulig å få flyttet uten 3 måneders oppsigelsestid som det står i leiekontrakten? Eventuelt noen jeg kan henvende meg til som kan hjelpe oss med å frigjøre oss fra kontrakten, typ leietagerforbund om det finnes noe slikt Saken er: -Vi har leid en leilighet i noen år. Jeg har gang på gang sagt at vinduene burde gjøres noe med. De dugger/fryser HELT igjen så det er umulig å se ut gjennom dem hele vinterhalvåret. De er også nesten helt svarte av mugg som man ser om man åpner de. Dette har det ikke blitt gjort noe med -Jeg har sagt ifra at det burde være et slikt luftuttrekk-sak på badet (nå er det bare et hull i veggen med et slikt lokk) for hver gang vi dusjer så blir det så fuktig at det renner ned fra veggene i lang tid etterpåDette har det ikke blitt gjort noe med -Vi har en krypkjeller/jordkjeller som er ekstremt fuktig. Når det regner så fylles den med vann. Etter MYE mas så satte hen inn en pumpe med et rør ut under kjellervinduet, og denne setter igang når vannet når et gitt nivå -Vi hadde ekstremt mange stokkmaur et par år, det tok hen 1 år før han motvillig tok kontakt med et skadedyrfirma, men nektet dem å gjøre mer enn absolutt nødvendige. 3 år senere har vi fortsatt stokkmaur, men betydelig færre. -Vi har mus. Mus som kommer ut gjennom veggen på flere steder i huset. Eneste jeg har fått beskjed om er å sette ut noen musefeller. Mer gidder hen ikke bry seg -Når en leietager i 2. etg flyttet ut så drev utleier å skulle fikse leiligheten der. Da oppdaget jeg at det rant en brun guffe ned kjøkkenveggen hos meg. Utleier ba meg bare om å vaske det vekk. That’s it -I kjelleren, som jeg nevnte lengre opp, oppdaget vi nå når vi løftet opp kjellerlemmen at det vokser masse mugg helt oppe mot gulvet. Jeg oppdaget også masse mugg på kjøkkenveggen som er rett ved lemmen OG som er samme vegg hvor jeg oppdaget at det rant ned en brun guffe for noen år siden. Så det stinker mugg der, men alt jeg kan gjøre er å vaske bort det jeg ser med klorin. Jeg kan ikke bare flytte på dagen. Er ufør med minstesats og navgaranti, så ikke bare er det ekstremt få leiligheter jeg har råd til, men jeg sliter også med at svært få utleiere vil ha meg med navgaranti. Derfor har jeg holdt ut så lenge som jeg har gjort. Men nå får jeg muligens hjelp så jeg kan få flyttet. Greia er da at jeg har ikke sjans til å takke ja til en ny leilighet pga oppsigelsestiden for jeg kan ikke betale husleie for to leiligheter i en periode. Med alle de problemene jeg har med leiligheten og med en utleier som virkelig gir faen, kan jeg komme ut av denne kontrakten den dagen jeg har en ny leilighet? Anonymkode: b5d69...3f7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #2 Skrevet 8. oktober 2017 Leieboerforeningen. Om du ikke er medlem melder du deg inn NUH. Anonymkode: 4a22d...528
stan Skrevet 8. oktober 2017 #3 Skrevet 8. oktober 2017 Hvis det er forhold med leiligheten som gjør at den ikke er egnet som bolig, så kan du ha anledning til å flytte på dagen, uten noen økonomisk forpliktelse. De problemene du beskriver er neppe grunn nok, men det er vanskelig å vurdere sikkert basert på beskrivelsene dine. Oppsigelsestiden er jo ment å gi både leietaker og utleier beskyttelse og forutsigbarhet. Ditt mest realistiske alternativ er å finne midler til å betale to leiligheter i en periode (samt evt. depositum). For så prøve å gjøre perioden så kort som mulig. Det er ofte lettest i forhold til start av leie. Hvis du kan starte å leie fra midten av en måned, og avslutte nåværende ved månedsskiftet, så slipper du med to uker dobbel leie. Eller lignende ordning.
andy capp Skrevet 8. oktober 2017 #4 Skrevet 8. oktober 2017 For meg høres det ut som at du burde kunne komme deg ut av kontrakten på grunn av forholdene ved leiligheten. Mugg er helsefarlig, hvis du har skriftlig kommunikation med utleier om muggen og de andre forholdene du nevner, står du sterkt. Dersom du kan bevise at du har tatt opp manglene med utleier over flere år uten at det er rettet, kan du idet minste kreve avslag i leien. Er forholdene ille nok kan du flytte ut den perioden utleier trenger for å rette forholdene. Så sier du opp leiekontrakten samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå