Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg leier en sokkelleilighet der utleieren bor over oss. Etter at vi flyttet inn viste det seg at leiligheten har ingen lydisolasjon. Dette kom ikke fram på visning, i kontrakt, eller under samtale med utleier før leieavtale ble inngått.

De har 3 barn som løper mye rundt og skrikker og banker i vinduet, i tillegg til at de hører på veldig høy TV og noen ganger høy musikk. Samboeren min jobber natt så han må sove på dagen men det blir helt umulig med mye bråk, de starter tidlig på morgen. Jeg liker å sove lenge når jeg har fri fra jobben men helt umulig... de siste to ukene har jeg vært syk, og legen sa at det beste var å slapp av og så skulle jeg bli bedre om noen dager; MEN det tok lengre tid før jeg ble bedre fordi jeg fikk ikke slappet av i det hele tatt.

Jeg har klaget på dette før, men det stopper bare for et par timer så starter det igjen. I tillegg til alt det, har de en liten paviljong rett utafor vinduet mitt så det blir litt bråk der også, og jeg får ikke noe dagslys på rommet på grunn av den heller, noe som skaper psykisk ubehag pga mørket. 

Er det noe husleielov som sier at jeg kan kreve å betale mindre husleie? Er dette på en måte mangel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeez. Flytt ut da vel. Behøver ikke være einstein for å forstå at å bo i en sokkel med en haug barn ovenfor kommer til å høres.

Anonymkode: 2dca7...aba

• Liker 28
Skrevet

Finn ett annet sted å bo da.

• Liker 2
Skrevet

Eller gjør som meg. Ta opp lån og få deg din egen leilighet. Jeg fikk lån uten å ha hatt jobb på 20år.. er bare å søke og hvis du har noen i familien som kan stille som kausjonist. Å leie er noe dritt, med mindre du elsker å gi bort penger til andre da. :)

Anonymkode: d08a2...470

• Liker 1
Skrevet

Her er det nok berre å flytte. 3 barn blir aldri lydlause i sin eigen heim.

• Liker 12
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller gjør som meg. Ta opp lån og få deg din egen leilighet.

Det er egentlig bare enda mer risikabelt når det gjelder bråk. Hvis du kjøper og så oppdager at det bråker fra naboene så blir det enda mer vanskelig å flytte. Og dette vet man ofte ikke før man faktisk har flyttet inn.

• Liker 8
Skrevet

Er nok vanskelig å kaste ut huseier..

Anonymkode: 5e786...8cb

• Liker 14
Skrevet

Tror ikke det er mye du kan gjøre egentlig. Du har klaget, og det hjelper ikke så da ville jeg begynt og sett etter noe nytt. Det er veldig viktig å trives der man bor, og dette går utover livskvaliteten deres. 

Bodde også i sokkelleilighet uten lydisolering før, og de hadde ikke barn. Det var ille nok, så dette må være mye verre, men jeg flyttet. Orket ikke støy og bråk. 

Anonymkode: f2453...ba3

• Liker 3
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det er mye du kan gjøre egentlig. Du har klaget, og det hjelper ikke så da ville jeg begynt og sett etter noe nytt. Det er veldig viktig å trives der man bor, og dette går utover livskvaliteten deres. 

Bodde også i sokkelleilighet uten lydisolering før, og de hadde ikke barn. Det var ille nok, så dette må være mye verre, men jeg flyttet. Orket ikke støy og bråk. 

Anonymkode: f2453...ba3

Jeg ser etter ny sted.. har bodd her i bare 5 mmd og blir gal.. men å finne et nytt sted er ikke så enkelt

Skrevet

Finn ny leilighet. De kommer ikke til å endre seg. 

Har vært i akkurat samme situasjon, med unger som kjørte med firhjuling inne, kastet sprettball, bråket og var på vinduene våre. Humøret til samboeren min og meg dalte. Hjalp i noen timer da vi klagde, og så fortsatte bråket. Uansett om du får lavere leie, får du også lavere livskvalitet av alt bråket. 

Dårlig gjort av utleier å leie ut en slik leilighet. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, HederaHelix said:

Finn ny leilighet. De kommer ikke til å endre seg. 

Har vært i akkurat samme situasjon, med unger som kjørte med firhjuling inne, kastet sprettball, bråket og var på vinduene våre. Humøret til samboeren min og meg dalte. Hjalp i noen timer da vi klagde, og så fortsatte bråket. Uansett om du får lavere leie, får du også lavere livskvalitet av alt bråket. 

Dårlig gjort av utleier å leie ut en slik leilighet. 

Holder på å se etter nytt sted men er ikke så enkelt...

sover så dårlig at det går utover samboeren og han blir også i dårlig humør og det går utover meg 

Skrevet

Jeg synes ikke man skal kunne kreve sove-ro om dagen. Hvis en jobber nattevakt og trenger å sove om dagen, så bør en bevisst lete etter et bosted som er lydisolert og ikke under barnefamilier. Helst enebolig. Etterpåklokskap og undring over hvorfor unger ikke kan liste rundt på dagen fordi samboeren din skal sove da, blir bare dumt. Vanlige folk sover om natten, og det er da det er forventet nattero.

Anonymkode: beb1a...da0

• Liker 11
Skrevet

Her er det dere som må tilpasse dere og ikke omvendt. De eneste som kan forlange ro og stillhet på dagtid er de som bor langt ute i ødemarka og på egen tomt. Når man bor i boliger med flere boenheter er det vanlige at det skal være stille mellom klokka 00 og 07. 

Anonymkode: b3f69...625

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det dere som må tilpasse dere og ikke omvendt. De eneste som kan forlange ro og stillhet på dagtid er de som bor langt ute i ødemarka og på egen tomt. Når man bor i boliger med flere boenheter er det vanlige at det skal være stille mellom klokka 00 og 07. 

Anonymkode: b3f69...625

Nei, det kal være stille fra 23:00 - 07:00

Anonymkode: acb45...130

• Liker 2
Skrevet

Det beste er kanskje om dere leier en leilighet i f.eks. et borettslag eller sameie hvor denne leiligheten er bygget som en egen boenhet i utgangspunktet. Da er det større sjanse for at lydisolasjonen er i orden. I tillegg kan dere legge ut annonse selv. Da får dere tilbud fra folk som ikke gidder alt maset med å ha annonse ute. 

Hvor bor dere? 

Anonymkode: ab028...c7e

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på å bråke i et hus hvor det er normalt isolert og i et som ikke er det. Jeg synes det er bedritent å leie ut mangelfullt isolerte leiligheter. 

• Liker 5
Skrevet

Slutt med sutringen. Det er du som leier og du kan bare flytte og finne deg noe annet

Anonymkode: 8103a...7b0

• Liker 1
Skrevet

Barn lager lyd og verden tilpasser seg ikke mennesker som sover på dagtid. Sånn er det bare

Anonymkode: b1372...9f0

• Liker 1
Skrevet

Hva skjedde med at folk skal være så jævlig frekk her???

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, Rosa enhjørning skrev:

Hva skjedde med at folk skal være så jævlig frekk her???

Enig med deg. Jeg sliter med det samme bare at min leilighet er lydisolert (skal være i alle fall). Har ikke turt å klage da. Kan bare tenke meg hvordan du har det! Siden du allerede har klaget og ikke kommer noen vei, tror jeg dessverre dere er nødt til å flytte. Ville ha brukt tid til å finne sted hvor det er et rolig nabolag, ikke barnefamilie over dere og at boligen er godt lydisolert!

Anonymkode: 4472e...71e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...