Gå til innhold

Ulemper med hormonspiral?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp, jeg. Tålte den ikke. Etter å ha hatt den et års tid fikk jeg infeksjoner i livmoren, og antibiotika hjalp ikke. Jeg gikk på flere kurer, men tilslutt måtte vi fjerne spiralen, og da ble jeg bra uten mer antibiotika. Men bortsett fra det var jeg veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *-*Pinky*-*

Jeg hadde bare vondt med min hormonspiral...

Etter ca 6mnd reiste jeg til gynekologen som satt den inn for å få tatt den ut. Å da viste det seg at hormonspiralen hadde snudd seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prøvde hormonspiral for 1/2 år siden. Grunnen var at jeg ønsket mindre blødning ved mens. Men etter å ha hatt den ikke ca 4-5 mnd måtte jeg til legen å få den tatt ut. Hadde da fått infeksjoner og måtte gå på antibiotika. Lurer på hva jeg nå skal bruke for å få mindre mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff' date=' det hørtes ikke bra ut! Ble du skikkelig sjuk? Fikk du ny spiral etterpå?[/quote']

Nei, jeg ble ikke dårlig egentlig, men slapp etterhvert - mest pga antibiotikaen, tror jeg. Fikk masse småblådninger, og utflod som luktet. Antibiotikaen tok infeksjonen, men den kom tilbake, og så var det ny kur. Tre ganger forsøkte vi med medisin, men så fjernet legen den. Jeg har ikke satt inn ny, men legen mente at jeg kan forsøke igjen om litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke hormonspiralen inn engang. Både fastlege og gynokolog prøvde. Den har et litt tykkere innføringshylster enn vanlig spiral derfor ble det trøbbel for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve spiralen sitter inni livmoren, så det er det ingen fare for. Men tråden til spiralen henger ut, og disse kan mannen kjenne. Bare å si ifra til legen, så klipper han dem kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hormonspiral i over 6 år og kan ikke få fullrost den nok. Ingen bivirkninger, ingen blødninger, ingen PMS. Merker ikke at den er der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. den skal byttes etter 5 år.

Jeg hadde en etter første fødsel. Da var jeg plaget av småblødninger i opptil 1,5 år. Etter nr 2 har jeg ikke vært plaget i det hele tatt. Nesten ikke blødninger under ordinær mens heller. Så jeg er svært fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Prøvde hormonspiral for 1/2 år siden. Grunnen var at jeg ønsket mindre blødning ved mens. Men etter å ha hatt den ikke ca 4-5 mnd måtte jeg til legen å få den tatt ut. Hadde da fått infeksjoner og måtte gå på antibiotika. Lurer på hva jeg nå skal bruke for å få mindre mens.

P-sprøyten kan faktisk ha akkurat samme virkning.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hormon spiralen kan diu ha i 7-8 år ,men det blir mindre og mindre hormoner i den,merker det litt nå har hatt den i 5 år og synse jeg begynner å få litt pms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde den i 6 mnd, så fikk jeg sterke magesmerter, som gjorde at jeg ikke kunne komme ut av senga engang. Så jeg endte opp på sykehuset, hvor de fjernet den med det samme.

Cerazette minipiller, minsker også blødningen. Jeg har nesten ingen blødninger mer med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fikk du vite hva som hadde skjedd siden du ble så syk? Var det bare hormonspiralen som var årsaken? Er det dermed helt utelukka for deg å fortsette med hormonspiral? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 2

Det var akkurat det samme som skjedde med meg som med det "Gjest" skrev. Jeg fikk plutselig sterke magesmerter midt på natta. Det var så vidt jeg klarte å krype bort til telefonen og ringe legevakta. Forsto det slik at det var en infeksjon jeg hadde fått.

Til deg som sa at p-sprøyten har samme virkning som hormonspiral. Jeg har vurdert p-sprøyte. Har til og med fått resept hos legen men har ikke kjøpt noe enda. Syns jeg har hørt om så mange bivirkninger bla beinskjørhet. Vet du noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Vindelspev
Er det mulig at penis kan komme borti spiralen om man er litt stor i størrelsen og går dypt inn?

Det skjedde med en venninne og hennes mann. "AU!" hylte han, og jammen hadde han ikke stukket seg... :hoho: Men den var ikke godt nok innsatt av legen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i bivirkningene at det kan vere en ørliten sjangs for at du kan få infeksjon av den - det var mange her som ble den ørlille prosenten som kunne få- burde tippe lotto hele gjengen. :P

Ellers kan en jo få bivirkninger av all prevansjon da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i bivirkningene at det kan vere en ørliten sjangs for at du kan få infeksjon av den - det var mange her som ble den ørlille prosenten som kunne få- burde tippe lotto hele gjengen. :P

Ellers kan en jo få bivirkninger av all prevansjon da.

Nå handler jo denne tråden om ulemper med hormonspiral, og da er det jo naturlig at de som har opplevd bivirkninger er i flertall. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo... men leser du i bivirkningen hvor liten sjangsen er for å få infeksjon, så syntes jeg det var en del.

Jeg har okså fått det av hormonspiralen. Fikk en kraftig infeksjon, med sykehus opphold på nesten 2 uker. 1 opperasjon og redsel for at de måtte opperere igjenn (da kunne jeg blitt nesten steril)

Ellers er jeg bare strålende fornøyd med hormonspiralen og skal, etter forhåpentlig 2 barn, leve resten av mitt "fruktbare" (som jeg håper jeg er litt enda) liv på hormonspiralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...