Gå til innhold

Har ikke lyst til å låne bort, men er jeg skikkelig kjip som ikke tilbyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På mitt studie er det to personer som bor på en plass hvor det ikke er vaskemaskin, disse hinter hele tiden til at de håper de blir bedre kjent med folk slik at de får lånt vaskemaskin. Jeg og noen andre møter disse personene ofte, ut på byen og slikt så vi har blitt venner.

Jeg har spart lenge til å kjøpe meg vaskemaskin, her jeg leier har det vært en gammel en siden jeg flyttet inn, som jeg har brukt i 3 år, den luktet skikkelig, var helt ødelagt i gummien og ingen mengde med maskinrens eller eddik fikk bort lukten. Den var også sånn som spiste klær og laget hull i alt selv om jeg ikke fant noe skarpt i den. Fikk huseier til å kjøre den bort, han kunne skaffe en brukt, eller så kunne jeg kjøpe en selv som jeg får ta med meg når jeg flytter ut om 1 1/2 år. Kjøpte meg en kjempefin vaskemaskin for noen måneder siden, og jeg har ikke lyst til å låne den bort til noen! Etter å ha brukt den urgamle som mange andre før meg, og som ikke var tatt vare på og var skikkelig ekkel føles det nå som skikkelig luksus å ha en splitter ny, helt egen vaskemaskin.

Men.. føler meg litt kjip da som ikke tilbyr meg å låne bort til de som ikke har selv, de hinter hele tida om at de bare må få lånt en vaskemaskin snart, og vet de også har hintet og forklart at man kan låne av de som har kort for å bruke i kollektivenes vaskekjeller.. Det finnes helt sikkert plasser her man kan betale for å vaske klær (Oslo), men det har de ikke nevnt, synes kanskje det er for mye styr? Jeg vet ikke.

sliter litt med dårlig samvittighet, selv om jeg synes de kunne ha tenkt på dette før de flyttet inn en billig plass som mangler vaskemaskin.

Hva synes dere? Bør jeg si noe? Forklare hvorfor jeg ikke vil låne bort? Eller bare låne bort og prøve å ikke irritere meg? Må få si at jeg ikke er så kjip ellers, låner gjerne bort bøker, notater, klær, sykkel, penger og legger gjerne ut om vi skal på konsert eller noe annet (og de har alltid betalt tilbake).

Anonymkode: 459dc...da6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvis du faktisk ser på de som venner synes jeg du er kjip som ikke vil la dem låne den. Skjønner ikke helt hva problemet faktisk er? Ville synes det var mer forståelig hvis du feks ikke ville fordi det er slitsomt å ha folk hjemme hos deg mens de venter osv. Personlig ville jeg sagt at de godt kunne få lånt den, men at det ikke kan være en fast greie og at det må nesten bli når det passer for deg. 

Anonymkode: c61c5...7e6

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man mye sammen og kan kalles for venner..... Da deler man alt både i gode og dårlige tider!

En gang vil du kanskje trenge noe fra en av disse :) 

Anonymkode: 84d23...30a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Personlig ville jeg sagt at de godt kunne få lånt den, men at det ikke kan være en fast greie og at det må nesten bli når det passer for deg. 

De har tenkt å bo der resten av studietiden, det er ikke mulighet for vaskemaskin der, så det kommer til å bli en ukentlig vaskerunde på hver av de om jeg tilbyr meg, for om jeg tilbyr meg en gang kommer de garantert til å spørre igjen og igjen, og da blir det verre å si nei - for vaskemaskinen står jo der.

Sitat

Er man mye sammen og kan kalles for venner..... Da deler man alt både i gode og dårlige tider!

En gang vil du kanskje trenge noe fra en av disse :) 

Det kan godt hende jeg trenger noe en dag, men som nevnt har jeg jo lånt bort alt mulig annet. Det er jo heller ikke det at det er dårlige tider for de, men de har valgt en veldig billig leilighet som ikke har de tingene vanlige studenter har behov for (som varm vann, dusj, vaskemaskin og komfyr). Vi andre som har vaskemaskin betaler mye mer i husleie, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor de ikke benytter seg av vaskeri om det finnes, noen som vet om det gjør det? er det veldig dyrt? For jeg kan godt kjøre de til å fra et vaskeri for å hjelpe, det hadde vært en bedre løsning for meg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyld på økonomi... strømregningen min firedoblet seg etter jeg hadde vært på langtur og måtte vaske to dager i strekk etterpå. Fikk helt sjokk, forbruker ellers var normalt, og helt ny vaskemaskin.

Hva med å evt ta 20kr eller en middag pr vask for å unngå at maskina står og snurrer hele tida?

Anonymkode: 94465...bed

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skyld på økonomi... strømregningen min firedoblet seg etter jeg hadde vært på langtur og måtte vaske to dager i strekk etterpå. Fikk helt sjokk, forbruker ellers var normalt, og helt ny vaskemaskin.

Hva med å evt ta 20kr eller en middag pr vask for å unngå at maskina står og snurrer hele tida?

Anonymkode: 94465...bed

De har ikke spurt meg, eller noen andre direkte - det er bare veldig mye hinting hver eneste lunsjpause, gruer meg til den dagen de spør direkte. 

Det er ikke penger eller tid det står på (selv om ideen er kjempegod, for om de er gjerrige så hadde de blitt skremt bort, men hva om de fortsatt vil låne den :( ), det er bare det at jeg er sær og ikke har lyst til å ha noen andres ekle klær inni der, har fått for meg at da blir den ekkel som den gamle mye fortere kanskje  :fnise: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kommer til å spørre igjen og igjen. Jeg synes det er greit å ikke låne bort, rett og slett fordi du kommer til  å ha de rekende hele tiden. Jeg pleide alltid å låne bort både vaskemaskin og tørketrommel til mine naboer før. Dette var slik at de bare kunne gå i felleskjeller uten å plage meg, men det ble dyrt, siden strømmen måtte betales av meg. Vaskemaskinen gikk konstant. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mitt studie er det to personer som bor på en plass hvor det ikke er vaskemaskin, disse hinter hele tiden til at de håper de blir bedre kjent med folk slik at de får lånt vaskemaskin. Jeg og noen andre møter disse personene ofte, ut på byen og slikt så vi har blitt venner.

Jeg har spart lenge til å kjøpe meg vaskemaskin, her jeg leier har det vært en gammel en siden jeg flyttet inn, som jeg har brukt i 3 år, den luktet skikkelig, var helt ødelagt i gummien og ingen mengde med maskinrens eller eddik fikk bort lukten. Den var også sånn som spiste klær og laget hull i alt selv om jeg ikke fant noe skarpt i den. Fikk huseier til å kjøre den bort, han kunne skaffe en brukt, eller så kunne jeg kjøpe en selv som jeg får ta med meg når jeg flytter ut om 1 1/2 år. Kjøpte meg en kjempefin vaskemaskin for noen måneder siden, og jeg har ikke lyst til å låne den bort til noen! Etter å ha brukt den urgamle som mange andre før meg, og som ikke var tatt vare på og var skikkelig ekkel føles det nå som skikkelig luksus å ha en splitter ny, helt egen vaskemaskin.

Men.. føler meg litt kjip da som ikke tilbyr meg å låne bort til de som ikke har selv, de hinter hele tida om at de bare må få lånt en vaskemaskin snart, og vet de også har hintet og forklart at man kan låne av de som har kort for å bruke i kollektivenes vaskekjeller.. Det finnes helt sikkert plasser her man kan betale for å vaske klær (Oslo), men det har de ikke nevnt, synes kanskje det er for mye styr? Jeg vet ikke.

sliter litt med dårlig samvittighet, selv om jeg synes de kunne ha tenkt på dette før de flyttet inn en billig plass som mangler vaskemaskin.

Hva synes dere? Bør jeg si noe? Forklare hvorfor jeg ikke vil låne bort? Eller bare låne bort og prøve å ikke irritere meg? Må få si at jeg ikke er så kjip ellers, låner gjerne bort bøker, notater, klær, sykkel, penger og legger gjerne ut om vi skal på konsert eller noe annet (og de har alltid betalt tilbake).

Jeg vet ikke helt om jeg forstår innlegget, derfor spør jeg.

Er det slik at dere ikke bor på samme adresse og dine studiekamerater ønsker å låne din vaskemaskin? 

-dersom svaret på dette er ja, er det unaturlig å låne bort vaskemaskinen dersom de ikke har en krise og den de vanligvis har tilgang til er ødelagt. 

Jeg tenker at det er naturlig at man har tilgang til sin egen og klarer seg selv i livet. Man baserer sitt daglige liv med å klare seg selv. Derfor vasker man klær i vaskeriet i kollektivet, kjøper sin egen på avbetaling eller sparer/ får hjelp av mor og far - feks forskudd på bursdag og julepresang osv. Dersom de ikke har varmt vann og vaskemuligheter er det naturlig at de går på et studentsenter, vaskeri eller hjem til mor og finner en løsning som gjør at de klare seg selv. Dersom de hinter så si: " men herregud da, dere må jo finne dere et vaskeri, slik at dere finner en god løsning på klesvasken, dere kan da ikke leve sånn".... Våg å være tydelig, si ting rett ut, jo mer frempå du er jo mer kommer de til å holde kjeft med hintingen sin. 

Man baserer ikke sitt daglige liv på andre mennesker. Jeg er 100% for å hjelpe hverandre når man kan, men det er også noe som heter at "man skal ikke hjelpe noen så mye at de ikke klarer å hjelpe seg selv".... For meg høres det ut som om studiekameratene dine rett og slett ikke gidder. Fortell meg om jeg har misforstått innlegget ditt.

Det er 2017 og i rike Norge klarer alle studenter å få gjort klesvasken. 

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de bare hinter så lar du de hinte. Det er utrolig irriterende med folk som hinter. Ikke få dårlig samvittighet, ikke tilby de noe lån. De kan ikke forvente at folk skal tilby de noe bare på hinting. 

Den dagen de spør deg direkte får du enten svare ja eller nei. Husk at det er lov til å si nei. Man må ikke svare ja om man ikke ønsker det. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg. Jeg hadde gjerne lånt vekk vaskemaskinen om den gamle maskinen deres røk og de ventet på den nye. Men ikke pga de rett og slett ikke har maskin selv, og ikke har planer om å få seg det. 

Anonymkode: 88597...758

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk ikke lånt bort vaskemaskinen. Det kommer jo til å bety at vaskemaskinen din kommer til å gå minst to ganer i uka ekstra (kanskje mer hvis de kommer med kulørt, hvitvask og håndklær og truser som alt må vaskes separat) En vaskemaskin lager støy og bruker mye strøm, og du kommer også til å ha de rekende hjemme hos deg, de kommer til å la vasken ligge i vaskemaskinen til du kanskje behøver den selv og må ta ut tøyet, og hva med tørking? Du skriver ikke at de har tørketrommel, og det er jo ikke bare-bare å drasse med seg masse vått tøy hjem. Forventer de å få tørke klærne hjemme hos deg også, slik at du må bruke plass på tørkestativ fullt av andres tøy? 

Nei, her er nok vaskeri best. 

Anonymkode: 691c7...697

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nei, nei. De er voksne mennesker og må lære å fikse ting selv. Fint å være hjelpsom, men plutselig har du det gående, med utlån av vaskemaskinen. Og hvis du blir lei og sier nok er nok kommer de til å bli sure. Så bare la vær å bry deg om hintingen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gir du de tilgang på vaskemaskinen én gang, kommer du til å ha de på døra flere ganger i uka.

Som andre har nevnt over så finnes det myntvaskeri i Oslo. Tips dem om det neste gang de begynner med den ufine hit inga.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjøper de ikke egen vaskemaskin? Er ikke kostbart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Coolaid skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg forstår innlegget, derfor spør jeg.

Er det slik at dere ikke bor på samme adresse og dine studiekamerater ønsker å låne din vaskemaskin? 

-dersom svaret på dette er ja, er det unaturlig å låne bort vaskemaskinen dersom de ikke har en krise og den de vanligvis har tilgang til er ødelagt. 

Jeg tenker at det er naturlig at man har tilgang til sin egen og klarer seg selv i livet. Man baserer sitt daglige liv med å klare seg selv. Derfor vasker man klær i vaskeriet i kollektivet, kjøper sin egen på avbetaling eller sparer/ får hjelp av mor og far - feks forskudd på bursdag og julepresang osv. Dersom de ikke har varmt vann og vaskemuligheter er det naturlig at de går på et studentsenter, vaskeri eller hjem til mor og finner en løsning som gjør at de klare seg selv. Dersom de hinter så si: " men herregud da, dere må jo finne dere et vaskeri, slik at dere finner en god løsning på klesvasken, dere kan da ikke leve sånn".... Våg å være tydelig, si ting rett ut, jo mer frempå du er jo mer kommer de til å holde kjeft med hintingen sin. 

Man baserer ikke sitt daglige liv på andre mennesker. Jeg er 100% for å hjelpe hverandre når man kan, men det er også noe som heter at "man skal ikke hjelpe noen så mye at de ikke klarer å hjelpe seg selv".... For meg høres det ut som om studiekameratene dine rett og slett ikke gidder. Fortell meg om jeg har misforstått innlegget ditt.

Det er 2017 og i rike Norge klarer alle studenter å få gjort klesvasken. 

Jeg er så enig. Å kalkulere med å låne livsnødvendige ting av andre for å spare penger er frekt. De må ordne seg selv. 

Anonymkode: 35993...ab9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt ut vaskemaskinene mint il venner og familie som har vært uten maskin i 1-3 uke i en mellomperiode mellom ny/gammel, ved flytting o.l., og det syns jeg er greit. Men at noen baserer seg på å låne andres maskiner på permanent basis syns jeg ikke er greit, det er en av de tingene man må finne en løsning på i livet når man flytter fra mors lune favn. Gikk en gan på en høyskole som hadde kjøpt to vaskemaskiner studentne lunne bruke, de kan jo evt sjekke om det finnes noe slikt der de studerer. Eller blir det vaskeri eller kjøpe sin egen. Det ligger mye billige maskiner på finn, noen også på gis bort. 

Anonymkode: d8e75...9cb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo heller ikke det at det er dårlige tider for de, men de har valgt en veldig billig leilighet som ikke har de tingene vanlige studenter har behov for (som varm vann, dusj, vaskemaskin og komfyr). 

Du mener altså at de ikke har leid en leilighet, men et skur? 

Er da vel ingen studenter som leier et sted uten bad, kjøkken, vann? Nekter jeg å tro på...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...