Gå til innhold

Yrker hvor man kan bruke evner til å reflektere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen forslag til yrker for veldig reflekterte personer? Politiker f.eks? (og nei er ikke meg)

Anonymkode: 7f1d4...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reflektert er bare et annet ord for en som tenker mye men ikke nødvendigvis tenker noe lurt

Mange mennesker kan gruble mye, men det betyr ikke at de kommer til gode konklusjoner eller bra løsninger

Faktisk ser jeg på reflektert som et ord man bruker om noen som tenker mye, men bidrar lite til nytenkning eller originalitet. På noen måter er det en skjult fornærmelse. Man er ikke intelligent, man bare tenker mye. 

Anonymkode: be49a...325

Skrevet

Psykolog, miljøarbeider, vernepleier, eldreomsorg/sykehjem, sykepleier, sosionom...Å være reflektert er bra i mange jobbsammenhenger med mennesker. Journalist, forfatter, kunstner...

Anonymkode: e508a...015

• Liker 2
Skrevet

Det er et yrke med få, om noen, kvinner i så fall. Det fine med det er at du slipper en masse sladrning, baksnakking, surt og dårlig arbeidsmiljø, bitterhet mellom medarbeiderne, og en rekke andre fordeler med å ikke ha noen kvinner som arbeidskolleger.

Anonymkode: d600c...3b7

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reflektert er bare et annet ord for en som tenker mye men ikke nødvendigvis tenker noe lurt

Mange mennesker kan gruble mye, men det betyr ikke at de kommer til gode konklusjoner eller bra løsninger

Faktisk ser jeg på reflektert som et ord man bruker om noen som tenker mye, men bidrar lite til nytenkning eller originalitet. På noen måter er det en skjult fornærmelse. Man er ikke intelligent, man bare tenker mye. 

http://ressurssidene.pedit.no/web/PageND.aspx?id=99910

Å reflektere kan blant annet bety å filosofere, tenke over, betrakte, vurdere, kommentere og å tenke fram og tilbake.

Reflekterende tekster kan være tekster der du utforsker et tema. Å utforske innebærer å undersøke, diskutere, analysere og tolke kunnskap. Fagartikkel og drøftende artikkel kan være eksempler å slike tekster.

Når du reflekterer, kan du utvikle både innsikt, kunnskap, forståelse, holdninger og ferdigheter.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Å være reflektert betyr at man overveier sine tanker, vurdere en situasjon. Det handler ikke bare om å tenke, men å kunne se sammenhenger, ta gode beslutninger, leve seg inn i andres situasjoner etc. 

• Liker 8
Skrevet

Hva mener du med reflektert? Hva innebærer det? Få er reflekterte på samtlige områder eller i samtlige situasjoner. Og det er i og for seg ikke en objektiv egenskap, heller noe som skifter fra situasjon til situasjon.  

Jeg kunne ikke kalt noen person gjennomgående reflektert, alle har vi mindre reflekterte øyeblikk - så det er vanskelig å gi konkrete råd uten å vite på hvilket område denne personen er så reflektert. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er et yrke med få, om noen, kvinner i så fall. Det fine med det er at du slipper en masse sladrning, baksnakking, surt og dårlig arbeidsmiljø, bitterhet mellom medarbeiderne, og en rekke andre fordeler med å ikke ha noen kvinner som arbeidskolleger.

Anonymkode: d600c...3b7

Kvinneyrker som medisin og jus er vel yrker hvor man ofte må reflektere. 

Anonymkode: 9d0bd...a20

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Uenig. Å være reflektert betyr at man overveier sine tanker, vurdere en situasjon. Det handler ikke bare om å tenke, men å kunne se sammenhenger, ta gode beslutninger, leve seg inn i andres situasjoner etc. 

Å overveie sine tanker betyr ikke at man er god på det. Akkurat slik noen kan bruke timesvis på matteoppgaver og fortsatt gjøre feil fordi de er dårlige på matte. Å tenke mye betyr ikke at man tenker bra. Faktisk er det mange mennesker med paranoide vrangforestillinger som tenker mye, men som tror at jødene overvåker dem og vil drepe dem. Å tenke mye betyr ikke at man tenker bra

Skrevet

Ts her

Jeg mener en person som har opplevd veldig mye i livet, og har veldig stor forståelse for andre sine situasjoner og hvorfor folk gjør som de gjør, og evner til å sette seg inn i mange ulike synspunkt av saken. Altså har stor "samfunnsforståelse"

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts her

Jeg mener en person som har opplevd veldig mye i livet, og har veldig stor forståelse for andre sine situasjoner og hvorfor folk gjør som de gjør, og evner til å sette seg inn i mange ulike synspunkt av saken. Altså har stor "samfunnsforståelse"

Om du leser dunning kruger effekten vil du se at de fleste mennesker tror de er over gjennomsnittlig gode på alt

Skrevet

Ts her

Vær så snill svar på spørsmålet

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Sosionom, psykolog, lege, psyk.sykepleier, saksbehandler i Barnevernet, jobb på krisesenter, avrusningsteder, advokat, politi. 

Anonymkode: 7fe03...7ee

Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du leser dunning kruger effekten vil du se at de fleste mennesker tror de er over gjennomsnittlig gode på alt

Jøsses. Helt alvorlig, selv om man er bevisst på hvilke felt man har sin styrke så er ikke det ensbetydende med at man tror at "man er god på alt". Man har kanskje funnet det man er god på og ønsker å bruke de ressursene. 

Endret av Mass
Formulering og rettskriving er hvertfall ikke min styrke.
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes selvsagt noen mennesker som er god på noen områder og vet det, men dunning kruger effekten viser at statistikk viser at de fleste mener de er bedre enn de er. 

Alle er god på noe, men ingen er god på alt.

Skrevet
2 timer siden, bortebra skrev:

Hva mener du med reflektert? Hva innebærer det? Få er reflekterte på samtlige områder eller i samtlige situasjoner. Og det er i og for seg ikke en objektiv egenskap, heller noe som skifter fra situasjon til situasjon.  

Jeg kunne ikke kalt noen person gjennomgående reflektert, alle har vi mindre reflekterte øyeblikk - så det er vanskelig å gi konkrete råd uten å vite på hvilket område denne personen er så reflektert. 

Sant nok.

Anonymkode: bb65b...62b

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Å reflektere betyr å overveie, betrakte, vurdere etc - ikke å "tenke for mye". Er enig i at begrepet kanskje er litt misbrukt - alle skal jo "reflektere over" ting for tiden - å tenke er visst ikke fint nok lenger ;). Å være god til å reflektere over ting i begrepets rette forstand er vel positivt i de fleste yrker, det er ikke en egenskap som gjør at man passer til ett spesielt yrke. Tror du må være litt mer spesifikk på hva dine egenskaper faktisk går ut på før du kan få anbefalt noen yrkesvei.

Skrevet

Her er det tydeligvis en som lager sine egne definisjoner av begreper. I alle dager... 

Anonymkode: 97d32...af4

• Liker 2
Skrevet
På 8.10.2017 den 1.59, AnonymBruker skrev:

Ts her

Sosionom er en fin utdannelse med et slik utgangspunkt.

Anonymkode: 04eb5...283

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...