Gå til innhold

Venninne som aldri tilbyr å betale noe av reisen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite "venninne problem" om jeg skal kalle det for det. Helt siden vi flyttet til hver vår by etter vi var ferdige å studere (da bodde vi i samme by) har jeg reist til henne 1-2 ganger i året i ca 4 år nå. Det som er litt kjipt, er at det koster ca 1500 tur-retur, og dette betaler jeg selv hver gang jeg reiser. Jeg har hintet flere ganger når jeg har svart på meldinger om det passer den og den datoen å komme, og om det da passer så skriver jeg at det passer den og den datoen og skrev prisen som kom opp da jeg søkte reise til og fra... men det er ingen annen respons enn "ok, gleder meg til du kommer!"... Jeg syns det er litt irriterende, både fordi det har vært slik i 4 år nå og hun aldri har tilbudt seg å betale halve reisen + at det virker som om hun ikke vil betale (med andre ord, det virker som hun tar hintet men samtidig ikke ønsker å betale, og derfor ikke sier noe på det)

Er det noen fler her som har opplevd lignende, og hva skal man gjøre/si til vedkommende? Skal jeg fortelle henne at jeg syns det er dårlig gjort å aldri tilby seg å kunne betale halve reisen...? Eller tenker dere at den som skal reise får stå for det selv?

Anonymkode: 38fab...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Mystix skrev:

Hvorfor kan ikke hun reise til deg?

Har spurt henne før om dette, og fått 2 svar:
"Aldri vært i byen du bor i, så best du kommer hit, siden du har vært her før" og "Jeg hater å ta buss/tog, så det vil jeg ikke sitte på i 5-6 timer"
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg elendig på å ta hint, så jeg verken gir eller tar det; jeg sier rett og slett, som i din situasjon: "Du, jeg har ikke råd til å komme denne gangen. Kan ikke du komme til meg?" 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bortebra skrev:

Personlig er jeg elendig på å ta hint, så jeg verken gir eller tar det; jeg sier rett og slett, som i din situasjon: "Du, jeg har ikke råd til å komme denne gangen. Kan ikke du komme til meg?" 

Har sendt en slik melding før til henne, og da svarer hun kun at vi får ta det senere/om noen måneder. Så hun unngår helt å svare på den siste biten :/ (Disse tingene er det som gjør det vanskelig for meg, forstår meg ikke helt på henne)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente at hun betaler for en reise som du selv har valgt å ta. Det er heller ikke riktig at det kun er du som skal reise til henne hver gang dere treffes. 

Så kanskje du bare må la være å reise, og viss hun ønsker å opprettholde vennskapet med deg så må hun jo nesten reise til deg.

Hun høres ut som en som kunne trengt litt klar tale. Ta det opp med henne i klartekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke hun skal betale din reise, men jeg synes det er kjipt av henne at hun aldri vil komme til deg.

Si det bare rett ut! At det blir dyrt for deg og at du synes det er hennes tur til å komme nå. SPESIELT fordi hun aldri har vært der!

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært så direkte, og hun likevel unngår, så er det fordi hun ikke vil betale. Jeg vet om nok av folk som er såkalt "forsiktig med penger" (les: gjerrig), og det er gjerne den fremgangsmåten, alle mulige unnskyldninger og utsettelser for å slippe å dele utgifter. Så, da - ja, må du finne ut om det er en dealbreaker eller om du vil fortsette å betale aleine? Eventuelt, en siste mulighet, er å stille et klart ultimatum med det det innebærer. ("Jeg kan ikke komme dersom du ikke spytter inn så og så mye penger.") Og ikke bestille noe før du eventuelt får det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du hos henne når du reiser? Isåfall kanskje hun regner dette som en kostnad og mener dere er skuls?

Anonymkode: a9d0b...313

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du gi deg!  Det er du som er tafatt og bestemmer å ta denne reisen!  Bare ler her - du synes hun skal betale?  HAHA!  Slutt å reise ditt da og si at det er hennes tur å komme til deg.  Hvis ikke hun gidder så skjønner jeg ikke hvorfor du er fortsatt venner med henne. 

Anonymkode: 73f97...da7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg!  Det er du som er tafatt og bestemmer å ta denne reisen!  Bare ler her - du synes hun skal betale?  HAHA!  Slutt å reise ditt da og si at det er hennes tur å komme til deg.  Hvis ikke hun gidder så skjønner jeg ikke hvorfor du er fortsatt venner med henne. 

Anonymkode: 73f97...da7

Jeg har ikke sagt at jeg syns hun skal betale, men at det er dårlig gjort å aldri tilby seg å betale halve reisen

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor du hos henne når du reiser? Isåfall kanskje hun regner dette som en kostnad og mener dere er skuls?

Anonymkode: a9d0b...313

Jeg er ikke hos henne mange dager, enten 2 eller 3 dager (en helg) - hadde forstått om det var snakk om en uke eller lengre.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, bortebra skrev:

Hvis du har vært så direkte, og hun likevel unngår, så er det fordi hun ikke vil betale. Jeg vet om nok av folk som er såkalt "forsiktig med penger" (les: gjerrig), og det er gjerne den fremgangsmåten, alle mulige unnskyldninger og utsettelser for å slippe å dele utgifter. Så, da - ja, må du finne ut om det er en dealbreaker eller om du vil fortsette å betale aleine? Eventuelt, en siste mulighet, er å stille et klart ultimatum med det det innebærer. ("Jeg kan ikke komme dersom du ikke spytter inn så og så mye penger.") Og ikke bestille noe før du eventuelt får det.

Ja, hun er veldig gjerrig av seg, og flere ganger vært med meg og andre venner ut for å spise og latet som om hun har glemt igjen lommeboka hjemme for å få en av oss til å betale for henne... Og unnskyld seg selv senere med at "vet ikke hvordan jeg skal gi deg tilbake penger, er ikke så flink med å overføre på nettbank"... Så ja, blir for dumt syns jeg. Men det hjelper tydeligvis ikke å hinte om hva reisen koster og at det hadde vært fint om hun kunne lagt inn litt penger i reisen hun også.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vel bare skrive "skal vi spleise på reisen, enten kommer du til meg, eller jeg til deg som vanlig :D Har ikke råd til å drive å sponse møtene våre alene liksom haha"

Anonymkode: 8daca...913

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Jeg synes ikke hun skal betale din reise, men jeg synes det er kjipt av henne at hun aldri vil komme til deg.

Si det bare rett ut! At det blir dyrt for deg og at du synes det er hennes tur til å komme nå. SPESIELT fordi hun aldri har vært der!

Har tenkt at jeg skal gjøre det nå, bare si det rett ut:) Tenkte bare at jeg ville skrive det anonymt her på KG og se om noen hadde opplevd lignende og hadde noen tips om akkurat hva man kunne si til henne.. Takk for svar (igjen, mente aldri at hun skulle betale reisen min - men tilby seg å betale feks halvparten siden hun aldri har gjort det)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan vel bare skrive "skal vi spleise på reisen, enten kommer du til meg, eller jeg til deg som vanlig :D Har ikke råd til å drive å sponse møtene våre alene liksom haha"

Anonymkode: 8daca...913

Haha, ja denne likte jeg! Takk :)
(Kan tenke meg hun bare unngår å svare på det, og heler kommer med den "da tar vi det når DU har bedre råd..." haha)

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
56 minutter siden, Mass skrev:

Du kan ikke forvente at hun betaler for en reise som du selv har valgt å ta. Det er heller ikke riktig at det kun er du som skal reise til henne hver gang dere treffes. 

Så kanskje du bare må la være å reise, og viss hun ønsker å opprettholde vennskapet med deg så må hun jo nesten reise til deg.

Hun høres ut som en som kunne trengt litt klar tale. Ta det opp med henne i klartekst.

Igjen må jeg bare si dette; jeg mente aldri at venninnen min skulle tilby seg å betale hele reisen - men at det hadde vært fint om hun kunne tilbudt seg å betalt halvparten, for eksempel at jeg betalte reisen til henne og hun betalte reisen tilbake - men jeg tenker slik fordi jeg ville gjort det om jeg var henne, og jeg kjenner ingen andre som ikke bruker å tilby å betale litt / spleise på reiser som koster omtrent 1500,- osv, og jeg kjøper jo alt av egen mat når jeg har vært hos henne + dopapir, pålegg, brød osv. Så hun betaler aldri noe "for meg" når jeg er en helg på besøk.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun er veldig gjerrig av seg, og flere ganger vært med meg og andre venner ut for å spise og latet som om hun har glemt igjen lommeboka hjemme for å få en av oss til å betale for henne... Og unnskyld seg selv senere med at "vet ikke hvordan jeg skal gi deg tilbake penger, er ikke så flink med å overføre på nettbank"... Så ja, blir for dumt syns jeg. Men det hjelper tydeligvis ikke å hinte om hva reisen koster og at det hadde vært fint om hun kunne lagt inn litt penger i reisen hun også.

Ts

Ok... Personlig så unngår jeg situasjoner hvor penger blir en issue med folk som jeg vet er gjerrige, for jeg vet at det bare blir et irritasjonsmoment for min del, og dermed mindre hyggelig. Særlig siden disse personene ironisk nok ofte har bedre råd enn meg. (Det er kanskje sånn de får bedre råd, ved å snike seg unna betaling, alltid betale litt mindre osv) Så ja; jeg hadde ikke brukt penger på å reise to ganger i året for å se ei som ikke engang betaler for seg på middag ute. Det er veldig usympatisk. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har venner som er glad i mat. 

Drar jeg til en av mine beste venner som koster ca like mye som deg for reisepenger så kommer jeg alltid til MASSE god mat. Samme når mine venner kommer til meg

Bare at her er vennskapet så god at vi begge besøker hverandre :) 

Anonymkode: 8575b...2d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bortebra skrev:

Ok... Personlig så unngår jeg situasjoner hvor penger blir en issue med folk som jeg vet er gjerrige, for jeg vet at det bare blir et irritasjonsmoment for min del, og dermed mindre hyggelig. Særlig siden disse personene ironisk nok ofte har bedre råd enn meg. (Det er kanskje sånn de får bedre råd, ved å snike seg unna betaling, alltid betale litt mindre osv) Så ja; jeg hadde ikke brukt penger på å reise to ganger i året for å se ei som ikke engang betaler for seg på middag ute. Det er veldig usympatisk. 

Oj, ja der sier du noe - skulle nevne det der med at ironisk nok så har hun mye bedre råd enn meg og jeg syns det da blir veldig teit å da feks gjøre det jeg nevnte med å "glemme" lommeboka hjemme så noen av oss som er ute med henne må betale for henne og ikke kan forvente å engang bli tilbakebetalt.. 

Men nå vet jeg hva jeg skal skrive til henne, og om hun ikke orker å "møte meg på halvveien" så orker jeg heler ikke å reise bort til henne. 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...