Gå til innhold

Del historier og tips, dere som bor trangt med stor familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så har det seg slik at vi må flytte og bo svært trangt en periode. 

Vi skal bygge nytt og har fått kjøper på leiligheten vi har nå med svært god pris. 

Det vil si at vi har følgende muligheter. Bo gratis i min fars utleieleilighet eller finn noe nytt å leie, begge deler til august neste år. 

Utleieleiligheten er en treroms på 62 kvm, med knøttlite bad og to små soverom. Det største har plass til dobbeltsenga vår med ett nattbord på siden og en må ligge innerst ved veggen. Det er greit nok. Men vi har tre barn. På ett, tre og fem år. 

Det er plass til spinkelseng ved fotenden av dobbeltsenga, men da får vi ikke brukt det innebygde skapet. Da får de to eldste plass til køyseng og litt leker.

Hva ville dere gjort? 3-4 roms leiligheter av OK størrelse leies ut for 10-14k her omkring og det er vanskelig å få korttidsleie. 

Vi vil gjerne prøve å få dette til å gå. Det blir trangt men vi sparer mye penger på det. 

Tips, erfarng og triks til trang hverdag? 

Anonymkode: 1b845...851

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gått for å bo trangt den perioden. Hvert fall prøvd det over litt tid først. Greit å kunne spare penger. Men jeg hadde betalt litt i husleie uansett . :) 

• Liker 1
Skrevet

Lille soverommet kun soverom til alle tre barna? Synes du det lar seg gjøre? Eller sovesofa på stua til dere foreldre? Ville gått for utleieleiligheten uansett.

Anonymkode: 6fa74...dac

• Liker 1
Skrevet

Hva med en dobbel loftseng til dere voksne, så kan sprinkelsenga stå under, og dere kommer fortsatt til i skapet. 

Når det gjelder tre og femåringen er de fortsatt så lave at de ikke trenger seng med full lengde. Jeg har aldri sett kort køyeseng, men hvis en av dere er litt handy er det ikke noe problem å korte ned en vanlig seng (eventuelt småjobber på finn.no). Da blir det mer plass til å leke på på barnerommet. 

Anonymkode: 86bb0...39c

• Liker 5
Skrevet

Hadde prøvd gratisleiligheten for å se om det funker, men vært åpen for å revurdere. Hadde fordelt soverommene på barna og lagt de voksne i stua tror jeg. Eventuelt hatt ettåringen sammen med dere i senga på soverommet. 

• Liker 3
Skrevet

Ville gått for den billige leilighet,  er jo bare et knapt år. Hev køyeseng såpass at lekekasser/ rullebokser kan være under. Sorter leker og bytt på kassene så ungene får variasjon uten at et hav av leker trenger å være framme til enhver tid. Sett hjul på sprinkelsenga/fjern dører på klesskapet. Vær romslig med at ungene får leke i  gangen/på stua også. Legg opp til mye uteaktivitet. Tegning, lek med leire og slikt kan skje ved kjøkkenbordet.  

Mye penger å spare selv med en liten husleie til faren din.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville også gått for utleieleiligheten. Lagt barna på det ene soverommet og hatt 1åringen inne med dere. 

Evt hør om far kan flytte inn i utleieleiligheten? Og dere i hans hus? Sikkert råfrekt, men det skulle jeg ville gjort for mine barn 😀

Skrevet

Hei og takk for innspill! 

Vi mener mot å velge utleieleiligheten, og ja, vi får den gratis men vil betale alle utgifter som eiendomsskatt, kommunale avgifter, snømåking og vi vil utføre reprasjoner og vedlikehold mens vi bor der. Min mann er tømrer og vi skal forlate den i bedre stand enn vi tok over. :)

Vi sitter nå og ser på køyesenger og lurer på å velge en billig 140-seng til oss, for da får vi sprinkleseng ved siden av, og får brukt skapet. 

Svært god ide om å forkorte køyesenger! 

Tusen takk :)

• Liker 1
Skrevet

Far bor i en like liten leilighet selv, så kommer ikke til og be ham bytte :)

Skrevet

Vi bodde i 8 mnd på 40 kvm med 8 barn. Det gikk helt greit.

Skrevet
13 minutter siden, asterix skrev:

Vi bodde i 8 mnd på 40 kvm med 8 barn. Det gikk helt greit.

Oj, noen spesielle tips? 

Vi har lager så mye av tingene skal stå på, skal prøve å ikke bo overfylt. 

Skrevet

Sett alt dere ikke trenger på lager. Kun klær for riktig sesong tilgjengelig i leiligheten, resten henter dere på lager når sesongen skifter. Dere kan gjøre det samme med leker, kun et par kasser, så kan dere heller bytte det på lageret en gang i måneden eller noe sånn - da er det mer spennende for ungene når de "gamle" lekene dukker opp igjen.

Foreldre og minstebarnet på 1 soverom, gjerne gå ned til 140 eller 150 seng hvis dere orker det, så blir rommet større.

Sengekasser som man ruller under senga er kjempefin oppbevaring, både til klær, sengetøy, leker, hobbyting osv.

Jeg hadde definitivt valgt å bo trangt, og spare penger - tenker det gjelder å være kreativ med uteaktiviteter, være flink til å bruke lekeplasser osv i nærheten når det føles for trangt inne. Og tenke på alle pengene dere sparer når en av dere holder på å gå på veggen :)

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, noen spesielle tips? 

Vi har lager så mye av tingene skal stå på, skal prøve å ikke bo overfylt. 

Vi hadde heldigvis også lager vi hadde det meste av ting på. Anbefaler å kun ha det aller nødvendigste i leiligheten. Vi og de tre minste sov i familiekøye på stua, mens de 5 eldste sov i to køyesenger + en flatseng på gulvet på soverommet. Det som var vanskeligst i perioden var at det pga dårlige rør ikke var mulig å ha oppvaskmaskina montert der, så vi måtte vaske opp for hånd...😖

Skrevet

Hadde bodd i den lille, for det er jo ikke noe problem. Har dere vurdert å evt sove på stuen i sovesofa? Bare ha ett lager, så dere kan sette alt dere ikke trenger der. Så det ikke blir for mye ting i leiligheten.

Anonymkode: 37555...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...