AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #1 Skrevet 7. oktober 2017 Jeg har et stort problem med prokastinering. Jeg sliter veldig med å motivere meg for ting, særlig store oppgaver. Jo viktigere noe er, og jo mer som står på spill, des mer prokastinerer jeg. Dette går veldig ut over prestasjonene mine, og jeg gjør alltid ting i siste liten, med varierende resultat. Jeg kan få til enorme mengder arbeid på svært kort tid om jeg er motivert, og har alltid vært en med over gjennomsnittlige-til-toppkarakterer på skolen og nå på universitetet - selv om jeg alltid har gjort alt natten før. Det er imidlertid ikke alltid at jeg klarer å score like bra som jeg føler at jeg kunne gjort om jeg hadde brukt mer tid og arbeidet mer gjevnt. Kanskje kunne jeg hatt flere A på vitnemålet (og betydelig mindre stress i livet) om jeg klarte å sette meg ned og få ting gjort. Jeg sliter med å konsentere meg og "kjeder meg" raskt når jeg ikke har tidspress på meg. Jeg kjenner imidlertid at følelser har mye å si for om jeg klarer å konsentrere meg eller ikke. Hvis jeg gjør en oppave som jeg vet at jeg kommer til å mestre eller ikke bryr meg så mye om resultatet på, så klarer jeg ofte å jobbe konsentrert og lenge og få toppresultater. Men jo mer jeg bryr meg og "ønsker" å få et godt resultat, jo vanskeligere blir det å begynne - og jeg klarer liksom ikke å få gjort noen ting. Frykten for ikke å lykkes hemmer meg. Det er ganske paradoksalt. Nå skal jeg levere en oppgave om en ukes tid, og jeg er helt bestemt på at jeg vil ha A på den - noe som ikke er urealistisk sett hen til mitt tidligere arbeid. Jeg hadde egentlig planlagt å pløye gjennom hele pensum denne helga, og hadde laget en tidsplan som ville vært realistisk om jeg hadde fulgt den. Men i stedet har jeg prokastinert og fått unna under 1/3 av hva jeg hadde planlagt så langt. Jeg klarer rett og slett ikke å motivere meg med mindre fristen er der. Jeg har brukt mye tid på annen dritt, og angrer på at jeg tok en "jobbehelg" i stedet for å være med venner (det bille jo vært bedre bruk av tiden enn det jeg faktisk har gjort). Dette gjelder ikke bare skolearbeid, men også det å stå opp om morgenen og å komme meg av gårde til ting. Jeg utsetter alt helt til siste liten. Hvorfor er det så vanskelig å komme i gang med ting og hva kan jeg gjøre for å slutte å prokastinere og få ting gjort? Anonymkode: 08fdc...24a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #2 Skrevet 7. oktober 2017 ProkRastinering Eller så kan du bruke ordet "utsette". Anonymkode: a227c...d56 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #3 Skrevet 7. oktober 2017 " Et personlighetstrekk Psykiater Nils Håvard Dahl forklarer at det å prokrastinere er et personlighetstrekk og en svakhet enkelte kan ha. Det gjør at man har en tendens til å utsette ting, selv om man har forståelse for at det ikke er smart. Dahl forteller at alle kan utsette ting til en viss grad, men at det skal være fremtredende for å kunne kalle det prokrastinering. Han tror heller ikke det er noen som vet hvordan man får dette personlighetstrekket, men at det ofte er et trekk man har hatt helt siden man var liten. FAKTA OM PROKRASTINERING: ✔ Ordet prokrastinering er dannet av de latinske ordene pro, som betyr «for», og crastinus, «det som angår morgendagen» (av cras, «i morgen»). Begrepet kan fritt oversettes med «utsettelsesatferd». ✔ Prokastinering er fremskyving eller unnvikelse av en handling som skal avsluttes. Dette innebærer at fokus forflyttes til andre handlinger som vil føre til at personen ikke får utført sitt opprinnelige arbeid. ✔ Prokrastinering kan føre til stress, dårlig samvittighet og minsket produktivitet. Det er normalt for de fleste mennesker å prokrastinere til en viss grad, men det kan bli et problem når det går ut over sosiale og daglige funksjoner. ✔ Kronisk prokrastinering kan være et tegn på at en psykisk eller fysisk sykdom ligger bak. Eksempel på slike psykiske sykdommer kan være ulike fobier, depresjon og angst. Hyperaktivitet og manglende konsentrasjon og fokus ved ADHD kan også lede til prokrastinering. Kilde: Wikipedia – Noen har en tendens til å utsette ting selv om de har en forståelse for at de gjør det. I tillegg blir de sinte på seg selv neste gang de gjør det. Et eksempel kan være at, selv om man har fått arket med selvangivelsen i januar, så venter man med det helt til siste frist, sier Dahl. – De som har dette som et personlighetstrekk vil gjøre slik med de fleste oppgaver de har. Selv om de tenker at de ikke skal gjøre det neste gang. Et stort problem – Det er et veldig stort problem for mange. Disse utfører oppgaver i siste liten, slik at det ofte blir et dårligere produkt. Da kan de påføre seg selv store belastninger ved å jobbe dag og natt når det virkelig nærmer seg. Mens det å gjøre ting systematisk og over tid, ville spart dem for mange ulemper, fortsetter han. Dahl sier at man skal ha en veldig sterk viljestyrke for å unngå dette, og at man må planlegge på en bedre måte for en kommende oppgave. – Man må legge planer for neste prosjekt. Gjøre det på en annen måte, sier Dahl. – For de som prokrastinerer, er det typisk å gjøre dette med ting som er viktig, og som har en deadline man gruer seg til. Enten det er å levere en stil på videregående skole, til en prosjektoppgave i studier, eller et foredrag som man da venter med å lage klart før kvelden før, sier han. - Hvordan kan man unngå dette? – Jeg tror personlighetstrekket er uavhengig av om man er under press eller ikke. Selv om du ikke har veldig mye å gjøre i uken før fristen, og du har hatt god tid, så blir det likevel utført i siste liten. Det er det som er denne personlighetssvakheten. Nettopp det at man kunne ha gjort det før, men likevel utsetter det, avslutter Dahl. " https://studenttorget.no/index.php?artikkelid=9330 Anonymkode: 1db8d...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #4 Skrevet 7. oktober 2017 Løsningen er å trene opp viljestyrken sin. Anonymkode: 1db8d...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #5 Skrevet 7. oktober 2017 Det der var som å lese om meg selv. Jeg har aldri lest til en prøve mer enn et døgn i forveien. Jeg har gjort prosjekter over natta som jeg har hatt måneder på.. Jeg har tatt Helse og Sosial på privaten uten å åpne bøkene. Har alltid gått ut med topp karakterer. Jeg har mange ganger tenkt at hvis jeg hadde brukt godt tid på ting og faktisk studert så kunne jeg gjort det veldig bra.. Men på en annen side så tror jeg at jeg instinktivt gjør det slik fordi jeg jobber best under press.. Hvem vet.. Anonymkode: 92e57...b48
Horten Market Skrevet 7. oktober 2017 #6 Skrevet 7. oktober 2017 (endret) Dette løser du ved å gjøre det du er best til: Å prokrastinere. Prokrastiner prokrastineringen. Bare prøv. Endret 7. oktober 2017 av Horten Market
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #7 Skrevet 7. oktober 2017 2 minutter siden, Horten Market skrev: Dette løser du ved å gjøre det du er best til: Å prokrastinere. Prokrastiner prokrastineringen. Bare prøv. Da skjer jo ingenting.. Anonymkode: 92e57...b48
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #8 Skrevet 7. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der var som å lese om meg selv. Jeg har aldri lest til en prøve mer enn et døgn i forveien. Jeg har gjort prosjekter over natta som jeg har hatt måneder på.. Jeg har tatt Helse og Sosial på privaten uten å åpne bøkene. Har alltid gått ut med topp karakterer. Jeg har mange ganger tenkt at hvis jeg hadde brukt godt tid på ting og faktisk studert så kunne jeg gjort det veldig bra.. Men på en annen side så tror jeg at jeg instinktivt gjør det slik fordi jeg jobber best under press.. Hvem vet.. Anonymkode: 92e57...b48 Bra at jeg ikke er den eneste. Jeg tok realfag på VGS og går realfag nå. Det går som regel greit å gjøre ting i siste liten nå også, men jeg synes at det er dumt hvis jeg ikke får den jobben jeg kunne fått bare fordi jeg ikke greier å ta meg sammen og få ting gjort. Jeg føler at jeg "sløser vekk" potensialet mitt. Jeg presterer jo godt når jeg først gidder å gjøre noe, men jeg sliter med å komme i gang. Anonymkode: 08fdc...24a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #9 Skrevet 7. oktober 2017 Procastination is like masturbating. You are ultimately fucking yourself. Anonymkode: 1931b...488
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #10 Skrevet 7. oktober 2017 Jeg gjør det samme. Jeg tror jeg startet med det fordi jeg kjedet meg på skolen på grunn av få utfordringer. Det ble min måte å skape de utfordringene jeg ellers ikke fikk. Ikke at jeg tror dette hjelper deg på noen som helst måte, men det er en forklaring Anonymkode: 4c158...ace
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #11 Skrevet 7. oktober 2017 Samme her. Jeg har ikke noen problemer med det som ikke er viktig. Det gjør jeg nesten med en gang. Med det som er viktig eller som jeg gruer meg til, derimot... Anonymkode: d80a6...d3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå