Gå til innhold

Cosylan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor fort cosylan mot hoste skal virke?  

Anonymkode: f5951...6a5

Endret av sofie777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor fort cosylan mot hoste skal virke?  

Du skal bruke det som avtalt med lege. for du HAR fått det forskrevet til DEG fra lege, ikke sant? Cosylan kan være veldig farlig hvis det brukes galt.

Anonymkode: 7a7b8...035

Endret av sofie777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal bruke det som avtalt med lege. for du HAR fått det forskrevet til DEG fra lege, ikke sant? Cosylan kan være veldig farlig hvis det brukes galt.

Ja, bruker det selvfølgelig som legen har sagt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, bruker det selvfølgelig som legen har sagt! 

Hvis du ikke opplever noen effekt ved å bruke det som avtalt med legen, bør du vurdere å avslutte bruken. For ordens skyld bør du snakke med legen din om dette. Jeg kjenner ikke bakgrunnen for forskrivningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor fort cosylan mot hoste skal virke?  Tatt 2 ganger idag men funker jo ikke, hoster like mye enda... 

Glem hele Cosylanen. Er bare humbug. Kaldt vann har samme effekt.

Anonymkode: 4d9bd...1f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Bullshit.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cosylan inneholder etylmorfin. Mener du at kaldt vann har samme effekt som etylmorfin?

Anonymkode: c6dba...018

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cosylan inneholder etylmorfin. Mener du at kaldt vann har samme effekt som etylmorfin?

AB tror Cosylan er det samme som man får reseptfritt på apotek, er en viss forskjell. :laugh:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit å vite hva du snakker om, sant?

https://www.nrk.no/norge/kjopte-hostesaft-for-140-millioner-1.7903386

Cosylan er tull.

Kanskje du bør lese artikkelen skikkelig selv? Han sier ikke at Cosylan ikke virker, men at hostesafter man får uten resept ikke er spesielt effektive.

Cosylan inneholder etylmorfin, som omdannes til morfin, og det virker dempende på hoste. Det de sier er jo at det kan ha negative bivirkninger å bruke hostesaft, fordi man for eksempel ikke får hostet slim opp fra lungene, og man risikerer å bli mer syk av det. Det står ingenting i artikkelen om at Cosylan ikke er hostedempende.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cosylan er tull.

Greit om du selv leser artikkelen du henviser til, dette gjelder jo reseptfrie hostesafter:

Leder av Oslo legeforening og allmennlege, Svein Aarseth, er skeptisk til hostesaft uten resept.

– Hostesaft man kjøper uten resept virker ikke særlig godt. Effekten av hostesaft uten resept er ikke godt dokumentert. Man kan like gjerne drikke vann og kjøpe noen halstabletter, sier Aarseth.

Jeg er enig i at de reseptfrie er bare tull, har flere slike bortkastede kjøp bak meg. Cosylan virker litt hostedempende for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, Mystix skrev:

AB tror Cosylan er det samme som man får reseptfritt på apotek, er en viss forskjell. :laugh:

Les hva proffene sier:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, AnonymBruker said:

Cosylan er tull.

Det er hovedsaklig reseptfrie hostesafter som omtales. Etylmorfin har god effekt på å blokkere hosterefleksen ved tørrhoste, men den brukes ofte galt, og det er nok visse begrensninger ut fra hvilket klinisk bilde man står overfor.

Dr. Aarseth kjenner jeg godt. Jeg tror jeg kan si nokså sikkert at hans motstand mot å skrive ut cosylan handler mer om at det er et avhengighetsskapende preparat enn at det ikke har virkning. Det som ikke fremkommer av artikkelen her, er at man også må ta hensyn til en dose-/responskurve som ikke alltid er formålstjenlig hvis ikke plagene er svært store.

Når det er sagt, er det mange andre måter å lindre hoste på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hovedsaklig reseptfrie hostesafter som omtales. Etylmorfin har god effekt på å blokkere hosterefleksen ved tørrhoste, men den brukes ofte galt, og det er nok visse begrensninger ut fra hvilket klinisk bilde man står overfor.

Dr. Aarseth kjenner jeg godt. Jeg tror jeg kan si nokså sikkert at hans motstand mot å skrive ut cosylan handler mer om at det er et avhengighetsskapende preparat enn at det ikke har virkning. Det som ikke fremkommer av artikkelen her, er at man også må ta hensyn til en dose-/responskurve som ikke alltid er formålstjenlig hvis ikke plagene er svært store.

Når det er sagt, er det mange andre måter å lindre hoste på.

Nei det er alle typer:

– "Tradisjonelt sett har det vært et høyt forbruk av hostesaft og lite dokumentasjon av effekten. Det er i stor grad å kaste penger ut av vinduet, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen i legemiddelverket.

Han understreker at han snakker om både reseptbelagt hostesaft og de man får kjøpt uten resept.

Den mest kjente hostesaften på resept er Cosylan."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosylan har virkning. 
Hater smaken, men hjulpet meg de gangene jeg har hostet intenst i en måned (nok til å hoste blod). 
Om det ikke har effekt, kan det være noe annet og da burde du snakke med legen, kanskje du får beskjed om å øke dosen lite grann, eller så vil de undersøke andre ting. 
Ellers er det ingenting vi kan hjelpe med, du må rett og slett til legen. 

God bedring :lillesky2:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Frøkensina skrev:

Greit om du selv leser artikkelen du henviser til, dette gjelder jo reseptfrie hostesafter:

Leder av Oslo legeforening og allmennlege, Svein Aarseth, er skeptisk til hostesaft uten resept.

– Hostesaft man kjøper uten resept virker ikke særlig godt. Effekten av hostesaft uten resept er ikke godt dokumentert. Man kan like gjerne drikke vann og kjøpe noen halstabletter, sier Aarseth.

Jeg er enig i at de reseptfrie er bare tull, har flere slike bortkastede kjøp bak meg. Cosylan virker litt hostedempende for meg. 

Greit om du også leser artikkelen:

"– Tradisjonelt sett har det vært et høyt forbruk av hostesaft og lite dokumentasjon av effekten. Det er i stor grad å kaste penger ut av vinduet, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen i legemiddelverket.

Han understreker at han snakker om både reseptbelagt hostesaft og de man får kjøpt uten resept.

Den mest kjente hostesaften på resept er Cosylan."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest making.a.mess
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cosylan er tull.

Har brukt cosylan flere ganger og den virket her, helt uanhengig av alle tester du måtte finne. Vi er inne i en «anti cosylan» periode der noen har funnet ut at den ikke er bra og bør kuttes ut. Slik er det med flere medikamenter. Men plutselig er de inne i varmen igjen og anbefales av alle og enhver. 

Det er heller ikke mange ganger man må ta den før man får effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drakan skrev:

Cosylan har virkning. 
Hater smaken, men hjulpet meg de gangene jeg har hostet intenst i en måned (nok til å hoste blod). 
Om det ikke har effekt, kan det være noe annet og da burde du snakke med legen, kanskje du får beskjed om å øke dosen lite grann, eller så vil de undersøke andre ting. 
Ellers er det ingenting vi kan hjelpe med, du må rett og slett til legen. 

God bedring :lillesky2:

Smaken er helt jæævlig, fyttikatta. Verste er jo når smaken sitter igjen i munnen og bak i halsen.. 

takk for det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Har brukt cosylan flere ganger og den virket her, helt uanhengig av alle tester du måtte finne. Vi er inne i en «anti cosylan» periode der noen har funnet ut at den ikke er bra og bør kuttes ut. Slik er det med flere medikamenter. Men plutselig er de inne i varmen igjen og anbefales av alle og enhver. 

Det er heller ikke mange ganger man må ta den før man får effekt. 

Javel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...