Gå til innhold

Venner som har dårlig påvirkning på barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere da? Kan ikke nekte mitt barn å være sammen med venner som ikke vet å oppføre seg på grunn av manglende grensesetting i hjemmet. Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 96121...bdc

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Påvirker dem dine barn til å oppføre seg dårlig?

Skrevet

Du kan bruke en time av livet ditt på å se dette foredraget. Masse bra tips i boka hans også. :)

Anonymkode: a29b6...8a1

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere da? Kan ikke nekte mitt barn å være sammen med venner som ikke vet å oppføre seg på grunn av manglende grensesetting i hjemmet. Hva kan jeg gjøre? 

Jeg stoler vel på at jeg gir barna her såpass grunnleggende oppdragelse at de vet å oppføre seg uavhengig av hva andre gjør.  

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sette tydelige grenser for dem i ditt eget hjem når de er på besøk. Vær tilstede og veiled dem når du hører/ser noe som ikke er greit. Retter de seg ikke etter dine grenser, forklarer du dem at da kan de ikke være på besøk, og hvorfor det er sånn.

Skrevet

Forstår deg godt. Det er en gutt i nabolaget som er her bare for å spille playstation og er dirkete vrang og frekk med meg når han ikke får det som han vil. Merker gutten min kopierer han med en gang. Han kan være her dagen lang og hører ikke et knyst fra moren. Foreldrene er heller aldri hjemme og han blir passet av familie.

Anonymkode: 40668...ef9

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jege setter hardt mot hardt og sier nei om han spør om han kan komme tilbake etter at han har vært tverr og vanskelig

• Liker 3
Skrevet

Femåringen min lekte med en ufordragelig unge som pratet til oss voksne som om han var sjefen osv. Jeg gav barnet mitt beskjed om at han ikke fikk lov til å leke mer med han fordi han var frekk. Femåringen min aksepterte dette og har holdt seg unna denne gutten etter det. Helt utrolig at det var så enkelt.

Anonymkode: 06e7e...15d

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har såpass "gangsyn" at vi ser at dette er utfordringer barna får fra de blir født og til de dør. 

Det viktige er å lære barna at hjemme hos oss gjør og løser vi utfordringer på en annen måte enn hjemme hos vennene til barna. Her hos oss er reglene klare, tydelige og vi prater åpent med hverandre både om utfordringer, annerledesheter og hva vi mener. 

Har barna med seg hjem venner og vennenes løsninger eller meninger er annerledes hjemme hos dem enn hos oss, så prater vi også med vennene og forklarer at hos oss og når du er hos oss gjelder våre regler. Dette har enda ikke gitt oss noen større utfordringer. 

Vi har felles middager med prat rundt matbordet der både små og store får si sin mening, blir utfordret til å tenke og reflektere. På den måten tror vi at vi skaper trygge og selvsikre barn også i barnekull nummer to. Barnekull nummer en er ute av redet og klarer seg godt på egenhånd. 

Anonymkode: dbac4...59e

• Liker 7
Gjest NotNaomi
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg godt. Det er en gutt i nabolaget som er her bare for å spille playstation og er dirkete vrang og frekk med meg når han ikke får det som han vil. Merker gutten min kopierer han med en gang. Han kan være her dagen lang og hører ikke et knyst fra moren. Foreldrene er heller aldri hjemme og han blir passet av familie.

Du må sette grenser selv om det ikke er ditt barn. Jeg sa til en gutt her som ikke hørte på meg at han måtte gå hjem,og så fikk han komme tilbake når han skjønte hva som er lov her. Det endte med at faren kom hit sammen med gutten,og jeg forklarte hvordan det hadde vært. Faren ble ganske flau,og unnskyldte for sønnens oppførsel. Så,det er ikke alltid at det er fordi de har det "grenseløst"hjemme.

Både sønnen min og gutten ble "sure"på meg da jeg sa at han måtte gå hjem. Etter den eoisoden har de oppført seg. Ikke perfekt:-) men som normalt for barn på deres alder. Si fra!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Femåringen min lekte med en ufordragelig unge som pratet til oss voksne som om han var sjefen osv. Jeg gav barnet mitt beskjed om at han ikke fikk lov til å leke mer med han fordi han var frekk. Femåringen min aksepterte dette og har holdt seg unna denne gutten etter det. Helt utrolig at det var så enkelt.

Og tenk hvordan livet til denne lille ungen kommer til å bli når alle får beskjed om å holde seg unna han. Det er sånn man skaper atferdsvanskelige barn - ved å vise dem at de er uønskede og vanskelige - i stedet for å rettlede dem. "Ingen barn er vanskelige, de har det vanskelig". Om bare voksne mennesker kunne tenke litt på dette, så kunne mange barn fått det mye bedre. 

Skrevet
2 minutter siden, Mythic skrev:

Og tenk hvordan livet til denne lille ungen kommer til å bli når alle får beskjed om å holde seg unna han. Det er sånn man skaper atferdsvanskelige barn - ved å vise dem at de er uønskede og vanskelige - i stedet for å rettlede dem. "Ingen barn er vanskelige, de har det vanskelig". Om bare voksne mennesker kunne tenke litt på dette, så kunne mange barn fått det mye bedre. 

Amen. Jenta mi har flere venner som ikke nødvendigvis oppfører seg perfekt hele tida. Noen har store utfordringer og mulige diagnoser (uten at jeg vil eller bør spekulere for mye om akkurat det), andre er kanskje ikke så godt oppdratt. Uansett blir de ikke avvist her. De får klare grenser når de er sammen med oss, og om det blir for ille blir de fulgt hjem og vi tar en prat med foreldrene om hva som har skjedd.

Om mitt eget barn kopierer dårlig oppførsel så snakker vi (strengt) sammen om det. Det er jo en kjempemulighet til å lære henne å sette grenser for seg selv og at hun er ansvarlig for egen oppførsel uansett hva vennene sier og gjør.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Sushi skrev:

Amen. Jenta mi har flere venner som ikke nødvendigvis oppfører seg perfekt hele tida. Noen har store utfordringer og mulige diagnoser (uten at jeg vil eller bør spekulere for mye om akkurat det), andre er kanskje ikke så godt oppdratt. Uansett blir de ikke avvist her. De får klare grenser når de er sammen med oss, og om det blir for ille blir de fulgt hjem og vi tar en prat med foreldrene om hva som har skjedd.

Om mitt eget barn kopierer dårlig oppførsel så snakker vi (strengt) sammen om det. Det er jo en kjempemulighet til å lære henne å sette grenser for seg selv og at hun er ansvarlig for egen oppførsel uansett hva vennene sier og gjør.

Veldig glad for å se at du bruker fornuft og gjør som du gjør! Hvis alle hadde gjort det samme, ville alle barn fått mye god sosialisering, i stedet for å bli utestengt. It takes a village :)

Skrevet

Jeg setter tydelige grenser hjemme, Utover det begrenser jeg ikke hvem mine barn får være venner med, Jeg tenker at det vi karakteriserer som dårlig oppførsel vanligvis har en grunn og enten barnet har en diagnose eller ikke har det bra hjemme/ikke får god nok oppdragelse så vil i allefall ikke det å stenge barnet ute gjøre det bedre. Alle er velkommen hos oss og så gjør jeg mitt beste for å legge til rette for god oppførsel og hyggelig stemning her.

• Liker 2
Skrevet

Sønnen min på 7 har også et par venner som jeg merker at han blir negativt påvirket av. Men det største problemet er fetterne, som er 9 og 11. De har null grenser og har alltid fått gjøre som de vil. Der kommer det mye negativ påvirkning fra!! Sønnen min får være sammen med både vennene og fetterne han, men vi snakker mye med han om grenser, folkeskikk, og at ikke alle foreldre er like. Jeg har sendt hjem både venner og fettere når de oppfører seg for ille på besøk her. I vårt hjem skal våre regler følges. 

Anonymkode: 836ec...c6e

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke en time av livet ditt på å se dette foredraget. Masse bra tips i boka hans også. :)

Anonymkode: a29b6...8a1

Tar laang tid...

Anonymkode: 0ceba...61b

Skrevet

En kan sende bekymring til Barnevernet på de barn som oppfører seg uvørent.

Anonymkode: 0ceba...61b

Skrevet

Jeg tror de aller fleste barn kan oppføre seg dårlig/respektløst/frekt -også ditt barn (og mitt).

Så vår jobb som voksne er å lære dem hva som er ok og ikke. 

• Liker 1
Gjest Rødstrømpe
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere synes ikke dere er unødig kjipe i denne tråden?

I hodet mitt så er dette ekskludering av barn - som kanskje trenger at en annen voksen ser dem.

Jeg hadde selvsagt ikke latt alt skure og gå, men jeg hadde tatt en prat med dette gjeldende barnet og mitt eget - og forklart at i vårt hus så gjelder ditt og datt regler. Skal man være her så må man følge de. Om foreldrene hadde begynt å spørre om "lekedater" hadde jeg etterhvert forklart hva som var grunnen til at vi nølte - så de kan få sjansen til å gjøre noe med saken selv.

Det kan jo hende det barnet gjemmer en vond historie man ikke vet om, som får utslag i negativ atferd. Og jeg ønsker å gå barn en sjanse før jeg bare nekter å sosialisere med dem. 

Rimelig hjerteløse folk her inne, altså. 

Skrevet

Jeg fikk streng beskjed om at hvis noen jeg lekte med gjorde noe jeg ikke fikk lov til eller noe jeg ikke ville være med på skulle jeg gå hjem og ikke leke mer med dem. Sikkert effektivt for mamma, men katastrofe for meg. For det første mistet jeg mange venner pga bagateller og jeg lærte heller ikke å si nei og stå opp for meg selv. Dette sliter jeg med enda jeg er voksen. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...