Gå til innhold

Hund som bæsjer hos veterinær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund som dessverre har blitt syk slik han at må på noen kontroller innimellom hos veterinæren. Han er ikke så veldig påvirket av sykdommen, men det må nå til en sjekk nå og da.

Men, så til problemet. Hver gang, hver eneste gang vi kommer dit så bæsjer han på "venterommet". Hver eneste gang. Det er jo så flaut. Jeg har prøvd å gå tur før vi drar dit, gå litt rundt på området før vi går inn. Han kan bæsje rett før vi går inn, men han klare søren meg å klemme ut en liten dært når vi kommer inn. Hvorfor? Han gjør jo ikke dette noe annet sted. Hva kan jeg gjøre for å få en slutt på det?

Anonymkode: 245af...768

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Markering. 

Anonymkode: 61ef8...8e3

Skrevet

Han er kanskje stresset eller redd..?

• Liker 7
Skrevet

Jeg har tenkt på både stresset og redd, men forstår ikke helt sammenhengen. Men hvordan får jeg det bort? Har prøvd å roe han ned ved å snakke med han, men jeg får liksom ikke kontakt med han. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på både stresset og redd, men forstår ikke helt sammenhengen. Men hvordan får jeg det bort? Har prøvd å roe han ned ved å snakke med han, men jeg får liksom ikke kontakt med han

Hunden har altså vært hos veterinær gjentatte ganger og siden hunder kun unntaksvis forstår hvorfor de er det og at det er for å få hjelp, blir mange redde og stresset selv om de ikke nødvendigvis viser det veldig tydelig. Akkurat det burde ikke være så vanskelig å forestille seg. Å bæsje er et vanlig uttrykk for stress hos hunder og at du ikke får kontakt med ham er også et tegn på at han er veldig stresset. Det du kan gjøre er selvfølgelig å trene på veterinærbesøk, men siden de ofte ikke er en positiv opplevelse for hunden (Smerter, plagsomme undersøkelser, skremmende situasjoner etc.) er ikke det nødvendigvis så enkelt. Jeg ville derfor ganske enkelt ha tatt med meg en hundepose og litt fuktet tørkepapir i en plastpose og tatt det opp. Det er ikke det minste flaut. Tvert imot er dette noe jeg vil tro de ser veldig ofte på veterinærkontorer rundt omkring. 

• Liker 7
Skrevet

Noen mennesker har jo "stressmage" og får diare ved angst. Kanskje hunden gjenkjenner lukter og venterommet og får stressmage?

Anonymkode: bef71...6a9

• Liker 4
Skrevet

Blir litt løen i magen selv jeg, når jeg skal til legen eller det er noe annet ubehagelig står på.

• Liker 2
Skrevet

Hjelper det å ha han på fanget? Eller bæsjer han der også? xD

Anonymkode: 75a76...269

Skrevet
35 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har tenkt på både stresset og redd, men forstår ikke helt sammenhengen. Men hvordan får jeg det bort? Har prøvd å roe han ned ved å snakke med han, men jeg får liksom ikke kontakt med han. 

Da er han redd ja. For å få det bort må han få flere positive opplevelser med veterinæren og venterommet enn negative. Hunder har ikke så tydelige stress-signaler, sannsynligvis har han måttet gjøre ting han ikke har vært komfortabel med hos veterinæren i lang tid uten at du har sett det på  han.

Anonymkode: 77161...3cf

• Liker 3
Skrevet

Min hund gjør også det. Hun er så redd, så da er det en naturlig reaksjon på den. Jeg løser det ved å bære henne inn og ut. 

• Liker 1
Skrevet

Uansett, kom på et tips, siden vi selv har en som er redd for veterinæren (bæsjer heldigvis ikke da, hehe). Vi har øvd på å gå til veterinæren. Altså vi øver på å stå utenfor, så gå inn, så være der litt, så veie oss, kanskje bli klappet litt osv. Altså vi bare har vært innom der en haug med ganger og gitt ros og godis uten at det har skjedd noe kjipt siden vi faktisk bare har "vært der".

Anonymkode: 75a76...269

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er noe vanlig for både barn og hunder å tisse på seg om de blir veldig redde, og noen kan også bæsje på seg. Som ab over meg sier: øv på å være hos veterinæren uten å ha time. Gå inn døra, kanskje gå en tur på vekta - godbit - gå ut igjen. Etterhvert kan du øve på kontakt med GODE godbiter når dere går inn, men du får nok ikke til det akkurat nå. Hvordan er forresten de som jobber på kontoret? Hunden min ELSKER veterinæren, mest sannsynlig fordi han blir tatt i mot med åpne armer når vi kommer - de løper ut fra bak resepsjonen for å si hei og kosemose ned hunden min. Så det er bare såå stas å dra til veterinæren altså. Han veier seg gjerne 10 ganger også, fordi det er så kult å stå i ro og få godbit for det. Så! Små steg. Og om de som jobber der er imøtekommende så hjelper jo det og.

Anonymkode: 235be...0e4

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe vanlig for både barn og hunder å tisse på seg om de blir veldig redde, og noen kan også bæsje på seg.

Ikke det at det er relevant for saken, men det er ikke bare barn som kan tisse/bæsje på seg om de blir redde...:P

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, Nerine_ said:

Ikke det at det er relevant for saken, men det er ikke bare barn som kan tisse/bæsje på seg om de blir redde...:P

Jeg la det til fordi TS aldri hadde hørt om at det gikk an på tisse eller bæsje på seg av redsel, og så er det vel mer vanlig at barn gjør det enn voksne, så derfor droppet jeg den siste biten, men det betyr jo ikke at det ikke skjer. Yikes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...