Gå til innhold

Spørsmål vedr. hormonspiral

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er nå ferdig med å få barn og ettersom jeg er lei av p-piller vil jeg prøve hormonspiral. Er plaga med kraftige menstruasjoner, så jeg håper dette hjelper på det også.

Mitt spørsmål er: går det an å forskyve blødningene når en har hormonspiral? Skal på badeferie i juli, og jeg vil slippe eventuelle blødninger da. Er blødningene vi får regelmessige etter noen måneder (antar det er litt varierende i begynnelsen) men får vi bedre kontroll over dette etter hvert?

Var litt plaga med depresjon og trøtthet ved p-pille bruk, men hormonmengden er vel litt mindre i denne spiralen? Har noen erfaringer med dette?

Er det problemer med at den ikke sitter på plass? Hvor sikker er den? Et lite pinlig spørsmål til slutt, har en mann som er "godt utstyrt" :ler: det er vel ikke mulig at han kommer til å kjenne denne dingsen?

Er det vondt å få satt den på plass?

Veldig takknemlig for svar!! :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går ikke an å forskyve blødningene hvis du har hormonspiral, men disse blir gjerne mindre, eller opphører helt. Selv har jeg blødning kun noen timer en dag i mnd, og da er det bare spor av blod.

I begynnelsen kan du oppleve uregelmessige blødninger, disse er også gjerne små, noe som går seg til etterhvert.

Hormonmengden er mindre i en slik spiral versus p-piller, og hormonene virker lokalt. Det skal altså gå mindre utover kroppen enn p-piller. Likevel synes jeg det merkes litt på sexlysten, men ikke mye.

Depresjoner og trøtthet har jeg ikke merket noe til, men jeg tror dette er varierer fra person til person.

Ingen problemer med at den ikke sitter på plass, og den merkes IKKE av mannen min.

Syntes det var litt vondt å få den på plass, men det gikk veldig fort. Den er enda sikrere enn p-piller, fordi den ikke kan glemmes, ikke har betydning om du har diare/oppkast. Den sidestilles av og til med sterilisering, men det har faktisk hendt at noen har blitt gravide, så helt 100% er den ikke. Men den er det sikreste du kan få (tror jeg) uten sterilisering.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Kan hende du nesten ikke har mensen i det hele tatt når du er på ferien din, for blødningene minskes veldig! Men du kan ikke forskyve noe, mensen blir veldig stabil.

Skrevet

Jeg hadde småblødninger og uregelmessig mens i flere mnd, men etterhvert forsvant hele mensen. Det har jeg aldri opplevd med noen annen form for prevansjon.

Skrevet

Jeg hadde småblødninger i to uker etter at jeg fikk meg hormonspiral, og vanlig menstruasjon den første gangen etterpå. Etter det har det ikke kommet en dråpe :D Og jeg har hatt min i snart et år nå. Hormonspiral er vel det sikreste prevansjonsmiddelet nest etter sterilisering, så vidt jeg har hørt/lest.

Har ikke hatt noen problemer med at min nåværende spiral kjennes, men hadde en vanlig kobberspiral tidligere og den hendte det at jeg kunne kjenne med fingrene i starten.

Jeg syntes den var ubehagelig å få satt inn, men jeg har ikke født barn, og det skal visstnok være enklere med dem som har det (pga større åpning i livmorshalsen eller noe sånt).

Eneste bivirkningene jeg har merket er at brystvortene mine har blitt veldig ømme.. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for svar! Tror jeg bestiller plass på mandag, og krysser fingrene for at jeg får være med på badinga på ferien! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hatt den i 5år,småblødning de første ukene. Har ikke hatt mens på snart 5 år ,herlig. merket at jeg ikke fikk pms ,men nå holder nok hormonmengden påå forsvinne for jeg merker tendensene på pms nå .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...