Gå til innhold

Pleier på sykehuset, servere eget mat til pasienter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, kan man som sykehus ansatt servere mat/kake som de har laget hjemme, til pasienter på jobb? 

Er det noen regel på sånt? Har hørt om det, men finner ikke ut av det  

Anonymkode: d3655...6be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første tanke er "Hva gjør da sykehuset dersom en pasient blir dårlig etter å ha spist mat/kake som en ansatt har laget hjemme?"

Det treger ikke være noe galt med maten/kaken, men mistanken kan fort ligge der, og det er jo veldig ubehagelig for den som har laget maten/kaken.

Og hva med de pasientene som ikke tåler en eller flere av ingrediensene? Hvor trivelig blir det for deg å måtte si til fru X at "Nei, fru X. Denne maten inneholder noe som du ikke skal ha. Så du kan ikke få". Sykehuskjøkkenet pleier lage noe til alle, med alternativer til dem som ikke tåler deler av den menyen de andre får.

Det kan bli vanskelig og vondt for deg, og jeg forstår det godt når/om det finnes regler. Du kan jo bare spørre din overordnede?

Anonymkode: 00b7b...619

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første tanke er "Hva gjør da sykehuset dersom en pasient blir dårlig etter å ha spist mat/kake som en ansatt har laget hjemme?"

Det treger ikke være noe galt med maten/kaken, men mistanken kan fort ligge der, og det er jo veldig ubehagelig for den som har laget maten/kaken.

Og hva med de pasientene som ikke tåler en eller flere av ingrediensene? Hvor trivelig blir det for deg å måtte si til fru X at "Nei, fru X. Denne maten inneholder noe som du ikke skal ha. Så du kan ikke få". Sykehuskjøkkenet pleier lage noe til alle, med alternativer til dem som ikke tåler deler av den menyen de andre får.

Det kan bli vanskelig og vondt for deg, og jeg forstår det godt når/om det finnes regler. Du kan jo bare spørre din overordnede?

Anonymkode: 00b7b...619

Det er ikke meg, men jeg sa det til en kollega som hadde tatt med noe til oss kolleger, men da en av pasientene spurte om å få, så klarte ikke hun å si nei. 

Da jeg sa at jeg trodde det ikke var lov, så ble kollega snurt på meg, og sa jeg har faktisk god hygiene, og at jeg ikke skal tenke på det. 

Jeg har ikke planer om å klage, pasienten har det bra, men ønsket bare en skriftlig regel på det. Skal sjekke på jobben. 

TS 

Skrevet

Privat mat er ikke lov, pga hygiene. Spør mattilsynet! 

Anonymkode: b7468...863

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er jeg helt sikker på at ikke er lov. Industrikjøkken har sinnsykt strenge hygieneregler  og rutiner - og Mattilsynet er ekstremt strenge med dem (med rette selvsagt). Det er ingen som kan garantere hygienen på et privat kjøkken - og på et sykehus/sykehjem kan jo det minste magesjau ta livet av en pasient.

I tillegg er det det etiske og praktiske rundt "du kan ikke få for du tåler ikke....." sykehuskjøkkenet lager jo noe til alle og en hver.

Endret av boblevann
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke meg, men jeg sa det til en kollega som hadde tatt med noe til oss kolleger, men da en av pasientene spurte om å få, så klarte ikke hun å si nei. 

Da jeg sa at jeg trodde det ikke var lov, så ble kollega snurt på meg, og sa jeg har faktisk god hygiene, og at jeg ikke skal tenke på det. 

Jeg har ikke planer om å klage, pasienten har det bra, men ønsket bare en skriftlig regel på det. Skal sjekke på jobben. 

TS 

Ville tatt hintet og latt saken ligge. Virker som om du er mer opptatt av å ha rett enn å verne om pasientene. Om du vil bli utskuddet på jobb, kjør i vei, men det er ikke alltid vært å være "den kollegaen" ass

Anonymkode: acdd8...44a

• Liker 1
Skrevet

Det er lov å ta med feks mcdonals inn til pasienten så hvorfor ikke.. Men best for den ansatte  å ha ryggen fri.

Anonymkode: 2ba0b...327

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Det er ikke lov. Men om hun først skulle bryte en regel, så vel: pasienten fikk vel en bedre dag. 

Anonymkode: 63dd3...b98

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å ta med feks mcdonals inn til pasienten så hvorfor ikke.. Men best for den ansatte  å ha ryggen fri.

McDonalds sin mat blir laget på kjøkken som er godkjent av Mattilsynet. 

Anonymkode: 0cbb3...813

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

McDonalds sin mat blir laget på kjøkken som er godkjent av Mattilsynet. 

Pårørende har vel også lov å ta med mat som er laget hjemme. Er jo ingen som sjekker det? 

Anonymkode: 7a24f...e04

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pårørende har vel også lov å ta med mat som er laget hjemme. Er jo ingen som sjekker det? 

Nei, det er fordi det er annerledes når pårøende lager enn når man som ansatt lager. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har egentlig ikke noe å si. Men er jo mest for å forsikre at de ansatte har ryggen fri. Det tar seg ikke godt ut om en får diaré av kaka til Bodil på medisin 2 e.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...