AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #1 Skrevet 7. oktober 2017 Så mange sider med så mye tekst og så mange ord... Hva handler den egentlig om? Har den egentlig noen verdi? Burde jeg prøve å lese den? Anonymkode: 391c4...b0b
stan Skrevet 8. oktober 2017 #2 Skrevet 8. oktober 2017 (endret) De fleste bøker er jo fulle av tekst og ord, det er jo dette som gjør dem verd å lese. Jeg har ikke lest Illiaden, men den handler om den trojanske krig og noen hendelser der. Odyssevs er sentral i handlingene. Derimot har jeg lest Odysseen, den er absolutt verd å lese. Men det kommer litt an på hva du liker å lese og hvor tålmodig du er. Noen av disse klassiske verkene kan være noe krevende å lese. Det er jo noe av det spennende, man må bruke hodet litt. Endret 8. oktober 2017 av stan 1
Lurium Skrevet 8. oktober 2017 #3 Skrevet 8. oktober 2017 Har vel iallefall ville lest en av de engelske oversettelsene, prøvde meg på den norske en gang på 80-90-tallet, den var etter min mening forferdelig. Det viktigste med Illiaden i dag er vel egentlig at en skal kunne plukke opp referanser til den i annen litteratur, poesi spesielt. Sitat Hva handler den egentlig om? Kort fortalt at de greske småkongedømmene samles under Agamemnon om å ta den rike handelsbyen Troja, som hadde gjort seg rik på å være bindeleddet med Persia. Påskuddet/motivet var at en prinsene i Troja, Paris, hadde stukket av med Helena som var gift med Kong Meneleus av Sparta, bror til Agamemnon. 2 høydepunkter i beleiringen, og det som det oftest refereres til er Paris' brors Hectors kamp mot Achilles og Odyssevs Trojansk hest, (som er omdiskutert for tiden). 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #4 Skrevet 8. oktober 2017 3 timer siden, Lurium skrev: 2 høydepunkter i beleiringen, og det som det oftest refereres til er Paris' brors Hectors kamp mot Achilles og Odyssevs Trojansk hest, (som er omdiskutert for tiden). Herregud, boken ender jo før beleiringen, så ingen av de to historiene du nevner står det ett ord om i Illiaden. Anonymkode: e0bb2...b18 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 På 8.10.2017 den 12.37, AnonymBruker skrev: Herregud, boken ender jo før beleiringen, så ingen av de to historiene du nevner står det ett ord om i Illiaden. Anonymkode: e0bb2...b18 SÅ hva handler den om? Anonymkode: 5b1cc...d6f
Gjest Walkingdead Skrevet 9. oktober 2017 #6 Skrevet 9. oktober 2017 Det kommer an på hvor litteraturvant du er. Hvis du skal gjøre det bare for å henge med på de kulturelle notene så foreslår jeg heller at du dropper det og leser noe du har lyst til å lese. Men ja, den har en verdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå