Mari Y Skrevet 7. oktober 2017 #1 Del Skrevet 7. oktober 2017 Dette skal angivelig være medfødt, og jeg lurer på om det kan testes også i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #2 Del Skrevet 7. oktober 2017 Har vanskelig for å tro man kan teste empati på en objektiv måte Anonymkode: ae961...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 7. oktober 2017 #3 Del Skrevet 7. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har vanskelig for å tro man kan teste empati på en objektiv måte Anonymkode: ae961...03c En god plass å starte er og forske mer på speilnevroner. Flere teorier er foreslått omkring speilnevronenes funksjon. Det har blitt hevdet at speilnevronsystemet fasiliterer imitasjon og forståelse ved at observerte bevegelser knyttes til egen erfart kunnskap via speilnevronene. Disse nevronene har gjennom slike argumenter litt knyttet blant annet til empati og forståelse av andres intensjoner. Motsatt har avvik i speilnevronsystemet har blitt foreslått som en mulig grunn for manglende sosiale evner ved autisme og Aspergers syndrom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #4 Del Skrevet 7. oktober 2017 4 minutes ago, WubWub said: En god plass å starte er og forske mer på speilnevroner. Flere teorier er foreslått omkring speilnevronenes funksjon. Det har blitt hevdet at speilnevronsystemet fasiliterer imitasjon og forståelse ved at observerte bevegelser knyttes til egen erfart kunnskap via speilnevronene. Disse nevronene har gjennom slike argumenter litt knyttet blant annet til empati og forståelse av andres intensjoner. Motsatt har avvik i speilnevronsystemet har blitt foreslått som en mulig grunn for manglende sosiale evner ved autisme og Aspergers syndrom. Godt mulig er det er en sammenheng der, det vet ikke jeg noe om. Men tror empati er for subjektivt til at man skal kunne måle det på en objektiv måte. Det handler delvis om verdisystemer. Anonymkode: 413f9...1fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 7. oktober 2017 #5 Del Skrevet 7. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt mulig er det er en sammenheng der, det vet ikke jeg noe om. Men tror empati er for subjektivt til at man skal kunne måle det på en objektiv måte. Det handler delvis om verdisystemer. Anonymkode: 413f9...1fc Fenomenet empati kan måles med empiriske metoder. https://plato.stanford.edu/entries/empathy/measuring.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #6 Del Skrevet 7. oktober 2017 2 minutes ago, WubWub said: Fenomenet empati kan måles med empiriske metoder. https://plato.stanford.edu/entries/empathy/measuring.html En psuedovitenskaplig metode. Anonymkode: cf27e...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 7. oktober 2017 #7 Del Skrevet 7. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En psuedovitenskaplig metode. Anonymkode: cf27e...d28 Psykologi er ingen eksakt vitenskap - ingen som heller har hevdet det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #8 Del Skrevet 7. oktober 2017 5 minutes ago, WubWub said: Fenomenet empati kan måles med empiriske metoder. https://plato.stanford.edu/entries/empathy/measuring.html Du skal i hvert fall ha for å lenke til en svært god side. Men siden går ikke god for at man har gode mål på empati. Anonymkode: 413f9...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 7. oktober 2017 #9 Del Skrevet 7. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skal i hvert fall ha for å lenke til en svært god side. Men siden går ikke god for at man har gode mål på empati. Anonymkode: 413f9...1fc Nei det er sant, som artikkelen sier så er det de beste metodene vi har for øyeblikket. Konseptet empati er komplekst. http://forskning.no/2016/05/hva-er-empati Hva er egentlig empati? FORSKEREN FORTELLER: Tror du selv at du er en empatisk person? Vel, det er ikke sikkert. Empati betyr nemlig ganske mange forskjellige ting, i hvert fall i forskningen. Det å gråte sammen med noen eller å gi penger til en tigger, kan heller kalles sympatiske eller prososiale handlinger. Du trøster noen. Du ønsker å bedre noens livssituasjon. Innen psykologien har forskere hevdet at det er en kobling mellom empati og pro-sosial atferd i snart 30 år, hvis ikke mer. Men det er en tydelig forskjell der som det er verdt å merke seg. Empati er prosessen der du plukker opp at noen er lei seg i første omgang. Det er paraplybegrepet som innebærer alle aspekter som kan kobles til å forstå andres følelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #10 Del Skrevet 7. oktober 2017 7 minutes ago, WubWub said: Nei det er sant, som artikkelen sier så er det de beste metodene vi har for øyeblikket. Konseptet empati er komplekst. http://forskning.no/2016/05/hva-er-empati Hva er egentlig empati? FORSKEREN FORTELLER: Tror du selv at du er en empatisk person? Vel, det er ikke sikkert. Empati betyr nemlig ganske mange forskjellige ting, i hvert fall i forskningen. Det å gråte sammen med noen eller å gi penger til en tigger, kan heller kalles sympatiske eller prososiale handlinger. Du trøster noen. Du ønsker å bedre noens livssituasjon. Innen psykologien har forskere hevdet at det er en kobling mellom empati og pro-sosial atferd i snart 30 år, hvis ikke mer. Men det er en tydelig forskjell der som det er verdt å merke seg. Empati er prosessen der du plukker opp at noen er lei seg i første omgang. Det er paraplybegrepet som innebærer alle aspekter som kan kobles til å forstå andres følelser. Nettopp og derfor blir det vanskelig å måle på en objektiv måte. Jeg brukte forresten mye stanfordsiden da jeg leste på filosofi. Så om du er interessert i det så er det et fint sted å slå opp ting på. Anonymkode: 413f9...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolSistah Skrevet 13. oktober 2017 #11 Del Skrevet 13. oktober 2017 On 7.10.2017 at 6:36 PM, WubWub said: En god plass å starte er og forske mer på speilnevroner. Flere teorier er foreslått omkring speilnevronenes funksjon. Det har blitt hevdet at speilnevronsystemet fasiliterer imitasjon og forståelse ved at observerte bevegelser knyttes til egen erfart kunnskap via speilnevronene. Disse nevronene har gjennom slike argumenter litt knyttet blant annet til empati og forståelse av andres intensjoner. Motsatt har avvik i speilnevronsystemet har blitt foreslått som en mulig grunn for manglende sosiale evner ved autisme og Aspergers syndrom. Men handler ikke dette ofte om at man vil bli likt? Man speiler personen man snakker med for at hen skal tenke «vi likner, jeg liker deg», altså en form for egoisme, kanskje? Evt. at vi trenger speilnevronene for overlevelse (fellesskap)? Det kan også hende at jeg er helt på bærtur, har bare aldri satt de i sammenheng med empati før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Walkingdead Skrevet 13. oktober 2017 #12 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) 12 minutter siden, CoolSistah skrev: Men handler ikke dette ofte om at man vil bli likt? Man speiler personen man snakker med for at hen skal tenke «vi likner, jeg liker deg», altså en form for egoisme, kanskje? Evt. at vi trenger speilnevronene for overlevelse (fellesskap)? Det kan også hende at jeg er helt på bærtur, har bare aldri satt de i sammenheng med empati før. Det med egoisme spiller liten rolle. Jeg møtte en person en gang som sa: "jeg gidder ikke være snill for det handler bare om at jeg selv skal føle meg bedre. Det er egoistisk så da gidder jeg heller ikke være hyggelig." Han var en skitsekk. Derimot kan nesten alle enes om at gode handlinger er positivt også i seg selv. Da spiller det etter min mening liten rolle hva det bunner i metafysisk sett. Jeg er for øvrig en av dem som tror at mennesket er egoistisk av natur. Men vi er tross alt mennesker, og kan bedre enn det. Endret 13. oktober 2017 av Walkingdead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #13 Del Skrevet 13. oktober 2017 ... er en mangevare på KG.. Anonymkode: 33385...120 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 13. oktober 2017 #14 Del Skrevet 13. oktober 2017 11 minutter siden, CoolSistah skrev: Men handler ikke dette ofte om at man vil bli likt? Man speiler personen man snakker med for at hen skal tenke «vi likner, jeg liker deg», altså en form for egoisme, kanskje? Evt. at vi trenger speilnevronene for overlevelse (fellesskap)? Det kan også hende at jeg er helt på bærtur, har bare aldri satt de i sammenheng med empati før. Jeg tror at empati handler om mer enn det. Vår overlevelse avhenger av andres empati - så for at vår art skal klare seg så må vi bry oss om andre. F.eks om du og jeg er på en båttur og båten synker, vi strander på en øde øy. Du har ingen jakt egenskaper og ressursene på øya er begrenset, i løpet av en dag greier jeg bare skaffe 3000 kalorier i form av fisk, villsvin, bær, sopp, kaniner osv. Om en skal se logisk på dette ville det lureste valget å beholde de 3000 kaloriene for meg selv mens du sulter. Men mitt empatiske senter ville overstyrt det logiske valget og jeg ville delt maten min med deg så det blir 1500 kcal på oss begge. Vi vil tape mye vekt med dette kostholdet men det er i min beste interesse å dele med deg allikevel. For, hva om jeg en dag blir syk og ikke kan jakte. Da er jeg avhengig av at du pleier meg å mater meg slik at jeg kan overleve. Det her er et godt eksempel på at empati fører til større sannsynlighet for overlevelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolSistah Skrevet 13. oktober 2017 #15 Del Skrevet 13. oktober 2017 Slik har jeg ikke tenkt på det, men det høres jo veldig riktig ut. I eksempelet ditt hvor valget står mellom å dele på maten, eller være egoistisk, vil det jo også fremme artens overlevelse om du deler. Selv om du kanskje ikke tenkte helt så koffert😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 13. oktober 2017 #16 Del Skrevet 13. oktober 2017 48 minutter siden, CoolSistah skrev: Slik har jeg ikke tenkt på det, men det høres jo veldig riktig ut. I eksempelet ditt hvor valget står mellom å dele på maten, eller være egoistisk, vil det jo også fremme artens overlevelse om du deler. Selv om du kanskje ikke tenkte helt så koffert😁 Ja, jeg syntes vi burde jobbe for å sikre artens overlevelse frau CoolSistah. Dine koffert tanker er smittsomme 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #17 Del Skrevet 13. oktober 2017 Da jeg gikk på videregående, helse og oppvekst, lærte vi at empati ikke er medfødt, og at det må læres helt fra man er småbarn. Jeg husker ikke om de sa det samme om sympati, men ihvertfall så tror jeg at det er mer sannsynlig å være medfødt med sympati enn empati. Sympati handler om medfølelse, der man blander inn sine egne erfaringer, tolkninger og sitt eget følelsesregister inn i situasjonen man har sympati med. Empati derimot, dreier seg om å kunne sette seg inn i en annens situasjon uten å dra inn egne erfaringer og følelser. Da gjør man alt man kan for å sette seg fullt og helt inn i noen andres situasjon, med deres egne forutsetninger og ikke sine egne. Rett gjerne på meg om jeg surrer, jeg skal ikke påstå å være noen ekspert på området. Anonymkode: 7c164...5ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 14. oktober 2017 #18 Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk på videregående, helse og oppvekst, lærte vi at empati ikke er medfødt, og at det må læres helt fra man er småbarn. Jeg husker ikke om de sa det samme om sympati, men ihvertfall så tror jeg at det er mer sannsynlig å være medfødt med sympati enn empati. Sympati handler om medfølelse, der man blander inn sine egne erfaringer, tolkninger og sitt eget følelsesregister inn i situasjonen man har sympati med. Empati derimot, dreier seg om å kunne sette seg inn i en annens situasjon uten å dra inn egne erfaringer og følelser. Da gjør man alt man kan for å sette seg fullt og helt inn i noen andres situasjon, med deres egne forutsetninger og ikke sine egne. Rett gjerne på meg om jeg surrer, jeg skal ikke påstå å være noen ekspert på området. Anonymkode: 7c164...5ac Det høres riktig ut. Jeg tror det er lett å forvirre begrepene, jeg blir egentlig mer og mer usikker på hva som definerer empati og hvordan. F.eks. denne korte artikkelen https://www.psychologytoday.com/blog/hide-and-seek/201505/empathy-vs-sympathy Empathy is often confused with pity, sympathy, and compassion, which are each reactions to the plight of others. Denne teksten virker god, men jeg både forstår og forstår ikke/blir utfordret av ideen om at empati er noe som psykopater benytter seg av for å fange eller torturere offeret sitt. Sympathy (‘fellow feeling’, ‘community of feeling’) is a feeling of care and concern for someone, often someone close, accompanied by a wish to see him better off or happier. Compared to pity, sympathy implies a greater sense of shared similarities together with a more profound personal engagement. However, sympathy, unlike empathy, does not involve a shared perspective or shared emotions, and while the facial expressions of sympathy do convey caring and concern, they do not convey shared distress. Sympathy and empathy often lead to each other, but not always. For instance, it is possible to sympathize with such things as hedgehogs and ladybirds, but not, strictly speaking, to empathize with them. Conversely, psychopaths with absolutely no sympathy for their victims can nonetheless make use of empathy to snare or torture them. Sympathy should also be distinguished from benevolence, which is a much more detached and impartial attitude. I såfall er det vi ofte mener med empati heller compassion? Compassion (‘suffering with’) is more engaged than simple empathy, and is associated with an active desire to alleviate the suffering of its object. With empathy, I share your emotions; with compassion I not only share your emotions but also elevate them into a universal and transcending experience. Compassion, which builds upon empathy, is one of the main motivators of altruism. Endret 14. oktober 2017 av Frøkensina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 14. oktober 2017 #19 Del Skrevet 14. oktober 2017 44 minutter siden, Frøkensina skrev: Det høres riktig ut. Jeg tror det er lett å forvirre begrepene, jeg blir egentlig mer og mer usikker på hva som definerer empati og hvordan. F.eks. denne korte artikkelen https://www.psychologytoday.com/blog/hide-and-seek/201505/empathy-vs-sympathy Empathy is often confused with pity, sympathy, and compassion, which are each reactions to the plight of others. Denne teksten virker god, men jeg både forstår og forstår ikke/blir utfordret av ideen om at empati er noe som psykopater benytter seg av for å fange eller torturere offeret sitt. Sympathy (‘fellow feeling’, ‘community of feeling’) is a feeling of care and concern for someone, often someone close, accompanied by a wish to see him better off or happier. Compared to pity, sympathy implies a greater sense of shared similarities together with a more profound personal engagement. However, sympathy, unlike empathy, does not involve a shared perspective or shared emotions, and while the facial expressions of sympathy do convey caring and concern, they do not convey shared distress. Sympathy and empathy often lead to each other, but not always. For instance, it is possible to sympathize with such things as hedgehogs and ladybirds, but not, strictly speaking, to empathize with them. Conversely, psychopaths with absolutely no sympathy for their victims can nonetheless make use of empathy to snare or torture them. Sympathy should also be distinguished from benevolence, which is a much more detached and impartial attitude. I såfall er det vi ofte mener med empati heller compassion? Compassion (‘suffering with’) is more engaged than simple empathy, and is associated with an active desire to alleviate the suffering of its object. With empathy, I share your emotions; with compassion I not only share your emotions but also elevate them into a universal and transcending experience. Compassion, which builds upon empathy, is one of the main motivators of altruism. Ifølge forskning.no så er empati den kvaliteten som gjør at du plukker opp andre menneskers følelser. Betyr det at psykopater og narsissister egentlig er super empatiske? Det er gjerne de som lettest plukker opp andre menneskers følelser. Jeg kjenner ingen som er så dyktig til å lese andre menneskers følelser enn min bestevenninne som er diagnostisert med dyssosial antisosial personlighetsforstyrrelse. "Empati er prosessen der du plukker opp at noen er lei seg i første omgang." http://forskning.no/2016/05/hva-er-empati 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 14. oktober 2017 #20 Del Skrevet 14. oktober 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Ifølge forskning.no så er empati den kvaliteten som gjør at du plukker opp andre menneskers følelser. Betyr det at psykopater og narsissister egentlig er super empatiske? Det er gjerne de som lettest plukker opp andre menneskers følelser. Jeg kjenner ingen som er så dyktig til å lese andre menneskers følelser enn min bestevenninne som er diagnostisert med dyssosial antisosial personlighetsforstyrrelse. "Empati er prosessen der du plukker opp at noen er lei seg i første omgang." http://forskning.no/2016/05/hva-er-empati Ja det kan være vi må bruke begrepene helt annerledes enn vi er vant med. Det jeg kanskje tror er at psykopater og andre med dyssosial personlighetsforstyrrelse lærer godt å lese andres følelser intellektuelt, de føler ikke nødvendigvis smerten og frykten etc hos objektet selv om de forstår at de har disse følelsene siden en viktig del av diagnosen er mangel på sympati, medfølelse og samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå