AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #1 Skrevet 7. oktober 2017 Hva er din favoritt-novelle? Hvilke noveller leser du igjen og igjen? Min favoritt-novelle er Stig Dagermanns Att döda ett barn. Enda så kort den er, så klarer den virkelig å få frem noe viktig. Anonymkode: b5341...709
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #2 Skrevet 7. oktober 2017 Å ha den som favoritt er vel så klisjé som man får det. Det er en grunn til at den er på pensum i ungdomsskolen og videregående, liksom. Kanskje du elsker "Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson også? Anonymkode: 50be6...3ba
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #3 Skrevet 7. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å ha den som favoritt er vel så klisjé som man får det. Det er en grunn til at den er på pensum i ungdomsskolen og videregående, liksom. Kanskje du elsker "Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson også? Anonymkode: 50be6...3ba Jeg visste ikke at den er pensum i skolen, men det er bra at den er det for den er viktig. Er det ikke lov til å like kjente noveller? Det er vel gjerne de beste novellene som blir de mest kjente, så det blir for tåpelig dersom man kun får lov til å like de mindre kjente novellene. Hvor mener du grensen går for hvilke noveller det er greit å like, og hvilke som er for kjente til å kunne likes til tross for at de er gode? Jeg startet denne tråden for å få tips til flere gode noveller, så jeg håper du vil ramse opp alle de du liker. Anonymkode: b5341...709 3
Gjest Walkingdead Skrevet 7. oktober 2017 #4 Skrevet 7. oktober 2017 Vanskelig å velge én. Jeg er glad i både noveller av Laila Stien, Kjell Askildsen, Joyce og Munro.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #5 Skrevet 7. oktober 2017 20 minutes ago, AnonymBruker said: Å ha den som favoritt er vel så klisjé som man får det. Det er en grunn til at den er på pensum i ungdomsskolen og videregående, liksom. Kanskje du elsker "Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson også? Anonymkode: 50be6...3ba Det er ikke akkurat mangel på slike kommentarer som det du skriver heller. Anonymkode: 9c151...2e5 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #6 Skrevet 7. oktober 2017 Min er Karen av Alexander Kielland. Kanskje er klisjé, men den har så mange lag, man oppdager noe nytt hver gang man leser den. Anonymkode: f9852...281 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #7 Skrevet 7. oktober 2017 22 minutter siden, Walkingdead skrev: Vanskelig å velge én. Jeg er glad i både noveller av Laila Stien, Kjell Askildsen, Joyce og Munro. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min er Karen av Alexander Kielland. Kanskje er klisjé, men den har så mange lag, man oppdager noe nytt hver gang man leser den. Anonymkode: f9852...281 Takk for tips! Anonymkode: b5341...709
gobbledigook Skrevet 7. oktober 2017 #8 Skrevet 7. oktober 2017 Det er ikke favoritten egentlig, men kommer ikke på noen annen i dette sekund. Det er en tunnel i din fremtid/The Tunnel Ahead av Alice Glaser.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #9 Skrevet 5. november 2017 På 7. oktober 2017 den 19.25, gobbledigook skrev: Det er ikke favoritten egentlig, men kommer ikke på noen annen i dette sekund. Det er en tunnel i din fremtid/The Tunnel Ahead av Alice Glaser. Takk for tips! Jeg kom på en annen novelle jeg liker godt, nemlig Dikken Zwilgmeyers triste fortelling om mobbeofferet Margrete Kind. Jeg husker vi leste den på skolen og da gråt nesten alle i klassen. Håper den fremdeles blir lest i skolen, for den får godt frem et viktig budskap. Anonymkode: b5341...709
vaarinn Skrevet 14. november 2017 #10 Skrevet 14. november 2017 Det er lenge siden jeg har lest den, men jeg mener å huske at «Ringen» av Knut Hamsun traff noe i meg.
Nieve Skrevet 28. november 2017 #11 Skrevet 28. november 2017 «Eg kunne ikkje seie det til deg» av Jon Fosse. Jeg skulle ønske jeg hadde skrevet den, den er så nydelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå