Gå til innhold

– Vi kan ikke bare le av Sylvi Listhaug

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/rampelys/bok/litteratur/stovner-forfatter-vi-kan-ikke-bare-le-av-sylvi-listhaug/a/24143834/

35-årige Zeshan Shakars roman «Tante Ulrikkes vei» beskrives som den sterke, viktige og vellykkede oppvekstromanen vi har ventet på fra dette miljøet.

På blokk-Stovner, ikke hus-Stovner, som han skriver i romanen. For som barn trodde han nemlig lenge at alt var greit, han kjente ikke verden utenfor - og han kjente ikke blikket verden utenfor hadde på Stovner.

Da var han rundt ni år. Innen han begynte på ungdomsskolen, hadde han skjønt greia. En episode i romanen bygger på hans egen opplevelse. Da en av hovedpersonene,  Mohammed, overhører to eldre lærere si at de vil komme seg bort så fort som mulig, at dette ikke er noe blivende sted.

Og sånn har det bare fortsatt. I romanen kan vi lese at Mohammed etterhvert blir fysisk dårlig bare av å se på politiske debatter eller Dagsrevyen, han får vondt i magen. Alt snakket, presset utenfra, kveler ham. Zeshan Shakar kjenner på det samme selv.

– Jeg har perioder der jeg følger veldig med på politikk og integreringsdebatt, men det når et visst punkt, så må jeg ta pause. Jeg blir så sliten av det konstante presset utenfra. For folk flest er det jo uskyldig, noe de kan velge å følge med på eller ikke - men for oss er det 356 dager i året, sier han og langer i neste åndedrag ut mot Sylvi Listhaug.

– Vi kan ikke bare logge av og avfeie Sylvi Listhaug eller le av henne. For de som er i målgruppa hennes, så er hun ikke morsom i det hele tatt. Hun er hele kulmineringen av en bølge som har rast i mange år. Konfliktnivået kan jo umulig bli høyere enn det er nå. Det er ekstremt intenst og ekstremt polarisert nå - og Sylvi Listhaug er vel selve symbolet på denne voldsomme polariseringen. Carl I. Hagen virker relativt uskyldig i dag, sier Shakar.

*

Har du lest boka?

Anonymkode: 0f3dc...143

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*

Har du lest boka?

Nei.

Anonymkode: b7e4a...4bf

Skrevet

Nei jeg leser bare faglitteratur. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, har ikke lest boka. Men hvorfor skulle noen le av Listhaug, hun sier jo bare sannheten.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/rampelys/bok/litteratur/stovner-forfatter-vi-kan-ikke-bare-le-av-sylvi-listhaug/a/24143834/

35-årige Zeshan Shakars roman «Tante Ulrikkes vei» beskrives som den sterke, viktige og vellykkede oppvekstromanen vi har ventet på fra dette miljøet.

På blokk-Stovner, ikke hus-Stovner, som han skriver i romanen. For som barn trodde han nemlig lenge at alt var greit, han kjente ikke verden utenfor - og han kjente ikke blikket verden utenfor hadde på Stovner.

Da var han rundt ni år. Innen han begynte på ungdomsskolen, hadde han skjønt greia. En episode i romanen bygger på hans egen opplevelse. Da en av hovedpersonene,  Mohammed, overhører to eldre lærere si at de vil komme seg bort så fort som mulig, at dette ikke er noe blivende sted.

Og sånn har det bare fortsatt. I romanen kan vi lese at Mohammed etterhvert blir fysisk dårlig bare av å se på politiske debatter eller Dagsrevyen, han får vondt i magen. Alt snakket, presset utenfra, kveler ham. Zeshan Shakar kjenner på det samme selv.

– Jeg har perioder der jeg følger veldig med på politikk og integreringsdebatt, men det når et visst punkt, så må jeg ta pause. Jeg blir så sliten av det konstante presset utenfra. For folk flest er det jo uskyldig, noe de kan velge å følge med på eller ikke - men for oss er det 356 dager i året, sier han og langer i neste åndedrag ut mot Sylvi Listhaug.

– Vi kan ikke bare logge av og avfeie Sylvi Listhaug eller le av henne. For de som er i målgruppa hennes, så er hun ikke morsom i det hele tatt. Hun er hele kulmineringen av en bølge som har rast i mange år. Konfliktnivået kan jo umulig bli høyere enn det er nå. Det er ekstremt intenst og ekstremt polarisert nå - og Sylvi Listhaug er vel selve symbolet på denne voldsomme polariseringen. Carl I. Hagen virker relativt uskyldig i dag, sier Shakar.

*

Har du lest boka?

Sylvi Listhaug vil passe på at ikke fremmede stjeler nordmenns velferdsordninger. Listhaug jobber mot naivisme.

Sylvi Listhaug er dyktig og fortjener applaus.

Anonymkode: 595c9...c7c

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Nei, har ikke lest boka. Men hvorfor skulle noen le av Listhaug, hun sier jo bare sannheten.

Hva er sannheten?

Anonymkode: 50379...1a0

Skrevet

Jeg synes et er påfallende hvordan det legges så mye energi i å fortelle hvor slem og fæl Listhaug er, uten at man virker særlig interessert i å konkretisere og vise hva hun gjør og sier som er så ille. 

• Liker 1
Skrevet
På Saturday, October 07, 2017 den 18.13, Blair Waldorf skrev:

Hvem sin sannhet? 

På Saturday, October 07, 2017 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Sylvi Listhaug vil passe på at ikke fremmede stjeler nordmenns velferdsordninger. Listhaug jobber mot naivisme.

Sylvi Listhaug er dyktig og fortjener applaus.

Ironisk; når hun selv har stjelt nordmenns velferdsordning. 

https://www.nrk.no/troms/vanja-fortviler-over-nye-regler-for-kontantstotte_-_-jeg-foler-meg-urettferdig-behandlet-1.13722032

(Naivitet er nok ordet du prøvde å bruke, btw)

Anonymkode: 8ac19...5d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer definitivt til å lese boken! Et viktig bidrag i dagens samfunnsdebatt..for alle andre enn de som kun bidrar med en setningsinnlegg a la "Sylvi fortjener applaus ".

Gjest C.Tramell
Skrevet

Jeg leser gjerne boken, men jeg lytter også til det Listhaug har å si uten å le av henne. Jeg tror det er veldig viktig at så mange som mulig av oss lytter til begge parter med et åpent sinn og tenker løsninger istedenfor å fordømme og bidra til økt polarisering. Her har den såkalt gode siden også mye å jobbe med. De hindrer viktige debatter når de unisont fordømmer eller møter ethvert forsøk på ta tak i innvandringsrelaterte problemer med taushet. Som nå, med æreskulturen som er oppe i media. Jeg tror den feige tausheten fra alle gode mennesker som er redde for å støte innvandrere eller for å utsettes for brunbeising må oppleves enormt frustrerende for de modige kvinnene som prøver å ta tak i problemet. Hva mer skal de gjøre når de står opp men bare møter en vegg av taushet? 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer definitivt til å lese boken! Et viktig bidrag i dagens samfunnsdebatt..for alle andre enn de som kun bidrar med en setningsinnlegg a la "Sylvi fortjener applaus ".

Hun fortjener applaus og skryt. Stå på, Sylvi Listhaug! 👍🏻😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...