Gå til innhold

Dere som reiser utenbys for IVF; hva får dere/mannen av frivmed lønn+refusjon av reise/opphold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva dere som må bo på hotell i noen dager ifbm IVF får refundert - og hvor mye mannen kan få lønnet fri?

Jeg ser en kan velge mellom ulike byer, hvor noen vil kreve flyreise. Er det slik at man får reiseutgiftene dekket uansett hva man velger?

Anonymkode: d7b4a...254

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilbyr ikke ditt nærmeste sykehus dette? 

Anonymkode: 04243...ace

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilbyr ikke ditt nærmeste sykehus dette? 

Anonymkode: 04243...ace

Nei, da hadde jeg jo ikke lagd tråden.

Tar gjerne imot tilbakemeldinger fra noen som har gjort det i andre byer enn sin hjemby :) 

Anonymkode: d7b4a...254

• Liker 1
Skrevet

En venninne av meg måtte reise halve Norge nesten... tror hun fikk dekket pasienthotell. Mannen fikk bare dekket den tiden han "måtte" være der (avlevere sæd), så hun var der alene mye av tiden.

Anonymkode: 939e1...710

Skrevet

Ved ivf i utlandet bruker vi feriedager og dekker alle utgifter selv. Synes faktisk det er rimelig at man dekker slikt selv.

Anonymkode: 243de...4ca

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved ivf i utlandet bruker vi feriedager og dekker alle utgifter selv. Synes faktisk det er rimelig at man dekker slikt selv.

Anonymkode: 243de...4ca

Helt enig! Samme har vi gjort. At vi ikke kan bli gravid på naturlig vis er ikke en sykdom(selv om jeg har en sykdom som gjør at det er vanskelig å bli gravid).Ergo ikke fellesskapets eller arbeidsplassens ansvar å ta. Det ordner jeg og mannen både økonomisk og praktisk selv. Vi har betalt for overnatting, reise og både hans og mitt fravær i form av ulønnet permisjon og feriedager. Mulig man kunne hatt "krav" på noe her, men det blir for meg helt feil å fakturere staten eller arbeidsplassen for disse utgiftene. 

Anonymkode: d77da...738

Skrevet

Vi har tatt ivf privat, og dermed betalt alt selv, også reise og hotell. Jeg var sykemeldt under innsett og uttak de to første forsøkene, senere har jeg brukt ferie og litt ulønnet permisjon, og mannen har en fleksibel jobb.

Men jeg er uenig i at man ikke skal få dekket noe av dette hvis man ikke har andre muligheter. Det å kunne få barn er en viktig funksjon hos mennesker, som ikke fungerer når man er ufrivillig barnløs. Å få barn er ikke viktig for alle, men når det er en viktig del av noens liv, er det svært vondt og hemmende at det ikke går. Det er mange vonde tilstander, som ikke er dødelige, og som man tross alt kan leve med, men som man heldigvis kan få hjelp og behandling for. Jeg tenker at ufrivillig barnløshet er en av disse.

Når det har sagt, syns jeg det blir feil å kreve å få dekket reise og opphold dersom man har alternativer som ligger nærmere og er billigere. Og jeg syns man skal prøve å skape minst mulig ulempe for arbeidsgiver. Er det f.eks. tøft å jobbe i tida fra innsett til man skal teste, noe jeg syns det var siste forsøket, så er det mest riktig å bruke ferie i mitt hode.

Jeg har dessverre ikke svar på spørsmålet ditt, TS, men tror kanskje det enkleste er å høre med et av sykehusene hvor du tenker på å få behandling? Eller HELFO? Siden det er fritt sykehusvalg, vil jeg tro at man får dekket de samme tingene uavhengig av hvilket offentlig sykehus man velger. Jeg tror ganske sikkert man kan få dekket reise, men er mer usikker på overnatting. Det er mulig, men kanskje upraktisk og dyrt, å reise hjem mellom uttak og innsett. Mannen trenger bare å være til stede på uttak. Du kan ikke kjøre bil uttaksdagen (pga smertestillende), så hvis dere kjører, må han nesten være med som sjåfør.  Kvinnen blir som regel sykemeldt på uttaks- og innsettdagen, og noen ganger dagene i mellom.

Anonymkode: 7099c...9d1

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Samme har vi gjort. At vi ikke kan bli gravid på naturlig vis er ikke en sykdom(selv om jeg har en sykdom som gjør at det er vanskelig å bli gravid).Ergo ikke fellesskapets eller arbeidsplassens ansvar å ta. Det ordner jeg og mannen både økonomisk og praktisk selv. Vi har betalt for overnatting, reise og både hans og mitt fravær i form av ulønnet permisjon og feriedager. Mulig man kunne hatt "krav" på noe her, men det blir for meg helt feil å fakturere staten eller arbeidsplassen for disse utgiftene. 

Det er ikke bare mulig at man har krav på noe, man HAR krav. At du ikke vil benytte deg av de rettighetene som NAV/HELFO har bestemt at du skal ha, er selvsagt ditt valg, men hvorfor kritisere andre for å snylte på fellesskapet? 

Vi dekket også alt til 3 forsøk selv, bortsett fra 1 sykedag på uttaksdag på forsøk nr 3. Min arbeidsplass tillater ikke velferdspermisjoner eller uttak av feriedager på kort varsel, så jeg hadde hatt problemer med å gjøre det på noen annen måte selv om jeg har råd til å gå glipp av noen dagers arbeidsinntekt.

Selvfølgelig er det ikke en personlig hobby å ha sykdom eller skade i kjønnsorganer, og det er flott at man kan slippe store utgifter ifbm behandling slik man kan med andre typer funksjonshemminger og sykdommer som trenger behandling eller opptreningsopphold o.l. for å fungere best mulig. 

Skrevet
17 timer siden, Biloba skrev:

Det er ikke bare mulig at man har krav på noe, man HAR krav. At du ikke vil benytte deg av de rettighetene som NAV/HELFO har bestemt at du skal ha, er selvsagt ditt valg, men hvorfor kritisere andre for å snylte på fellesskapet? 

Vi dekket også alt til 3 forsøk selv, bortsett fra 1 sykedag på uttaksdag på forsøk nr 3. Min arbeidsplass tillater ikke velferdspermisjoner eller uttak av feriedager på kort varsel, så jeg hadde hatt problemer med å gjøre det på noen annen måte selv om jeg har råd til å gå glipp av noen dagers arbeidsinntekt.

Selvfølgelig er det ikke en personlig hobby å ha sykdom eller skade i kjønnsorganer, og det er flott at man kan slippe store utgifter ifbm behandling slik man kan med andre typer funksjonshemminger og sykdommer som trenger behandling eller opptreningsopphold o.l. for å fungere best mulig. 

Jeg kritiserer ingen for å snylte på fellesskapet! Ts spør hvordan andre i samme situasjon har løst det og jeg svarte på det. For MEG blir det feil å fakturere noen andre for dette, da barneønsket er MITT problem. Og min sykdom i "kjønnsorganet" som du kaller det påvirker ikke min arbeidsevne- det påvirker derimot min evne til å få barn. Det at jeg ikke kan få barn er ikke en sykdom, og jeg velger derfor å gjøre det slik, da manglende evne til å få barn på naturlig vis ikke har noe med min arbeidsevne/ helse oppimot arbeid å gjøre. Og som du over der igjen skriver, ja er er vondt og belastende og en manglende funksjon man kan få behandling for, det er dessverre en del av kaka når det kommer til situasjonen jeg er i😞 Slik har VI gjort det, om andre velger å sende reiseregninger og ha lønnet fri om det er mulig så de om det. 

Skrevet

https://helsenorge.no/rettigheter/pasientreiser/rettigheter

Dekkes noe av det offentlige så har du noen rettigheter. Gjøres ivf privat må du som all annen privat helsehjelp betale alt selv. 

Ved utenlandsreiser har ikke vi sagt noe annet enn at vi skulle på storbyferie. Vi fortalte ikke omverdenen hva vi skulle etter utallige mislykkede forsøk var ikke forventningene våre store mht å bli gravide.  Mann med fleksibel jobb og hjemmekontor var veldig praktisk. 

Anonymkode: 7e595...662

Skrevet

I Norge dekket Helfo alt av reise og hotell. Mannen fikk sykemelding for en dag, jeg fikk alt jeg trengte ifm behandling. I tillegg var arbeidsgiver fleksibel, han kunne ta så mye fri han ville uten lønn. 

Vi fortsatte i utlandet. Lege i Norge skrev sykemelding, og respektive arbeidsgivere + lege godkjente at vi reiste utenlands under sykemelding. Her måtte vi selvfølgelig betale reise og opphold selv da vi ikke lenger var under det offentliges tilbud. 

Dårlig samvittighet? Nope. For det første får man dekket nærmest alt i Norge - livsstilsrelaterte sykdommer som fedme, lungekreft som følge av røyking og infeksjonssykdommer etter ubeskyttet sex. Ufrivllig barnløshet er, sett i dette perspektivet, ikke selvpåført. For det andre er det lønnsomt for Norge at det fødes barn, som raskt vil betale tilbake alt dette kostet gjennom arbeidsinnsats, skatter og avgifter. 

Anonymkode: 7b7fc...49f

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kritiserer ingen for å snylte på fellesskapet! Ts spør hvordan andre i samme situasjon har løst det og jeg svarte på det. For MEG blir det feil å fakturere noen andre for dette, da barneønsket er MITT problem. Og min sykdom i "kjønnsorganet" som du kaller det påvirker ikke min arbeidsevne- det påvirker derimot min evne til å få barn. Det at jeg ikke kan få barn er ikke en sykdom, og jeg velger derfor å gjøre det slik, da manglende evne til å få barn på naturlig vis ikke har noe med min arbeidsevne/ helse oppimot arbeid å gjøre. Og som du over der igjen skriver, ja er er vondt og belastende og en manglende funksjon man kan få behandling for, det er dessverre en del av kaka når det kommer til situasjonen jeg er i😞 Slik har VI gjort det, om andre velger å sende reiseregninger og ha lønnet fri om det er mulig så de om det. 

En stor gruppe definerte diagnoser gir rett til nødvendig fravær fra jobb med lønnskompensasjon og dekning av deler av utgiftene for å benytte seg av behandling. Man trenger ikke å være for syk til jobben per se, men man trenger heller ikke å bli straffet økonomisk fordi det ikke finnes et behandlingstilbud nær ens hjemsted og som har åpningstider utenom kontortid.

Heldigvis blir ikke barneønske definert som et problem.

"Kjønnsorganer" i hermetegn? Er det ikke der problemet ligger for de fleste da? Problemer med eggstokker, eggledere, livmor og testikler må da utgjøre brorparten av årsakene til infertilitet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...