Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! 

Jeg har en god stund nå prøvd å gå ned litt i vekt. 5 kg er målet, men vekta står bare stille. Jeg løper på tredemølle ca 4 ganger i uka,(30 min og forbrenner ca 400 kalorier.) Jeg spiser 2-3 knekkbrød fire ganger om dagen (av og til havregrøt uten noe på til frokost.), pluss et middagsmåltid hvor jeg spiser ganske variert, men uten karbohydrater.(ofte kyllingwok.) Jeg drikker et glass vann til hvert måltid, og spiser en del frukt. Sover også tilstrekkelig om natten.

Hva er det jeg gjør "feil" ?

Endret av Studenten99
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor mye er "en del" frukt? Det kan være her du får i deg for mye kalorier. Ta også en titt på hva du bruker av pålegg på knekkebrødene. Registrer alt du spiser i en uke, og regn ut hvor mange kalorier det gir. Så sammenligner du det med kaloribehovet ditt. Melk.no har en fin kalkulator for å finne dagsbehovet.

Endret av Hulderen
  • Liker 1
Skrevet

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke forstår at det er mulig å ikke få til å gå ned i vekt. Jeg har gått ned 2 kilo på 1,5 uke uten at det var med vilje bare ved at jeg ikke spiste så mye fordi jeg har vært dårlig, men har også vært totalt inaktiv av samme grunn. På 1 dag kunne jeg spise en brødskive til frokost, en bar på 200 kcal til lunsj, en kaloririk suppe til middag, en brus og noe snacks til kvelds og jeg var svært lite aktiv.. Så nå må jeg spise evig masse mat for å gå opp igjen i vekt. 

Anonymkode: 5faeb...bc9

Skrevet

Når du trener, så forbrenner du kalorier, ja. Du bygger også muskler. Som gir ekstra vekt. Ikke fokuser så mye på vekten, tenk heller helse.

• Liker 2
Skrevet

Skal man ned i vekt er det grønnsaker og protein som gjelder, og kutte ned på karbohydratene. Protein metter.

Skrevet
På 7.10.2017 den 16.01, AnonymBruker skrev:

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke forstår at det er mulig å ikke få til å gå ned i vekt. Jeg har gått ned 2 kilo på 1,5 uke uten at det var med vilje bare ved at jeg ikke spiste så mye fordi jeg har vært dårlig, men har også vært totalt inaktiv av samme grunn. På 1 dag kunne jeg spise en brødskive til frokost, en bar på 200 kcal til lunsj, en kaloririk suppe til middag, en brus og noe snacks til kvelds og jeg var svært lite aktiv.. Så nå må jeg spise evig masse mat for å gå opp igjen i vekt. 

Alle kan gå litt ned i vekt ved sykdom. Ser du ikke at det er enorm forskjell på å gå ned 2 kg midlertidig (som regel kommer de raskt på igjen) og å slanke seg varig?

• Liker 2
Skrevet
På 7.10.2017 den 16.45, Sillyline skrev:

Når du trener, så forbrenner du kalorier, ja. Du bygger også muskler. Som gir ekstra vekt. Ikke fokuser så mye på vekten, tenk heller helse.

Man bygger ikke muskler av 30 min på tredemølla.

Anonymkode: 30475...051

• Liker 3
Skrevet
På 7.10.2017 den 16.01, AnonymBruker skrev:

Folk er forskjellige. Noen har lav forbrenning og noen har høy forbrenning.

Men ved sykdom så går man som regel alltid ned i vekt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bygger ikke muskler av 30 min på tredemølla.

Anonymkode: 30475...051

Om du gjør det 4-5 ganger i uka over en lengre periode er ikke det noe problem

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips! Spiser nok litt for mye av ting som i grunnen er veldig sunt. Jeg er ikke tykk eller noe sånt,er bare snakk om noen få kg jeg ønsker å kvitte meg med

Skrevet
På 7.10.2017 den 15.09, Studenten99 skrev:

Hei! 

Jeg har en god stund nå prøvd å gå ned litt i vekt. 5 kg er målet, men vekta står bare stille. Jeg løper på tredemølle ca 4 ganger i uka,(30 min og forbrenner ca 400 kalorier.) Jeg spiser 2-3 knekkbrød fire ganger om dagen (av og til havregrøt uten noe på til frokost.), pluss et middagsmåltid hvor jeg spiser ganske variert, men uten karbohydrater.(ofte kyllingwok.) Jeg drikker et glass vann til hvert måltid, og spiser en del frukt. Sover også tilstrekkelig om natten.

2-3 knekkebrød med pålegg fire ganger om dagen med pålegg er kalorier. Knekkebrød har ikke så mye mindre kalorier enn en brødskive. Ett knekkebrød kan være 85 kcal varierer jo selvsagt. La oss si du har gulost på alle knekkebrødene i løpet av dagen så er det 55 kcal ca i en skive gulost, 3 gulost skiver 4 ganger i døgnet er jo 660 kcal og 1000 kcal i knekkebrød. Middag er vanligvis alt fra 450 til 700 kcal så pluss på dette. Frukt har også kcal spiser du 2 epler gir det litt i underkant av 200 kcal. Da er vi fort oppi over 2000 kcal. 

Anonymkode: 6793a...def

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, Sillyline skrev:

Nei, man bygger ikke muskler av å jogge 30 minutter 4 ganger i uka på mølla.

Anonymkode: 39351...4e1

Skrevet

Hei! 

Du spiser for mange knekkebrød. Du kan halvere den mengden.

Anonymkode: 5f152...520

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du spiser for mange knekkebrød. Du kan halvere den mengden.

Og ikke mer enn tre små frukter om dagen ville jeg spist.

Skrevet

Hei! 

Først; hvor høy er du og hva er vekten din nå? 

Hvor lenge har du forsøkt å gå ned?

Hva slags knekkebrød spiser du? Hva har du på dem?

Hvor stor er middagen?

Poenget mitt med disse spørsmålene er å vise at det er omtrent umulig å komme med konkrete råd basert på det du oppgi av opplysninger. Det du må gjøre er å finne ut hva dagsbehovet ditt er og telle kalorier.

Anonymkode: 2f94f...8f0

Skrevet

Det spiller i grunnen ikke noen rolle om du spiser knekkebrød eller cottage cheese. Det er alltid best å spise noenlunde sunt, men det er i hovedsak kaloriunderskudd som gjelder hvis du vil ned i vekt. Finn ut hva din BMR er, og trekk fra 500 kcal/dag. Da vet du hvor mange kcal du kan spise daglig. Du kan være oppmerksom på at det kan være vanskeligere å gå ned i vekt dersom du er normalvektig.

Skrevet
4 timer siden, Sillyline skrev:

Tullball

Anonymkode: 125f1...b5d

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man bygger ikke muskler av å jogge 30 minutter 4 ganger i uka på mølla.

Anonymkode: 39351...4e1

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tullball

Anonymkode: 125f1...b5d

Faktisk gjør man jo det. Hvis man går fra å være helt inaktiv. Å jogge krever en del muskler i stabiliseringsmuskulaturen og i beina. Dersom du ikke har den fra før vil du opparbeide deg den ved å jogge. Men det er ikke akkurat kroppsbygging da. Og det er mer snakk om effektive og sterke/utholdende muskler ikke størrelse. 

Anonymkode: f46f6...0cc

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser sportsknekkebrød med gulost eller leverpostei på. Jeg spiser ca 2 epler hver dag. Jeg vet også at jeg er normalvektig(BMI 22,5.) Det er bare snakk om noe fett rundt midjen jeg ønsker å få bort. Men takk igjen for tips,jeg tror jeg må spise færre knekkebrød. Lurer også på hvordan det er å spise havregrøt til frokost?

Skrevet
14 minutter siden, Studenten99 skrev:

Jeg spiser sportsknekkebrød med gulost eller leverpostei på. Jeg spiser ca 2 epler hver dag. Jeg vet også at jeg er normalvektig(BMI 22,5.) Det er bare snakk om noe fett rundt midjen jeg ønsker å få bort. Men takk igjen for tips,jeg tror jeg må spise færre knekkebrød. Lurer også på hvordan det er å spise havregrøt til frokost?

Jeg tipper at hvis du begynner å spise mer og trener en del styrke er sjansene større for at du får en fin, flat mage. 

Anonymkode: 3f366...1e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...