Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at du har fri fra jobb. Du har lagt planer, eller er kanskje i et bursdag selskap også ringer jobben fordi noen er syke. De spør om du kan komme. Hva pleier du å gjøre? 

1. Drar alltid på jobb og avlyser planene

2. Drar på jobb av og til, spørs litt om planene du har kan utsettes eller endres til en annen gang 

3. Du avbryter aldri andre avtaler for å måtte jobbe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 ☺

Anonymkode: e9f01...99a

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hvor viktig det jeg driver med er. Har denne uken sagt nei til å ta andres vakter fordi jeg har prioritert å være mamma i høstferien fx. Det er viktigere for meg enn jobb.
Kommer også an på hvor mye hjelp jeg får når jeg trenger det fordi jeg er syk el. Jeg har vært i den situasjonen at jeg alltid stiller opp, bytter alltid når jeg blir spurt etc, så når jeg trenger hjelp, er det ingen å få.

Skrevet

Om jeg hater jobben kommer jeg aldri inn. 

Anonymkode: 54e50...3bf

Skrevet

Jeg jobber i helse så det kommer litt an på situasjonen. Jo mer krise det er jo mer tilbøyelig er jeg for å stille opp, rett og slett fordi det dreier seg om liv og helse. Men er det bare sånn vanlig innleie av en vakt fordi det kom inn en egenmelding så blir det nummer 2.

Anonymkode: 2087e...b06

Skrevet

Det kommer jo så an på, både planene og jobben. Hvor viktige er planene, hvor mye tid/penger/forberedelser/forventninger/andre mennesker er involvert? Er det full krise på jobben om jeg ikke stiller, er det sannsynlig at de får tak i andre, hvem går det ut over om vi er underbemannet? I min nåværende jobb er det ikke en relevant problemstilling, i tidligere jobber har jeg stilt opp noen ganger, sagt at det ikke passer andre. Hadde det vært forventet at jeg alltid skulle slippe alle planer og stille på kort varsel ved behov ville jeg forventet godt betalt for det...

Skrevet

Nr 2. Trenger en viss forutsigbarhet og muligheten til å styre eget liv (fritid) uten at jobben skal ta fullstendig overhånd. Samtidig synes jeg det er viktig å stille viss det er krise. 

Skrevet

Avhenger av situasjonen, så 2. passer vel best. Det er imidlertid ikke slik at jeg alltid løper på jobb selv om planene kan flyttes. Det er viktig å være fleksibel i jobbsammenheng og stille opp for andre, men man skal ikke leve etter jobben og gi opp tid og avtaler utenom dette med en gang jobben ringer. 

Anonymkode: 844f8...24e

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på. Jeg har stort sett alltid sagt ja, men jeg har nå begynt å si nei fordi jeg heller vil prioritere viktige ting i livet mitt.

Skrevet

2. Det kommer helt ann på situasjonen. Er jeg bortreist eller på vei til tante Olgas 80årslag så kommer jeg ikke. Jeg kommer heller ikke om jeg har tatt meg fri pga noe viktig som ikke kan utsettes. En MR-time jeg har ventet 5mnd på, en viktig dyrlegetime for hunden osv osv. Jeg har tross alt tatt meg fri.

Derimot kunne jeg kommet inn dersom dagen uansett bare skulle tilbringes på sofaen eller kjøpesenteret. 

Skrevet

2. Er det krise så er det krise.

Anonymkode: 2286a...732

Skrevet

3. :rolleyes: 

Tar ekstravakter dersom jeg ikke har andre planer eller trenger penger, men flytter aldri mine egne planer for å komme inn. Det er krise hele tiden på jobben min så hvis jeg skulle komt inn hver gang kunne jeg flyttet inn :P gidder ikke la det bli mitt problem at sjefen ikke tar ansvar for bemanningen

Anonymkode: 7b2fc...9d7

• Liker 1
Skrevet

Vanligvis 2. Akkurat nå 1, fordi jeg er i en litt kjip økonomisk situasjon. Har jeg planlagt å få besøk av ei venninne som bor et par timer unna meg, så hadde jeg ikke avlyst den avtalen pga jobb. Har jeg avtalt kino/middag eller tv-kveld med ei venninne som bor i samme by, så spør jeg om det er ok å utsette avtalen fordi jeg har fått mulighet til å jobbe ekstra. Det pleier som regel å være helt greit. 

Jeg er også av den oppfatning at selv om jobb i er livet, så har man et visst ansvar for å stille opp. Da tenker jeg ikke først og fremst å stille opp for sjefen, men for kollegaene. Det er ikke noe gøy å bli sittende igjen med mye ekstra jobb fordi ingen kan ta over, og det er ikke gøy å være den syke som må bli hjemme med dårlig samvittighet fordi du vet at din kollega får dritmye ekstraarbeid fordi du er syk. Jeg tror på et samfunn hvor man har hverandres rygg :) 

Anonymkode: 3dbe1...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...