Gå til innhold

Hvordan ha overskudd til treningen og en godt kosthold i en stressende hverdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en utrolig krevende jobb, som tar mye av energien min og bidrar til mye stress i hverdagen. Dette går utover både kosthold og trening, samt livskvalitet, da jeg stresser mye på grunn av jobben. Dette fører til at jeg ikke spiser riktig og dropper trening, da jeg ikke har ork til dette etter en utmattende arbeidsdag. 

Jeg lurer på om noen av dere har råd til meg og hvordan jeg skal takle dette? Jeg tar jobben med meg hjem og sitter ofte med negative tanker som plager hele kvelden. 

Hvordan kan jeg unngå å ta med meg jobben hjem? Og hvordan kan jeg opprettholde gode rutiner selvom jeg er slit

Anonymkode: 2e530...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres nesten ut som du kanskje burde hatt mindre stilling. Når jobben er så krevende og tar opp så mye i livet ditt så er det ikke verdt det. Jeg har så mange i familien som har blitt helt utbrendt grunnet jobb.

Nå har bare jeg en liten stilling (50 til 75%), så jeg får fint til trening og kosthold, samt familietid og venner. Mindre penger i mindre stilling, men jeg setter mye mer pris på det. Penger er ikke alt :) 

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg opplever noe negativt på jobb er det i alle fall god hjelp å gå rett på trening etter jobb. Da får du en fin kveld etterpå. Det handler ikke om "hvordan få tid til trening og kosthold", men "hvordan ha motivasjon til å gå rett på trening etter jobb" og det er ganske enkelt når man bare gjør det. 

Anonymkode: 7cb88...86b

Skrevet

Du må lære å "drite i jobben" når du er hjemme. Hvorfor skal du stresse med den når det er sjefen som burde sørge for at dere har nok tid og er nok ansatte til å gjøre ferdig alle oppgavene? Om du ikke blir ferdig er ikke det ditt problem. Du jobber fra kl x - y og that's it. Du burde heller være sint på sjefen som presser dere for mye. 

Ellers ville jeg satt av 15-30 minutter hver dag der du sitter på gulvet med rolig musikk og forsøker slappe helt av og nyte musikken. Føl skuldrene dine, ryggen og resten av kroppen slik at du tvinger deg selv til å slappe av

Når det gjelder kosthold kan du lage mange posjoner i helgene og fryse ned. Hva du vil lage kommer an på hva du liker, kan googles. Du kan også bruke tid i helgene på å lære deg en ny oppskrift som er sunn og enkel og som kan lages på kort tid de ukedagene du har det verst. 

Styrketrening bruker jeg gjøre hjemme på en matte mens jeg ser på en film eller tv episode. Har et par vekter liggende fremme hele tiden så jeg kan trykke play og trene uten for mye styr. Det er veldig lav terskel trening 

Anonymkode: a32c9...73c

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Maju Mjau skrev:

Høres nesten ut som du kanskje burde hatt mindre stilling. Når jobben er så krevende og tar opp så mye i livet ditt så er det ikke verdt det. Jeg har så mange i familien som har blitt helt utbrendt grunnet jobb.

Nå har bare jeg en liten stilling (50 til 75%), så jeg får fint til trening og kosthold, samt familietid og venner. Mindre penger i mindre stilling, men jeg setter mye mer pris på det. Penger er ikke alt :) 

Det er dessverre lettere sagt enn gjort i min situasjon. Jeg er enslig, nyutdannet og har nylig kjøpt meg bolig. Er nødt til å jobbe 100% for å kunne få det til å gå rundt økonomisk. Jeg kan ikke leve på 50% av inntekten. Men hadde uten tvil gått ned i stilling hvis det var mulig økonomisk. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg opplever noe negativt på jobb er det i alle fall god hjelp å gå rett på trening etter jobb. Da får du en fin kveld etterpå. Det handler ikke om "hvordan få tid til trening og kosthold", men "hvordan ha motivasjon til å gå rett på trening etter jobb" og det er ganske enkelt når man bare gjør det. 

Anonymkode: 7cb88...86b

Gå rett på trening etter jobb har jeg faktisk prøvd. Men det går dessverre ikke i lengden, det er ikke uvanlig at jeg ikke får spist iløpet av en arbeidsdag. Og gå på trening skrubbsulten kan jeg ikke. For en god treningsøkt må jeg spise to timer før trening. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre lettere sagt enn gjort i min situasjon. Jeg er enslig, nyutdannet og har nylig kjøpt meg bolig. Er nødt til å jobbe 100% for å kunne få det til å gå rundt økonomisk. Jeg kan ikke leve på 50% av inntekten. Men hadde uten tvil gått ned i stilling hvis det var mulig økonomisk. 

Ja ser den, nå har jeg heldighvis en mann med god inntekt. Hadde aldri klart det om jeg var alene gitt. Kan se for meg at du sitter litt i en klemme ja :\

Skrevet

Du har fått en krevende jobb fordi du er kvalifisert til den, og du bruker mye tid til å gruble, det tolker jeg som at du vil klare å tenke ut noen gode strategier. Du virker også veldig ansvarsfull, og derfor tror jeg at du ønsker å få dette - både jobben og livet generelt -  til å fungere. Hva hvis du snur hele problemstillingen: Bruk trening og et godt kosthold for å takle stress. Spiser du sunt, vil du ha mer overskudd. Når du gjør noe som krever oppmerksomheten din 100%, kan du ikke tenke på jobb. 

• Liker 7
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en utrolig krevende jobb, som tar mye av energien min og bidrar til mye stress i hverdagen. Dette går utover både kosthold og trening, samt livskvalitet, da jeg stresser mye på grunn av jobben. Dette fører til at jeg ikke spiser riktig og dropper trening, da jeg ikke har ork til dette etter en utmattende arbeidsdag. 

Jeg lurer på om noen av dere har råd til meg og hvordan jeg skal takle dette? Jeg tar jobben med meg hjem og sitter ofte med negative tanker som plager hele kvelden. 

Hvordan kan jeg unngå å ta med meg jobben hjem? Og hvordan kan jeg opprettholde gode rutiner selvom jeg er slit

Planlegging. Planlegg måltider og sørg for at du har maten tilgjengelig. Ha sunn snacks tilgjengelig, gjerne noen grønnsaker du liker. Orker du ikke lage middag, kjøp ferdigsalat fra Bama på butikken eller lag deg en kjapp wok med grønnsaker og magert kjøtt eller fisk. Bruk soyasaus som smaktilsetning.

Legg fra deg jobben: skriv ned bekymringer. Jobb med de på jobben. De du ikke kan gjøre noe med, lar du være på arket. Bruk mindfullness, yoga eller avspenningsteknikker for ro. Søk på youtube. Søk på treningsvideoer på youtube, noe for enhver smak som man kan gjøre hjemme. Selv liker jeg zumba.

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå rett på trening etter jobb har jeg faktisk prøvd. Men det går dessverre ikke i lengden, det er ikke uvanlig at jeg ikke får spist iløpet av en arbeidsdag. Og gå på trening skrubbsulten kan jeg ikke. For en god treningsøkt må jeg spise to timer før trening. 

Du har rett på lunsjpause og et måltid på jobben. Ikke rart du ikke har overskudd da! Mat må man ha, sunn mat. Ha sunn snacks med deg i vesken. En brødskive, frukt eller grønnsaker. Egg er bra mat (ikke for mye) og protein. Husk at husarbeid er også trening!

Endret av himmeloghav
  • Liker 1
Skrevet
7 timer siden, himmeloghav skrev:

Du har rett på lunsjpause og et måltid på jobben. Ikke rart du ikke har overskudd da! Mat må man ha, sunn mat. Ha sunn snacks med deg i vesken. En brødskive, frukt eller grønnsaker. Egg er bra mat (ikke for mye) og protein. Husk at husarbeid er også trening!

Jeg jobber på en barneskole og har 4 uteinspeksjoner i uka, i tillegg til at jeg har matinnspeksjon inne hver eneste dag. Dette innebærer at jeg får 15 minutters lunsjpause 4 dager i uken. Disse 15 minuttene må ofte brukes til å ringe foreldre, snakke med elever som har slått seg, blitt plaget eller blir plaget av andre. Etter at elevene slutter kl.14.00 har jeg som møter 3 dager i uka og vi har ikke lov til å spise på møtene, vi kan drikke kaffe da. 

• Liker 1
Skrevet
On 8.10.2017 at 5:52 PM, AnonymBruker said:

Jeg jobber på en barneskole og har 4 uteinspeksjoner i uka, i tillegg til at jeg har matinnspeksjon inne hver eneste dag. Dette innebærer at jeg får 15 minutters lunsjpause 4 dager i uken. Disse 15 minuttene må ofte brukes til å ringe foreldre, snakke med elever som har slått seg, blitt plaget eller blir plaget av andre. Etter at elevene slutter kl.14.00 har jeg som møter 3 dager i uka og vi har ikke lov til å spise på møtene, vi kan drikke kaffe da. 

Hvem er det som sier at du må gjøre disse tingene? Kan du delegere dem bort til andre? Du fremstår som en person som påtar deg (for) mye, du må tenke på deg selv, ingen andre gjør det. 15 minutter til å få i seg mat er ditt ansvar. 

Anonymkode: 06147...4c4

• Liker 2
Skrevet

For meg er det omvendt; om jeg ikke hadde trent så hadde jeg ikke hatt overskudd til å takle en stresset hverdag. Alt stresset og alle bekymringene forsvinner, eller blir mye lettere å takle, når jeg får tatt meg ut fysisk gjennom lengre joggeturer eller for koblet av mentalt gjennom yoga. Trening hjelper på de negative tankene du beskriver, så om du ønsker å trene så må du bare gjøre det til en prioritering. 3 timer, 3 ganger i uken har alle tid til. Det virker som om du ser mer hindringer enn muligheter her.

Du har fått gode kostholdsråd, så her har jeg ikke så mye å bidra med. For min del føler jeg at "det kommer av seg selv", og når jeg trener mye så må jeg også spise godt og riktig for å ha overskudd til treningen.

Anonymkode: 116a2...dbc

• Liker 3
Gjest Lilli My
Skrevet

Som forrige poster skriver, du må snu problemstillingen på hodet. Spørsmålet er hvordan du skal få overskudd til å takle en stressende jobb og hverdagen generelt. Svaret er regelmessige treningsøkter og et sunt kosthold. Treningsøktene trenger ikke være lange (30 min 3 ganger i uka er en god start), også må du finne en treningsform som er mest mulig lystbetont for deg (om det er yoga, en løpetur i skogen, zumba eller beinhard styrketrening er ikke så viktig, så lenge du får gjort det).

Er du A-menneske, så kan du trene før jobb.

Skrevet

Jeg hadde tatt tag i lunsjsituasjonen. ALLE har rett til 30 minutter lunsjpause i løpet av dagen. Uten å ringe, snakke med elever etc. Snakk med tillitsvalgte, verneombud, nærmeste kollegaer, og ta det opp på neste medarbeidersamtale. 

Har jobbet i skolen selv, så dette handler om dårlig planering fra skolens side. Ev at du tar på deg for mye. ;)

• Liker 2
Skrevet

Sier meg enig med de andre: ingen trening hadde ført til MER stress i mitt hode. Jeg har en krevende jobb med lederansvar, og for å klare å skru av jobbhjernen når jeg ikke er på jobb MÅ jeg trene. Ingenting annet funker. 

PS! Slå i bordet hva lunsj angår. Det der er rett og slett ulovlig. Man er nødt til å spise i løpet av en dag.

• Liker 2
Skrevet

For å få en mindre stressende hverdag må du rett å slett bare komme over knekken å komme deg på trening et par ganger den første uken, så blir det lettere.

Jeg er i en veldig krevende jobb og jobber 50-60 timer i uken. Men uansett hvor lange mine dager blir eller hvor mye jeg jobber, så kommer jeg meg på trening fordi jeg har erfart at trening får meg til å få det overskuddet jeg mangler når jeg ikke trener. Jeg blir rett å slett lykkeligere, livligere og gira. Daglig står jeg å hører på musikk, eller ser en film mens jeg forbereder lunsj/matpakke for jobben dagen derpå, og rett å slett gjør det koselig og gøy å leve sunt å trene. 

Og om du absolutt på død og liv ikke får trent. Har du kanskje mulighet til å gå deler av veien til og fra jobb ? 

- Under trening frigjøres endorfiner som er kjemiske substanser som gir en følelse av velbehag, det reduserer smerter og hjelper på «spenning» i kroppen. Trening har også beviselig god effekt på innsovning og søvnkvaliteten din, og vi vet jo alle at det igjen vil føre til mindre stress og forbedret velvære.

DU kan om du virkelig vil! Lykke til dette klarer du 

Anonymkode: f721c...1b1

• Liker 1
Skrevet
På 11.10.2017 den 10.14, AnonymBruker skrev:

For å få en mindre stressende hverdag må du rett å slett bare komme over knekken å komme deg på trening et par ganger den første uken, så blir det lettere.

Jeg er i en veldig krevende jobb og jobber 50-60 timer i uken. Men uansett hvor lange mine dager blir eller hvor mye jeg jobber, så kommer jeg meg på trening fordi jeg har erfart at trening får meg til å få det overskuddet jeg mangler når jeg ikke trener. Jeg blir rett å slett lykkeligere, livligere og gira. Daglig står jeg å hører på musikk, eller ser en film mens jeg forbereder lunsj/matpakke for jobben dagen derpå, og rett å slett gjør det koselig og gøy å leve sunt å trene. 

Og om du absolutt på død og liv ikke får trent. Har du kanskje mulighet til å gå deler av veien til og fra jobb ? 

- Under trening frigjøres endorfiner som er kjemiske substanser som gir en følelse av velbehag, det reduserer smerter og hjelper på «spenning» i kroppen. Trening har også beviselig god effekt på innsovning og søvnkvaliteten din, og vi vet jo alle at det igjen vil føre til mindre stress og forbedret velvære.

DU kan om du virkelig vil! Lykke til dette klarer du 

Anonymkode: f721c...1b1

Er enig i mye av det du skriver altså :) Men jeg vet at mange blir enda mer sliten og trøtt av trening, deriblant meg selv. Trener 3-4 ganger i uka og er konstant sliten og trøtt. Har aldri fått den energien folk skryter av. Og nei jeg har ingen vitaminmangler eller noe sånt, har lavt stoffskifte men tar medisiner mot dette. Tar også en del kosttilskudd og drikker mye vann, spiser mye fisk etc. Mener jeg har lest en artikkel om dette, at det er en del folk som ikke har den energieffekten av trening. 

Men lar man være å trene så blir man jo også slapp, så man må finne en balanse. For min del så MÅ jeg hjem og spise/sove litt etter jobb, og deretter trene. Ellers er jeg virkelig ødelagt. Siden folk er forskjellige så må man bare prøve seg fram. Kanskje begynne først med 1 gang i uka, deretter 2-3. 

Anonymkode: cbd1c...641

• Liker 1
Skrevet
På 12.10.2017 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Er enig i mye av det du skriver altså :) Men jeg vet at mange blir enda mer sliten og trøtt av trening, deriblant meg selv. Trener 3-4 ganger i uka og er konstant sliten og trøtt. Har aldri fått den energien folk skryter av. Og nei jeg har ingen vitaminmangler eller noe sånt, har lavt stoffskifte men tar medisiner mot dette. Tar også en del kosttilskudd og drikker mye vann, spiser mye fisk etc. Mener jeg har lest en artikkel om dette, at det er en del folk som ikke har den energieffekten av trening. 

Men lar man være å trene så blir man jo også slapp, så man må finne en balanse. For min del så MÅ jeg hjem og spise/sove litt etter jobb, og deretter trene. Ellers er jeg virkelig ødelagt. Siden folk er forskjellige så må man bare prøve seg fram. Kanskje begynne først med 1 gang i uka, deretter 2-3. 

Anonymkode: cbd1c...641

Jeg har og lavt stoffskifte, og har det akkurat som deg.

Samtidig vet jeg at trening hjelper mot stress, og bedrer søvnkvalitet. Derfor tilpasser jeg trening til livssituasjonen og helse; i gode perioder, før jeg fikk barn trente jeg 4-5 ganger i uken. Men så var også kostholdet mitt godt da, slik at jeg orket trening.

Etter barn med minimalt med søvn hadde jeg treningspause en periode, mens jeg nå med ryggissues fra he***** trener moderat kondis og styrke - men aldri sånn at det brenner i musklene og jeg knapt klarer gå opp trapper :P 

Og så gjør jeg endel mobilitetsøvelser og yogaøvelser i tillegg til baseøvelser/kjernestyrke. 

Muskler/toning eller andre mål enn å bare komme seg på trening er ikke på planen min. Og er det en dag jeg ikke kan trene likevel går jeg en tur i skogen.

Jeg anbefaler deg TS å ta kontakt med tillitsvalgt, for den arbeidsdagen der høres ikke lovlig ut. Så bør du vurdere redusert jobb(sykemelding) en periode, hvor du faktisk lytter til at kroppen din jo gir deg beskjed om at du trenger endring.

Se også etter ny arbeidsplass om ikke det fører frem selv med tillitsvalgt - og i mellomtiden trener du yoga(trenger ikke mer enn 30 minuttersøkter) og innfører kortere meditasjonsøkter daglig. 

Mat må du prioritere, og du SKAL ha 30 minutters pause. Du kan også spise på litt vei til trening, om du skal trene styrke. Og etterpå.

Anonymkode: 08093...9fa

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...