Gå til innhold

Kan arbeidsgiver tvinge meg til å ta influnsavaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på et aldershjem og avdelingsleder krever at alle ansatte skal ta influnsavaksine, som dekkes av jobben. Jeg har ikke lyst til å ta den hovedsakelig fordi jeg vil bygge opp immunforsvaret mitt og synes det er unødvendig å proppe seg med all slags vaksiner. Tok heller ikke svineinfluensa vaksinen når det var aktuelt. 

Må legge til at avdelingsleder er utrolig streng når det gjelder sykefravær og antar at du lyver om sykdom frem til det motsatte er bevist. Når hun presenterte dette for oss la hun til: «ifjor var halve avdelingen borte fordi de hadde influensa, dette vil jeg ikke ha noe av i år, så nå får alle ta vaksinen». Så jeg føler ikke st vi blir pålagt dette for å ivareta de eldre. 

Hvilke rettigheter har jeg? 

Anonymkode: d4853...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du bare si nei til. Hun har ikke lov å kreve dette. Og hvordan iallverden skal hun få sjekket om du har tatt den?

Anonymkode: 3a1eb...180

• Liker 9
Skrevet

Du kan ikke tvinges til dette.☺ Jobben kan gi de ansatte et tilbud om å ta vaksinen, men kan ikke tvinge noen. 

Anonymkode: 9aa6c...401

• Liker 9
Skrevet

Hun kan vel ikke tvinge deg!! Og dessuten vet jeg av så mange som har tatt influensavaksine som ble, ikke bare syke, men dobbelt så syk som de bruker å være og de gikk og hanglet hele vinteren. Jeg har ikke tro på denne vaksinen i det hele tatt. Det er bare bra for immunforsvaret å være syk en gang i blandt for å ha noe å "bryne seg på"..  jeg hadde nektet!

Anonymkode: d52ba...023

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du bare si nei til. Hun har ikke lov å kreve dette. Og hvordan iallverden skal hun få sjekket om du har tatt den?

Anonymkode: 3a1eb...180

Siden jeg jobber på aldershjem, så tar vi den på jobben. Hun setter den. 

Gjest Solstråletårer
Skrevet (endret)

De kan ikke tvinge deg. Men de får nok vite om du tar den eller ikke. Men den vaksinen er ikke for å beskyte deg men beboerne.  Du tåler å bli syk  de gjør ikke. Du smitter før du får utbrudd av sykdom. Så at du kun ikke  vil pga deg selv er litt ego. Men tenk på deg selv du. 

Endret av Solstråletårer
Skrevet

Har jobbet i helsevesenet selv i mange mange år, og lederne får ofte bonus hvis de klarer å holde sykefraværet nede.. ikke rart menge av dem er helt nazi når det kommer til fravær.. Dessverre!!

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan vel ikke tvinge deg!! Og dessuten vet jeg av så mange som har tatt influensavaksine som ble, ikke bare syke, men dobbelt så syk som de bruker å være og de gikk og hanglet hele vinteren. Jeg har ikke tro på denne vaksinen i det hele tatt. Det er bare bra for immunforsvaret å være syk en gang i blandt for å ha noe å "bryne seg på"..  jeg hadde nektet!

Det er akkurat dette jeg også har hørt av venner og kjente. Mange ble smittet likevel, men da av en virusinfeksjon, så det førte til influensa og ingen effekt av denne vaksinen. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på et aldershjem og avdelingsleder krever at alle ansatte skal ta influnsavaksine, som dekkes av jobben. Jeg har ikke lyst til å ta den hovedsakelig fordi jeg vil bygge opp immunforsvaret mitt og synes det er unødvendig å proppe seg med all slags vaksiner. Tok heller ikke svineinfluensa vaksinen når det var aktuelt. 

Må legge til at avdelingsleder er utrolig streng når det gjelder sykefravær og antar at du lyver om sykdom frem til det motsatte er bevist. Når hun presenterte dette for oss la hun til: «ifjor var halve avdelingen borte fordi de hadde influensa, dette vil jeg ikke ha noe av i år, så nå får alle ta vaksinen». Så jeg føler ikke st vi blir pålagt dette for å ivareta de eldre. 

Hvilke rettigheter har jeg? 

Du jobber på aldershjem (aldershjem finnes nesten ikke lengre noe sted, det heter sykehjem), og vet så lite som at å bygge opp et imunsystem ikke skjer ved å unngå vaksiner? 

Hensikten med å gi helsepersonell vaksine mot sesong influensa er å unngå at sykefraværet blir høyt, uforsvarlig høyt, i influensasesongen og sist men ikke minst å forhindre smitte fra helsepersonell til eldre, svekkede mennesker der en influensa kan bety død. Jeg synes faktisk at du skal øke kunskapsnivået ditt før du klager på en streng avdelingsleder/styrer? og mener du kan bygge opp imunforsvar ved å unngå vaksinering mot sesonginfluensa. 

Anonymkode: 53940...56e

• Liker 35
Skrevet

Inneholder kvikksølv gjør den også. Helt galskap. Ikke rart folk blir syke.

Anonymkode: 7c22f...a79

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Inneholder kvikksølv gjør den også. Helt galskap. Ikke rart folk blir syke.

Det gjør faktisk epler å

Anonymkode: 33caf...ebc

• Liker 33
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet i helsevesenet selv i mange mange år, og lederne får ofte bonus hvis de klarer å holde sykefraværet nede.. ikke rart menge av dem er helt nazi når det kommer til fravær.. Dessverre!!

Bonus i offentlig helsevesen i stat eller kommune? Hvor mener du at denne bonusen taes fra? Her kommer du med påstander du må underbygge med dokumentasjon. Får noen i offentlig, Norsk helsevesen bonus så er dette intet mindre enn ulovlig. 

Anonymkode: 53940...56e

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem faen bryr seg om DU får influensa? Du jobber på et aldershjem og kan smitte eldre og skrøpelige folk som kan dø av ditt egoistiske prosjekt! Så JA du bør ta vaksinen!

Anonymkode: 5e250...1c6

Dette. Men nei, hun kan ikke tvinge deg.

• Liker 8
Skrevet

De kan ikke kreve det, men det er ingenting som heter å bygge opp immunforsvaret ditt. Unngår du å ta vaksiner ender du bare opp med å bli syk av ting du ikke hadde trengt å blitt syk av fordi du blir resistent. 

Anonymkode: 1a435...07d

• Liker 8
Skrevet

Kun en av ti sykehusansatte vaksinerer seg mot influensa, og jeg leste akkurat en post i en gruppe fra en sykepleier som jobber på sykehus i England, hun fortalte at INGEN av legene på sykehuset hun jobber tok vaksinen. For mye kunnskap til å ta den antagelig. https://www.nrk.no/rogaland/fa-sykehusansatte-vaksinerer-seg-mot-influensa-1.13606986

Dessuten virker den ekstremt dårlig, man hører jo alltid at de som vaksinerer seg får influensa: 
http://forskning.no/2014/11/velkjent-influensavaksine-ikke-virker-pa-friske-voksne

• Liker 1
Skrevet
15 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvem faen bryr seg om DU får influensa? Du jobber på et aldershjem og kan smitte eldre og skrøpelige folk som kan dø av ditt egoistiske prosjekt! Så JA du bør ta vaksinen!

Vaksinasjon av helsepersonell hjelper ikke pasientene, det hjelper heller ikke på fravær:

“No reliable evidence shows that HCW (health care workers) vaccination has noteworthy advantage to their patients”not in reducing patient morbidity or mortality, not in increasing patient vaccination, and not in decreasing HCW work absenteeism”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3502850/

• Liker 2
Skrevet

En kommunalt ansatt sykepleier kan ikke kreve noe som helst. For alt hun vet så kan noen av de ansatte ha helsetilstander som gjør at en vaksine blir problematisk. Ikke la deg overkjøre.

Anonymkode: 46eaa...03c

• Liker 2
Skrevet

Klarer ikke finne noe om temaet akkurat nå, men dersom du sier nei, og sjefen sier du må ta vaksinen, så er det bare å be henne om å vise til hvilken lovbestemmelse som hjemler en rett til å tvangsvaksinere deg. Da blir hun nok ganske svar skyldig.

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kommer jo til å dø snart uansett. 

Anonymkode: e38bf...f55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...