AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #1 Skrevet 7. oktober 2017 Stemmer det at det ikke er lov å opprette ny BSU-konto dersom man har brukt en allerede? Jeg tømte BSU-kontoen min i sommer da jeg kjøpte bolig. Har nå byttet bank, og kunne opprette en ny BSU-konto der uten problemer. Så da må det vel være lov, eller? Har liksom alltid hørt at man bare kan "bruke" bsu-kontoen en gang, men nå opprettet jeg en ny en (i en annen bank riktignok) uten problemer! Anonymkode: 9693c...25b
altflyter Skrevet 7. oktober 2017 #2 Skrevet 7. oktober 2017 BSU-konto skal bare kunne opprettes en gang. Har du åpnet den, så kan du ikke åpne en ny. Er du sikker på at det er vanlig bsu du har og ikke bsu 2.0 eller noe slikt?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #3 Skrevet 7. oktober 2017 Du kan bare bruke BSU-ordningen én eneste gang. Du vil ikke få skattefradraget, og jeg vil tro at banken din dersom de finner ut av at du tidligere har hatt BSU vil strupe renten også (med mindre det er snakk om en BSU 2.0-konto/ekstrakonto/kjært-barn-har-mange-navn-konto dersom du ikke har hatt det før). Anonymkode: 44180...30c 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #4 Skrevet 7. oktober 2017 Du kan ikke opprette på nytt. Tipper du må signere på at du ikke har/har hatt BSU før, og det kan banken lett sjekke ut. Hvis de finner ut at du lyver blir renten satt ned rimelig fort, og du kan også risikere å måtte tilbakebetale rente du har opptjent under ulovlige forhold Anonymkode: 363e2...2e5 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #5 Skrevet 8. oktober 2017 Boligsparing hos Nordea for de som har måtte tømme BSU. Fungere på samme måte, minus skattefradrag 😊 Er lov tross avsluttet bsu. Anonymkode: 1af99...4f5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #6 Skrevet 8. oktober 2017 14 minutes ago, AnonymBruker said: Boligsparing hos Nordea for de som har måtte tømme BSU. Fungere på samme måte, minus skattefradrag 😊 Er lov tross avsluttet bsu. Anonymkode: 1af99...4f5 Men en kan hun ha én slik "ekstrakonto". Alle, om ikke de fleste, banker som tilbyr BSU har også et slikt tilbud. Om en har brukt opp det tilbudet i én bank kan en ikke åpne det i en annen bank. For både vanlig BSU og ekstrakontoen gjelder regelen om kun én konto, én eneste gang. Anonymkode: 44180...30c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #7 Skrevet 8. oktober 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Men en kan hun ha én slik "ekstrakonto". Alle, om ikke de fleste, banker som tilbyr BSU har også et slikt tilbud. Om en har brukt opp det tilbudet i én bank kan en ikke åpne det i en annen bank. For både vanlig BSU og ekstrakontoen gjelder regelen om kun én konto, én eneste gang. Anonymkode: 44180...30c Dette er jo bar tull. Mn kan fint flytte BSU fra en bank til en annen og Nordea krever f.eks ikke at man har BSU hos dem for å opprette boligsparekonto. Det er opptil hver enkelt bank å bestemme vilkårene for disse. Men TS vil ikke få skattefradrag på den nye BSU'en hun har opprettet fordi skatteetaten vet at hun har brukt en BSUkonto tidligere. Anonymkode: 01b8a...6da
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #8 Skrevet 8. oktober 2017 På Saturday, October 07, 2017 den 11.59, AnonymBruker skrev: Stemmer det at det ikke er lov å opprette ny BSU-konto dersom man har brukt en allerede? Jeg tømte BSU-kontoen min i sommer da jeg kjøpte bolig. Har nå byttet bank, og kunne opprette en ny BSU-konto der uten problemer. Så da må det vel være lov, eller? Har liksom alltid hørt at man bare kan "bruke" bsu-kontoen en gang, men nå opprettet jeg en ny en (i en annen bank riktignok) uten problemer! Anonymkode: 9693c...25b Du får problemer når selvangivelsen/skattemeldingen produseres og kommer. Da får du ikke skattefordelene. Her lurer du deg selv. Anonymkode: 9b041...29d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #9 Skrevet 8. oktober 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo bar tull. Mn kan fint flytte BSU fra en bank til en annen og Nordea krever f.eks ikke at man har BSU hos dem for å opprette boligsparekonto. Det er opptil hver enkelt bank å bestemme vilkårene for disse. Men TS vil ikke få skattefradrag på den nye BSU'en hun har opprettet fordi skatteetaten vet at hun har brukt en BSUkonto tidligere. Anonymkode: 01b8a...6da Du har jo lest innlegget mitt helt feil. Hvor har jeg skrevet at en ikke kan flytte BSU fra en bank til en annen? Hvor har jeg skrevet at en kun kan opprette en "ekstrakonto" hos en bank dersom en også har BSU-konto i banken? Jeg har ikke skrevet noen av delene. BSU ordningen kan bare brukes én gang; om du åpner konto, og så tar ut penger som er låst (eller fyller 34 år), så kan du ikke sette inn mer penger på kontoen - du har brukt opp muligheten til å spare i BSU. Det samme vil jeg med 80% sikkerhet også si om "ekstrakonto"-ordningen som bankene har. Om en virkelig kunne opprette så mange ekstrakontoer/boligsparekontoer/BSU 2.0-kontoer en bare vil, da er det jo bare å betale ned så lite som mulig på boliglånet, og så heller spare pengene i en slik ekstrakonto (siden renten er høyere enn boliglånsrenten), og så senere bruke de samme pengene på å betale ned boliglånet. Rentene en får på slike kontoer er ho høyere enn enhver høyrentekonto som finnes (av de jeg vet om, i alle fall). Anonymkode: 44180...30c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå