AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #1 Skrevet 7. oktober 2017 Får (liten)valp nå. Har lest mye, men lurer på litt av hvert:) Mtp jobb. Jeg har en fleksibel jobb. Kan dra hjem x2/3 per vakt på 8 t. Jeg bruker bil på jobb. Er det best å ha valpen med i bilen på jobb, og gradvis venne den til å være alene hjemme? Isåfall- hvor lenge skal jeg ta den med meg? mtp hundebur/ hundeseng- sove i bur eller seng om natten? Lukket eller ikke lukket dør? (Rett utenfor rommet mitt med soveromsdør åpen), eller inne på mitt rom? må man ha tissematte inne? Reiseveske i stede for bur i bilen? Takk for alle tilbakemeldinger😃 Anonymkode: 23ece...558
NewInTown Skrevet 7. oktober 2017 #2 Skrevet 7. oktober 2017 Du skal i alle fall ikke ha valpen i bilen mens du er på jobb. Da må du ha med valpen på jobben. Dette håper jeg egentlig du har tenkt på FØR du anskaffet deg valpen, ettersom den ikke kan være alene i starten. Etter hvert som du trener den litt og litt til å være hjemme alene vil det gå bra. Og når den er godt trent, og ganske mye eldre, vil den kunne være alene en arbeidsdag, men før den tid må det skje i korte steg. Først 10 minutter, så 20 minutter, 1 time, 2 timer, etc. En liten valp tisser HELE TIDEN og trenger konstant selskap slik at den ikke blir ensom. Den må følgelig også luftes OFTE. Hvordan man gjør det på natten er individuelt, men det viktigste er at valpen ikke har tilgang på noe den kan skade seg på. Noen har valpen i bur om natten med døren lukket, andre har den med døren åpen. Personlig har jeg alltid latt hunden sove i bur med døren åpen, men passet på at det var tomt på soverommet slik at den ikke kunne skade seg på noe.. De kan jo finne på å klatre i ting, prøve å nå diverse som ligger i hyller, eller romstere rundt. Alt annet enn å sove er spennende, til de plutselig blir heeelt utslått og slokner. Greit å få inn gode "rutiner" for søvn, slik man gjør med barna. Men vær klar over at den minste valpen må mest sannsynlig på do i løpet av natten. Tissematte har jeg aldri brukt. Har alltid bare vært svært påpasselig med å løpe ut med hunden når den begynte å gå rundt og ellers vise tegn til å måtte på do. Det har blitt noen skvetter her og der, men sånn er det jo... Tar man hunden ut hver gang den må på do eller går på do, vil den etter hvert begynne å sette seg med døra eller vise andre tegn på at den må ut. Syns det er den beste måten å gjøre det på. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #3 Skrevet 7. oktober 2017 Takk for svar! Nei den skal ikke ligge alene i bilen! Jeg kjører bil i jobben, så den hadde vert med meg i bilen, med masse luftepauser mat, lek ol. Anonymkode: 23ece...558
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #4 Skrevet 7. oktober 2017 Hvis du kjører bil i jobben så kan du da ta med deg valpen i starten. Men ikke bruk reiseveske, bruk et skikkelig bur i tilfelle ulykke. Anonymkode: 2327c...80d 1
Nerine_ Skrevet 7. oktober 2017 #5 Skrevet 7. oktober 2017 Jeg hadde valpen i "senga" (sov på madrass på gulvet ) med meg de første to ukene, den var veldig opptatt av nærhet. Så gikk vi over til at den sov i bur, med lukket dør siden buret står på et bord inntil senga. Prøvde å ha buret på gulvet med døren oppe, men da roet han seg ikke.
Anonym2467 Skrevet 8. oktober 2017 #6 Skrevet 8. oktober 2017 Av egen erfaring (tatt over omplassert hund) kan for mye bilkjøring så tidlig gjøre at den vil misslike bil og forbinde den med noe negativt. Det krever MYE jobb å få den til å like bilkjøring igjen. Vi brukte mange måneder og det ble mye tørking av spy, tiss og bæsj for å si det sånn..
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #7 Skrevet 8. oktober 2017 Jeg kjører mye i jobb og reiser mye, mine hunder har fra dag en trodd bil og hotell var der vi egentlig bor. Fungert helt fint. De sover hvor som helst og føler seg hjemme hvor som helst 😊 er på hund nr 6 som lever slik. Har de for det meste med meg, ikke så ofte de er hjemme alene, men av og til siden det er greit de kan det og. Venter vanligvis til de er ca 9 mnd før de er alene, og da bryr de seg ikke om det. Soving får man gjøre som det passer, men er greit å unngå at valpen blir utrygg, jeg pleier å sette en kompostbinge ved senga. Den er stor nok til at valpen kan velge underlag og har den et uhell så slipper den å ligge i det. Aldri brukt tissematte, går ut ofte og selvfølgelig blir det uhell i noen mnd, ingen krise. Bruk et ordentlig bur i bilen og lag en fin, myk og behagelig plass til valpen. Lykke til med valpen, og husk, uansett hvor mye man planlegger så blir det skjeldent slik, men det går bra likevel 😆 Anonymkode: 15d79...6e5
Gjest -Willow Skrevet 9. oktober 2017 #8 Skrevet 9. oktober 2017 Bestill boken "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm. Lettlest, systematisk og god om valpetiden. Ellers tror jeg det er viktig å tilpasse til nettopp din valp, ingen er like!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå