AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #1 Skrevet 7. oktober 2017 Når det gjelder dette med bæreposer, så sier folk, at forbrukerne må gjøre ditt og datt. Men forbrukernes oppgave, når det gjelder plastposer, er å kaste de, i søppelkassa, etter bruk. (Og ikke kaste de, i naturen. For eksempel). Men så mener noen, at forbrukere, skal slutte å kjøpe bæreposer, osv. Men jeg har lest en gang, i en avis, at det som er mest miljøvennlig. Det er å sortere søpla, etter at den har havnet, på søppelfyllinga. (Ved å prosess-behandle søpla, sikkert). Når forbrukerne må bruke mye tid, på å sortere søppel, osv. Så stjeler dette, av fritida, til forbrukerne. Og det blir til, at forbrukerne jobber gratis, for firmaer, (vil jeg nesten si). Både når det gjelder søppel-bransjen. Og når det gjelder selvbetjeningskassene, i butikkene. Man må nesten gå på kurs nå, for å handle i butikken. Og for å ta ut søpla. Og det er ikke riktig, mener jeg. For hvis man skal gå på kurs. Så bør det være noe, som har med folks jobb å gjøre helst, (vil jeg si). For folk er spesialiserte, i dagens samfunn. Og kan ikke være ekspert på alt, (som søppel og matbutikker). Sånne ting, (som ikke er jobb-relatert), må være enkelt, (for forbrukerne/borgerne), vil jeg nesten si. Og hvem er det, i våre dager, som ikke holder styr, på bæreposene sine. Og som ikke kaster søpla si, i søppelkassene. Nei, det er ikke mange, (tror jeg). (Det var kanskje noen, på 70/80-tallet. Som bare kasta søpla si, på gata/i naturen. Men det tror jeg, at folk, har blitt flinkere med, siden den tid). Så hvorfor havner all plasten, i havet. Dette er antagelig på grunn av lugubre firma. (I søppel-bransjen). Og ikke på grunn av forbrukerne/borgerne. (Mistenker jeg). Likevel får borgerne/forbrukerne mye mas, om å sortere søppel og om å ikke kjøpe plastposer. Da synes jeg, at det blir som, en avsporing, av problematikken. Og også som noe brysomt mas/fjas, og som et irritasjonsmoment. (Noe sånt). Og hvem vet. Hvis det er sånn, at det finnes plast-oceaner, i Stillehavet. Da vil vel snart Røkke & Co., dukke opp der, og fiske opp plasten, og resirkulere den, (og tjene penger på den). Så her er det mange sider, av problematikken, som blir ignorert, (vil jeg nesten si). Og å være forbruker i dag, blir på grunn av dette, som et slags helvete. (Noe sånt). Så sånn er nok det. Anonymkode: 9595e...fe7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #2 Skrevet 7. oktober 2017 Åh, så slitsomt med alle avsnittene. Det tar ikke ekstra tid å sortere søppla, bare jævla mye mer plass til alle de forskjellige dunkene! Anonymkode: 46905...05c 2
T-Rex Skrevet 7. oktober 2017 #3 Skrevet 7. oktober 2017 Vi har i alle fall fått et nytt, fint ord: plastposefremstøt 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #4 Skrevet 7. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når forbrukerne må bruke mye tid, på å sortere søppel, osv, så stjeler dette, av fritida, til forbrukerne. Og det blir til, at forbrukerne jobber gratis, for firmaer, (vil jeg nesten si). Helt riktig! Det er derfor denne søppelsorteringen irriterer meg. Det ER mye arbeid. Og jeg glemmer å handle alle disse fargede posene vi skal ha i Oslo. For ikke snakke om hvor mye poser det blir! Kaster jo haugevis av poser nå, enn før da det var en. Sorteringsmaskiner ved avfallsannleggene har vist seg å være mer effektive og gode til å sortere enn vi er hjemme på kjøkkenet. Men kommunen sparer på å ikke kjøpe inn disse maskinene. I stedet driver de holdningskampanje på å få forbruker til å arbeide for dem ved å sortere søppel de skal selge videre. Dette bruker de imildertid masse ressurser på, eksperter som roter i søppelet vårt og tilbyr veiledning. De ønsker til og med komme på hjemmebesøk. Anonymkode: 515ec...568 1
stan Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 Vi trenger å forbruke og kaste mindre plast. Plastposer vi bærer varene hjem i er kun marginale i denne sammenhengen. Plast brukt til andre ting, for eksempel emballasje utgjør en mye større mengde. Vi begynner å ane bare noen av konsekvensene plast i naturen gir. Særlig mikroplast kan vise seg å ha store konsekvenser. Mikroplasten sprer seg i næringskjedene og hvilke konsekvenser det gir er det jo ingen som vet. Noe av utfordringene med plast er jo at den er så utrolig anvendelelig. Den er lufttett og vanntett. Den er bortimot uangripelig av mikroorganismer. Plast er lett å forme og lage ulike produkter av. I tillegg er jo plast ganske billig. Det er rett og slett ikke noen materialer som er kjent i dag som kan erstatte plast. Så foreløpig er det å finne gode måter å unngå å få plast på avveie, og unngå unødvendig plast. 1
Norre Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 På 7.10.2017 den 11.05, AnonymBruker skrev: Når det gjelder dette med bæreposer, så sier folk, at forbrukerne må gjøre ditt og datt. Men forbrukernes oppgave, når det gjelder plastposer, er å kaste de, i søppelkassa, etter bruk. (Og ikke kaste de, i naturen. For eksempel). Men så mener noen, at forbrukere, skal slutte å kjøpe bæreposer, osv. Men jeg har lest en gang, i en avis, at det som er mest miljøvennlig. Det er å sortere søpla, etter at den har havnet, på søppelfyllinga. (Ved å prosess-behandle søpla, sikkert). Når forbrukerne må bruke mye tid, på å sortere søppel, osv. Så stjeler dette, av fritida, til forbrukerne. Og det blir til, at forbrukerne jobber gratis, for firmaer, (vil jeg nesten si). Både når det gjelder søppel-bransjen. Og når det gjelder selvbetjeningskassene, i butikkene. Man må nesten gå på kurs nå, for å handle i butikken. Og for å ta ut søpla. Og det er ikke riktig, mener jeg. For hvis man skal gå på kurs. Så bør det være noe, som har med folks jobb å gjøre helst, (vil jeg si). For folk er spesialiserte, i dagens samfunn. Og kan ikke være ekspert på alt, (som søppel og matbutikker). Sånne ting, (som ikke er jobb-relatert), må være enkelt, (for forbrukerne/borgerne), vil jeg nesten si. Og hvem er det, i våre dager, som ikke holder styr, på bæreposene sine. Og som ikke kaster søpla si, i søppelkassene. Nei, det er ikke mange, (tror jeg). (Det var kanskje noen, på 70/80-tallet. Som bare kasta søpla si, på gata/i naturen. Men det tror jeg, at folk, har blitt flinkere med, siden den tid). Så hvorfor havner all plasten, i havet. Dette er antagelig på grunn av lugubre firma. (I søppel-bransjen). Og ikke på grunn av forbrukerne/borgerne. (Mistenker jeg). Likevel får borgerne/forbrukerne mye mas, om å sortere søppel og om å ikke kjøpe plastposer. Da synes jeg, at det blir som, en avsporing, av problematikken. Og også som noe brysomt mas/fjas, og som et irritasjonsmoment. (Noe sånt). Og hvem vet. Hvis det er sånn, at det finnes plast-oceaner, i Stillehavet. Da vil vel snart Røkke & Co., dukke opp der, og fiske opp plasten, og resirkulere den, (og tjene penger på den). Så her er det mange sider, av problematikken, som blir ignorert, (vil jeg nesten si). Og å være forbruker i dag, blir på grunn av dette, som et slags helvete. (Noe sånt). Så sånn er nok det. Anonymkode: 9595e...fe7 Hvorfor skriver du så rart?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 Og du kan godt redusere forbruket ditt av komma. Utrolig tungvint å lese det du skriver. Anonymkode: 4c619...bab 1
Dark Angelina Skrevet 10. oktober 2017 #8 Skrevet 10. oktober 2017 Tråden er ryddet for spekulasjon. Dark Angelina, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå