Gå til innhold

Hva finner dere på med barna i helgene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, hva gjør dere sammen med barna i helgene? Er det full fart hver helg? Eller kan dere bare holde dere hjemme også? 

Anonymkode: eb763...596

Skrevet

Helg er avslapping for oss, så vi holder oss stort sett hjemme. Baker og rydder litt fredag ettermiddag, koser oss med noe god mat. Lørdag sen frokost, gå lenge i pysj, ut og rusle en tur, middag foran tven med en film alle vil se. 

Jeg trenger ihvertfall den oppladingen ved å slappe av etter en hektisk uke, og ser at ungene også er slitne når fredagen kommer. 

Anonymkode: e03bc...269

• Liker 4
Skrevet

Det varierer hva vi gjør, men det er sjelden full rulle. Har foreløpig bare en treåring, mulig det automatisk blir mere fart når det blir flere og større barn.

Vi starter dagen med frokost og en rolig morgen med barne-TV og ulik innelek. Så drar vi som regel ut en tur, kanskje på en lekeplass sammen med naboene som også har en treåring eller vi kjører og besøker familie som bor et lite stykke unna. Er været fint tar vi kanskje en tur i marka og griller, mater endene eller lignende. 

I dag pøsregnet det her. Vurderer å dra på Leos lekeland, noe vi bare har gjort én gang før, men så er det sikkert stappfullt der på grunn av været 🙈

Anonymkode: 5519d...d75

Skrevet

Vi starter dagen med å sove lenge og ligge og dra oss om morgenen. Vi har felles frokost og på kvelden er det fast filmkveld på lørdager hvor vi spiser middag og deretter lørdagsgodt på stua. Midt på dagen prøver vi derimot å finne på noe. Det vi oftest gjør er å dra på sykkeltur. Om sommeren blir det ofte tur til et badested. Om vinteren blir det gjerne skitur eller vi aker. Ellers leker vi i hagen, slapper av hjemme med baking, brettspill e.l..Med skolebarn som har fritidsaktiviteter hender det dessuten det er fotballcup eller annet en av helgedagene eller ett av barna skal i bursdag.

Jeg vet ikke hva du definerer som full fart, men det er jo ikke slik at alt annet enn å holde seg inne to dager i strekk er ensbetydende med full fart. Å dra i skogen, til et badested eller på sykkeltur er både avslappende og fint. Vi følger barnas tempo, tar oss tid til å stoppe om det er noe de vil se på, stopper på lekeplasser, tar med oss niste vi koser oss med osv. Helgene er avslappende for oss, men alle har godt av å komme seg ut litt.

Skrevet

Vi pleier som regel å slappe av hjemme, men nå har vi kjøpt oss medlemskap i svømmehallen her så blir en tur dit hver helg :)

Skrevet

Vi baker sammen , drar på akvariet , lekeland eller på åpen gård. En gang innimellom drar vi også på kino. Ellers er vi hjemme , både inne og ute i hagen. 😊

Anonymkode: 72456...07a

Skrevet

Vi drar på kino, shopping, tur, besøker familie, venner, har besøk, osv. Veldig viktig å sosialisere oss i helger, søndager blir ofte en dag vi slapper av, men blir fort rastløse. Gå på bensinstasjonen å kjøpe is er nok. 

Anonymkode: a288e...22e

• Liker 1
Skrevet

Mine er ikke med på noe organisert som bruker helger ennå, så vi bruker dem på få besøk av familien, besøke familien, gå turer i fjell og skog, besøke biblioteket, lekeplassen, gjør arbeid i hagen mens ungene leker og henger etter oss. 

Vi prøver også å få til en utflukt i måneden, tip svømmehall, lekeland, åpen gård osv. 

Ellers så er det bare kos, litt sykkeltur til butikken for å kjøpe lørdagsgodt, spiller fotball, leser bøker, spiser samlet frokost og lunsj... 

Anonymkode: 6e172...b9c

Skrevet

Det er litt forskjellig, avhengig av om vi er hjemme eller på hytta (er mye på hytta i perioder). På hytta går vi korte eller lange fjellturer eller på ski, om det er snø. Hjemme kommer det an på om mannen har behov for å gjøre noe praktisk, siden vi pusser opp kjelleren for tiden. Typisk da er rolig lørdag morgen, hvor jeg etter hvert tar med meg barna på trening og handler litt etterpå. Hjem og spise lunsj, leke litt, mens jeg støvsuger og gjør husarbeid. Middag og lørdagsgodt på kvelden. På søndag er en typisk dag hvor vi treffer familie, venner med barn e.l. Eller vi drar alle i svømmehallen, sykler en tur, går til den lokale toppen. Vi kan også bare være hjemme og i hagen, men hvis vi har hatt en rolig lørdag har alle ofte behov for å treffe noen eller gjøre noe, og inviterer ofte med oss noen for å gå i skogen f.eks. Baker ofte på søndager, som rundstykker, boller e.l.

• Liker 1
Skrevet

Greit å få litt tips til hva man kan finne på. Føler noen ganger at vi har relativt kjedelige helger. Er alene med et barn på 6 år og bor i Oslo - i utkanten. Jeg jobber fulltid og studerer 50% ved siden av. Jeg har ofte er stort behov for å være hjemme og slappe av når helga kommer, men så vil jo gjerne datteren min finne på noe. Så da blir det en gå tur i nærområdet (bor rett ved marka), til en lekeplass, et museum (ja, 6-åringen synes det er spennende) shopping etc. Men det er ofte vi bare er hjemme i helgene. Redd det kanskje blir kjedelig for frøkna i lengden. Vil jo at hun skal ha gode barndomsminner om ting og tang når hun blir eldre. 

Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit å få litt tips til hva man kan finne på. Føler noen ganger at vi har relativt kjedelige helger. Er alene med et barn på 6 år og bor i Oslo - i utkanten. Jeg jobber fulltid og studerer 50% ved siden av. Jeg har ofte er stort behov for å være hjemme og slappe av når helga kommer, men så vil jo gjerne datteren min finne på noe. Så da blir det en gå tur i nærområdet (bor rett ved marka), til en lekeplass, et museum (ja, 6-åringen synes det er spennende) shopping etc. Men det er ofte vi bare er hjemme i helgene. Redd det kanskje blir kjedelig for frøkna i lengden. Vil jo at hun skal ha gode barndomsminner om ting og tang når hun blir eldre. 

Men er ikke det barn først og fremst ønsker mer tid med foreldrene, da? 5-åringen min sier hvertfall at han elsker helg fordi da kan vi bare være sammen og kose oss. Det må jo ikke skje noe voksen-organisert hele tiden heller, barn tåler å kjede seg litt eller være med på oppgaver i hjemmet som foreldrene driver med.

Men, jeg skjønner jo at det kan bli lange helger innimellom når jenta ikke har søsken. Kan dere invitere et barn fra klassen på besøk en formiddag?

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Full rulle da barna våre er her bare annen hver helg. Føler vi må kjøre på slik at de har hatt det gøy for de er ekstremt aktive. Noen ganger tar vi en helg med timeout, men det er ikke så ofte. Barna liker også at ting skjer. Så vi har fire totalt, pluss de har ofte med seg venn(er) eller søskenbarn. Vi deler ofte dagen i to slik at det er en aktivitet og så besøk til besteforeldre på hver sin side på hver sin dag. 

Denne helgen har vi vært i byen på arrangementet, er nå på vei til ett lekeanlegg med 7 barn. Så på middag til besteforeldre på den ene siden. I morgen er det søndagsskole, så teater med 5 barn og middag etter på hos beste foreldre på dem andre siden. Fredag hadde vi overnatting med to venner. 

Forrige helg var det 2 selskaper på fredagen og så rett på disco med de to eldste. Og så hadde vi ett søskenbarn på overnatting. Lørdag var det å ta bilder til jul før vi dro på lekeland og så overnattet på hytten med svigers. Så dro vi på båttur og kjøpte is på søndagen før vi kjørte til mine foreldre på kvelds. 

Neste helg skal vi kino på fredagen, lørdagen skal vi i selskap og så innom mine foreldre på mat og så overnatte i marken hvis været er greit, hvis ikke så drar vi på hytten til svigers. Søndag skal vi ut i ett turområde for å grille hvis været er med oss, hvis ikke så drar vi sikkert i svømmehallen før vi skal ha selskap hjemme hos oss. 

Så det går mest i gå i 2 kjekke lekeanlegg som er her. Eller at vi er på skolene å spiller fotball og slikt. Går turløype/mark som er her. Har 3 kjekke turer som barna liker. Lekeland, kino, teater, svømmehall, bibliotek, søndagsskole, disco, klatrepark, diverse arrangementer/marknader. Selskaper, middagsbesøker/kveld. Vennebesøker/overnattinger. Hyttetur, båtturer, fisking, telting. 

Når vi er hjemme så kjører vi bakedag, spillekveld, "kino" kveld. Sover ute i hagen, har overnattinger. Eller så styrer de selv med "verksted", tegning, ballspill, skog"jakt" og forskjellig. 

Går i 120 alltid. 

Anonymkode: aec27...0a0

Skrevet

Vi er aldri bare hjemme i helgene, da blir både vi og ungene sprø! :P Men vi har relativt rolige helger likevel. Morgenene er daffe og vi voksne kan ligge lenge mens barna står opp selv og der på ipad. Så sender vi som regel ungene ut litt så de får ut litt energi med én gang. 

Lørdager er vaskedag, vi handler mat for hele uka og seksåringen har en aktivitet. Søndager går vi tur enten i marka eller til en park, eller vi besøker venner/familie. 

Vi stresser lite i helgene, men prøver å fylle dagene med noe likevel. :) 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Full rulle da barna våre er her bare annen hver helg. Føler vi må kjøre på slik at de har hatt det gøy for de er ekstremt aktive. Noen ganger tar vi en helg med timeout, men det er ikke så ofte. Barna liker også at ting skjer. Så vi har fire totalt, pluss de har ofte med seg venn(er) eller søskenbarn. Vi deler ofte dagen i to slik at det er en aktivitet og så besøk til besteforeldre på hver sin side på hver sin dag. 

Denne helgen har vi vært i byen på arrangementet, er nå på vei til ett lekeanlegg med 7 barn. Så på middag til besteforeldre på den ene siden. I morgen er det søndagsskole, så teater med 5 barn og middag etter på hos beste foreldre på dem andre siden. Fredag hadde vi overnatting med to venner. 

Forrige helg var det 2 selskaper på fredagen og så rett på disco med de to eldste. Og så hadde vi ett søskenbarn på overnatting. Lørdag var det å ta bilder til jul før vi dro på lekeland og så overnattet på hytten med svigers. Så dro vi på båttur og kjøpte is på søndagen før vi kjørte til mine foreldre på kvelds. 

Neste helg skal vi kino på fredagen, lørdagen skal vi i selskap og så innom mine foreldre på mat og så overnatte i marken hvis været er greit, hvis ikke så drar vi på hytten til svigers. Søndag skal vi ut i ett turområde for å grille hvis været er med oss, hvis ikke så drar vi sikkert i svømmehallen før vi skal ha selskap hjemme hos oss. 

Så det går mest i gå i 2 kjekke lekeanlegg som er her. Eller at vi er på skolene å spiller fotball og slikt. Går turløype/mark som er her. Har 3 kjekke turer som barna liker. Lekeland, kino, teater, svømmehall, bibliotek, søndagsskole, disco, klatrepark, diverse arrangementer/marknader. Selskaper, middagsbesøker/kveld. Vennebesøker/overnattinger. Hyttetur, båtturer, fisking, telting. 

Når vi er hjemme så kjører vi bakedag, spillekveld, "kino" kveld. Sover ute i hagen, har overnattinger. Eller så styrer de selv med "verksted", tegning, ballspill, skog"jakt" og forskjellig. 

Går i 120 alltid. 

Anonymkode: aec27...0a0

Ja dette var hektisk.

• Liker 2
Skrevet

Vi har faste ting hver helg. Lørdagene er minien sammen med besteforeldrene sine mens vi tar uksehandelen, fredagen er vaske dag, og søndagene er vi gjerne ute i hagen eller på åpen gård. Evt besøk hos familie. Vår blir koko om vi ikke har noe på tapeten i helgene

Gjest NotNaomi
Skrevet

Mye ute på turer. Avslappende og greit. Om vinteren tenner vi bål. Om somneren er vi mest ved vannet. Ikke noe stress.

Ca en søndag i måneden spiser vi på restaurant. 

Om kveldene er vi hjemme og bare koser oss med mat og filmer. Ikke full rulle her nei!

Skrevet

Ofte full rulle. De gangene vi liksom skal tusle rundt hjemme, bygge lego, bake litt, gjøre litt husarbeid... blir bare bråk og kjipt. Ut på tur, besøk, museum, kino, lekeplass, overnatting, arrangementer, -de helgene er bedre og hyggeligere fir oss alle. Full rulle er gøy også da :)

Anonymkode: c138a...346

Skrevet

Ofte full rulle kombinert med relaxing. Har langrenn og fotballbarn, så vinterhalvåret ofte renn lørdager og av og til søndag. - og han som har 11erkamperhar ofte kamper lørdager sommerhalvåret. Men så er vi gode på å slappe av utenom. :) prøver å pusse litt opp også innimellom, av og til er ungene med å hjelper til. Men de er blitt så store at de liker å være sammen med venner mye også i helgene. 

Skrevet

Er i praksis alene med 3 åringen siden samboer jobber i utlandet. Vi tusler i byen, leker i parken, turer til biblioteket, i dag plukket vi epler fra hagen og lagde eplekake. Mater ender og svaner, fester litt hyssing til en pinne og går på "fisketur", lager hytte inne, går på tur for å se på hester og kuer, i desember skal vi på teater. Om det er veldig dårlig vær finner vi på ting inne som tegning, danse til YouTube videoer etc. Syns helgen går fort, og han er flink til å leke alene mens jeg lager mat eller leser avisa.

Skrevet

Her er det tur i stallen fast annenhver søndag, møkke/ lage til fôrposer og hun får ri. Vi har ikke så mange faste planer. Avogtil er det overnatting av ei venninne, og ungdomsklubb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...