Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber natt. En uke på og en uke av. I kontrakten min står det at jeg ikke får lov til å ha en jobb ved siden av. I følge samboeren min strider dette med arbedismiljøloven, da en arbeidsgiver ikke har noe med hva deres ansatte bruker fritiden sin på så lenge det ikke går utover jobben. Stemmer det? Jeg kunne tenkt meg å ha en ekstra jobb i min friuke, men har da i følge min kontrakt ikke lov til det.... 🙄

Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet
14 minutter siden, Diana skrev:

Jeg jobber natt. En uke på og en uke av. I kontrakten min står det at jeg ikke får lov til å ha en jobb ved siden av. I følge samboeren min strider dette med arbedismiljøloven, da en arbeidsgiver ikke har noe med hva deres ansatte bruker fritiden sin på så lenge det ikke går utover jobben. Stemmer det? Jeg kunne tenkt meg å ha en ekstra jobb i min friuke, men har da i følge min kontrakt ikke lov til det.... 🙄

Det er to ting som man bør tenke på her:

1. Ofte er det forbud mot å jobbe i konkurrerende bedrifter eller bedrifter innenfor samme yrke. Det kan være det som menes i din kontrakt. Ofte da er det stadfestet tydeligere enn du presiserer.

2. Dette kan handle om hvile og tidsbestemmelser for at arbeidstager ikke skal bryte arbeidsmiljøloven. Det er egentlig et personlig anliggende og man er egentlig selv ansvarlig for å overhode disse selv. 

Generelt sett så har ikke arbeidsgiver noe med hva du gjør på fritiden din.

Skrevet

Nei er ikke stadfestet noe tydeligere. Det står bare at "arbeidstaker skal ikke ha en annen arbeidsgiver en....... "  

Skrevet

Dette er helt standard. Normalt står det dog at du "ikke uten samtykke kan ha andre arbeidsgivere enn" hvilket i praksis bare betyr at du må varsle din hovedarbeidsgiver og få tillatelse derfra før du får deg en ekstrajobb. 

Anonymkode: 5ba93...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...