AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #1 Skrevet 6. oktober 2017 Hva spiser dere? Måltider og enkelte matvarer. Anonymkode: 7c751...618
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #2 Skrevet 6. oktober 2017 3 skyr yoghurter f.eks. 48 gram protein og 18 gram karbohydrater. Får metthetfølelse også selv om det ikke er mye kalorier 200 gram karbonadedeig 1 glass juice og 1 banan til frokost. 40 gram protein og 40 gram karbohydrater. Pleier å ta dette om morningen da kroppen faktisk trenger litt energi 3 skyr yohurter blandet med bittelitt havregryn 200 gram biff i taco lefse. 50 gram protein og 30 gram karbohydrater Anonymkode: 8ebc1...1bd
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #3 Skrevet 7. oktober 2017 Typisk dag: Frokost: hjemmelaget lavkarbobrød/knekkebrød med ost + evt joghurt med litt solsikke og linfrø med sukrin og kanel. Lunsj: Middagsrester, tunfisksalat, kjøper evt en suppe. Middag: Fisk/kjøtt med grønnsaker, gratenger uten mel/potet el, lasagne uten plater, squashspaghetti osv. Helgekos: vin og hjemmelagde lavkarbokaker Anonymkode: e34f0...dfe
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #4 Skrevet 7. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 skyr yoghurter f.eks. 48 gram protein og 18 gram karbohydrater. Får metthetfølelse også selv om det ikke er mye kalorier 200 gram karbonadedeig 1 glass juice og 1 banan til frokost. 40 gram protein og 40 gram karbohydrater. Pleier å ta dette om morningen da kroppen faktisk trenger litt energi 3 skyr yohurter blandet med bittelitt havregryn 200 gram biff i taco lefse. 50 gram protein og 30 gram karbohydrater Anonymkode: 8ebc1...1bd Dette er ikke lavkarbo... Banan, juice og tacolefse er høykarbo. Anonymkode: e34f0...dfe 9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #5 Skrevet 7. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke lavkarbo... Banan, juice og tacolefse er høykarbo. Anonymkode: e34f0...dfe Det hørtes ikke sunt ut å spise så mye bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt heller Anonymkode: c936b...184
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #6 Skrevet 7. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 skyr yoghurter f.eks. 48 gram protein og 18 gram karbohydrater. Får metthetfølelse også selv om det ikke er mye kalorier 200 gram karbonadedeig 1 glass juice og 1 banan til frokost. 40 gram protein og 40 gram karbohydrater. Pleier å ta dette om morningen da kroppen faktisk trenger litt energi 3 skyr yohurter blandet med bittelitt havregryn 200 gram biff i taco lefse. 50 gram protein og 30 gram karbohydrater Anonymkode: 8ebc1...1bd Dette er jo bortimot 100g karbohydrater. Dette er ikke lavkarbo i det hele tatt. Jeg har ingen plan for hva jeg spiser når jeg går på lavkarbo, men typisk omelett til frokost, kylling til lunsj, fisk til middag og ellers grønnsaker som tilbehør - brokkoli, blomkål, løk, paprika og champignon stekt i panne med krydder og en dæsj kremfløte over. Hvis jeg fyser til kvelden så kan jeg ta meg en neve med mandler eller nøtter. Anonymkode: ce59a...c09 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #7 Skrevet 7. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 skyr yoghurter f.eks. 48 gram protein og 18 gram karbohydrater. Får metthetfølelse også selv om det ikke er mye kalorier 200 gram karbonadedeig 1 glass juice og 1 banan til frokost. 40 gram protein og 40 gram karbohydrater. Pleier å ta dette om morningen da kroppen faktisk trenger litt energi 3 skyr yohurter blandet med bittelitt havregryn 200 gram biff i taco lefse. 50 gram protein og 30 gram karbohydrater Anonymkode: 8ebc1...1bd Hvor mye bruker du på mat i måneden? Skyr er jo så dyrt? Spiser du grønnsaker til måltidene? Anonymkode: aac88...308
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #8 Skrevet 7. oktober 2017 Dere som reagerer på personen som spiser Skyr og antallet karbohydrater.. Dere vet at det finnes lavkarbo-livsstil? Dette går fint under det. Også de som kjører lavkarbo-diett velger om de skal ha minst mulig, under femti, under hundre, under hundrede og femti til dagen osv osv. Det er hva som fungerer for hver enkelte. Og så spiller selvsagt aktivitetsnivået også inn.. Hvis man spiser ''normalt'' så kommer man glatt langt over de hundre før middag.. Anonymkode: 4aa6b...1be
Sphynx Skrevet 7. oktober 2017 #9 Skrevet 7. oktober 2017 Det er masse lavkarbogrupper på facebook, kjekt å melde seg inn i Lavkarbo er lett når man først er kommet inn i det. Blir mye kjøtt, grønt, egg og ost på meg. Mat som er under 5 gram karbohydrater per 100 gram er som regel innafor, men du skal tenke hvor mye av disse du får i deg iløpet av en dag. Jeg prøver å ikke få i meg mer enn 20 gram karbohydrater på en dag. I starten leser man bakpå produkter for å finne ut hvor mye karbohydrater ting inneholder, etter en stund på lavkarbo kan du nesten det der utenatt Lifesum er en fin app som hjelper deg å telle karbohydrater. Du bør kjøpe medlemskap for å få den over på lavkarbo innstilling da.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #10 Skrevet 7. oktober 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som reagerer på personen som spiser Skyr og antallet karbohydrater.. Dere vet at det finnes lavkarbo-livsstil? Dette går fint under det. Også de som kjører lavkarbo-diett velger om de skal ha minst mulig, under femti, under hundre, under hundrede og femti til dagen osv osv. Det er hva som fungerer for hver enkelte. Og så spiller selvsagt aktivitetsnivået også inn.. Hvis man spiser ''normalt'' så kommer man glatt langt over de hundre før middag.. Anonymkode: 4aa6b...1be Selvsagt, om jeg kun spiser 50 g sjokolade om dagen og ingenting annet kommer jeg heller ikke over 100 g kh, men ville nå ikke kalt det lavkarbo. Anonymkode: e34f0...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #11 Skrevet 7. oktober 2017 Spiser ikke frokost ettersom jeg ikke er et frokostmenneske og fungerer veldig bra på periodisk faste. Følger ikke periodisk faste slavisk, men spiser som regel lunsj, middag og kvelds. Følger ikke strikt lavkarbo. Lunsjforslag: Original kesam med topping - som topping blir det som oftest nøtter og frosne bær, frukt med lavt sukkerinnhold eller bærpuré. Har av og til hjemmelaget lavkarbogranola på toppen. Rører av og til inn litt kokosmelk eller creme fraiche i kesamen for at fettinnholdet skal være høyt nok. Salater - her varierer jeg både protein-, fett- og grønnsaker. Proteinkilden kan være ost (hvitost i terninger, original cottage cheese, brie o.l), egg i ulike varianter (kokt egg, eggerøre, eggemuffins), kjøtt eller fisk. Fettkilden er som oftest en oljebasert dressing, eller en dressing basert på creme fraiche. Avocado kan også være en god kilde til fett. Bruker i tillegg ulike nøtter som både protein- og fettkilde. Grønnsakene er som oftest ulike former for salatblader, tomat, paprika, rødløk, oliven, agurk eller gulrot. Lavkarbobrød med pålegg - pålegg kan være mye forskjellig, bl.a. skinke, serrano, eggerøre, kokt egg, ørret, roastbeef, pesto, avocado, smør, ruccula, paprika, olivenpaté, brie, Jarlsberg osv. Eggemuffins med diverse ingredienser - blir som oftest skinke, paprika, vårløk og spinat Middagsrester Middagsforslag: - Ørret med blomkålmos og aspargesbønner - Kjøttboller i fløtesaus med sopp, erter og blomkålsmos - Biff med salat og sellerirotgrateng - Pølser (av kvalitet) med gulrotpuré og salat - Caesarsalat med en god dressing - Lavkarboburger med kålrotfries - Lavkarbopizza med serrano, oliven og ruccula - Chili con carne (kan være uten bønner eller med) - Helstekt kylling med bakte grønnsaker og sjysaus - Cajunstekt torskefilet med stekt hjertesalat og bakte tomater - Kremet kylling i hvitløk- og fløtesaus med stekt rosenkål - Wok (med bifff, kylling eller ørret) Kvelds: Blir gjerne middagsrester, eller noe ala lunsj, bare ikke like "voldsomt". Anonymkode: 70784...f0b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #12 Skrevet 7. oktober 2017 Og til de som nevner skyr her inne - skyr regnes ikke som særlig bra lavkarbomat ettersom mesteparten av kaloriene kommer fra protein og det er for det meste fett som skal være kilden til energi på et lavkarbokosthold. Skyr er så og si fettfri. Å ha et kosthold hvor det er proteiner som er hovedkilden til energi er ikke ønskelig. Proteiner skal som oftest utgjøre 10-20 % av energiinntaket, uansett om du fokuserer på et høykabo- eller lavkarbokosthold. Anonymkode: 70784...f0b 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #13 Skrevet 7. oktober 2017 Til info: Alt under 150 g karbohydrater om dagen regnes som lavkarbo. Dersom man vil være strikt, er det som oftest under 20 g karbo om dagen. Noen opplever å komme i ketose ved 100 g om dagen, mens andre må lenger ned for å oppleve det samme. Det er individuelt. Hvor strikt man ønsker å være må en selv avgjøre. Det er livsstil, så å finne en vei som passer for en er da selvsagt viktig. Mange vil f.eks gjerne spise en frukt om dagen, da dette faktisk inneholder mange viktige vitaminer og mineraler (og ikke minst fiber). Hvor karboene kommer fra, og hva som følger med er for min del også vikitg. En tacolefse eller juice ville jeg ikke spist/drukket da de er rippet for gode næringsstoffer. Anonymkode: 1179e...d3a 1
Wenda Skrevet 7. oktober 2017 #14 Skrevet 7. oktober 2017 Frokoster/lunsj: eggerøre, omeletter, restemat fra middag dagen før, salater, knekkebrød eller brød med pålegg, pannekaker, matmuffins, supper, smoothie Middager: rent kjøtt/fisk, ev soyakjøttdeig, blomkålsmos, blomkålsris, diverse grønnsaker, salater, sauser, gryteretter, gratenger, pasta med hjemmelaget pasta eller shiratakinudler, supper, Kos: diverse kaker eller godis jeg lager selv, til nød bacongull (den ekte med lite karbo) all mat lager jeg selv, alt er tilpasset et lavkarbokosthold. Spiser ganske vanlig mat, men jeg dropper høykarbomatvarer eller erstatter det med lavkarboalternativer
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #15 Skrevet 7. oktober 2017 22 minutter siden, Wenda skrev: Frokoster/lunsj: eggerøre, omeletter, restemat fra middag dagen før, salater, knekkebrød eller brød med pålegg, pannekaker, matmuffins, supper, smoothie Middager: rent kjøtt/fisk, ev soyakjøttdeig, blomkålsmos, blomkålsris, diverse grønnsaker, salater, sauser, gryteretter, gratenger, pasta med hjemmelaget pasta eller shiratakinudler, supper, Kos: diverse kaker eller godis jeg lager selv, til nød bacongull (den ekte med lite karbo) all mat lager jeg selv, alt er tilpasset et lavkarbokosthold. Spiser ganske vanlig mat, men jeg dropper høykarbomatvarer eller erstatter det med lavkarboalternativer Hvordan lager man lavkarbosuppe? Anonymkode: aac88...308
Wenda Skrevet 7. oktober 2017 #16 Skrevet 7. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan lager man lavkarbosuppe? Anonymkode: aac88...308 Tja for eksempel blomkålsuppe 👍 eller spinatsuppe, tomatsuppe
Wenda Skrevet 7. oktober 2017 #17 Skrevet 7. oktober 2017 Om man vil ha oppskrift så kan man for eksempel Google «blomkålsuppe LCHF» eller «blomkålsuppe lavkarbo»
Smascha Skrevet 7. oktober 2017 #18 Skrevet 7. oktober 2017 Eg driv nett no og lagar Bountypannekaker, som eg fann her: http://www.lindastuhaug.no/2017/01/18/sunne-bounty-pannekaker/ Masse digg her og for meg er det bonus at bloggen er på nynorsk Kind off!
Hot mess Skrevet 9. oktober 2017 #19 Skrevet 9. oktober 2017 På 10/7/2017 den 14.09, Smascha skrev: Eg driv nett no og lagar Bountypannekaker, som eg fann her: http://www.lindastuhaug.no/2017/01/18/sunne-bounty-pannekaker/ Masse digg her og for meg er det bonus at bloggen er på nynorsk Kind off! Oppskriftene i den bloggen er jo ca like "kind off" lavkarbo som skriftspråket er "kind off" nynorsk, da. Enkelte av oppskriftene kan jo fint benyttes i et lavkarbokosthold, og hvor "lavkarbo" man spiser avhenger jo av retning, men i utgangspunktet er jo oppskriftene relativt fettfattige og proteinrike, heller enn lavkarbo. Selv i et liberalt lavkarbokosthold der man tillater seg opp mot 100 karbohydrater om dagen, anbefales det jo at de kommer fra andre kilder enn havre, bananer, dadler, speltmel/lomper etc. I et lavkarbokosthold der man jo heller skal få energi fra fett enn karbohydrater, er vel mange av oppskriftene både for rike på karbohydrater og fettfattige til å regnes som "lavkarbo". Oppskriftene er jo sukkerfri og ofte "sunnere", men det er vel ikke første stedet jeg ville lett etter "lavkarbomat". 1
Smascha Skrevet 9. oktober 2017 #20 Skrevet 9. oktober 2017 På 9.10.2017 den 19.19, Hot mess skrev: Oppskriftene i den bloggen er jo ca like "kind off" lavkarbo som skriftspråket er "kind off" nynorsk, da. Enkelte av oppskriftene kan jo fint benyttes i et lavkarbokosthold, og hvor "lavkarbo" man spiser avhenger jo av retning, men i utgangspunktet er jo oppskriftene relativt fettfattige og proteinrike, heller enn lavkarbo. Selv i et liberalt lavkarbokosthold der man tillater seg opp mot 100 karbohydrater om dagen, anbefales det jo at de kommer fra andre kilder enn havre, bananer, dadler, speltmel/lomper etc. I et lavkarbokosthold der man jo heller skal få energi fra fett enn karbohydrater, er vel mange av oppskriftene både for rike på karbohydrater og fettfattige til å regnes som "lavkarbo". Oppskriftene er jo sukkerfri og ofte "sunnere", men det er vel ikke første stedet jeg ville lett etter "lavkarbomat". Takk for oppklaring! Eg er først og fremt opptatt av "litt sunnare" og ikkje lavkarbo, men hadde uansett misforstått heile lavkarbogreiene. Og ja; bloggen er bare "kind off" nynorsk. Men tar det igjen på sjarmen! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå