AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #1 Skrevet 6. oktober 2017 Jeg går førsteåret på jusstudiet nå, men kjenner jeg blir litt stresset av å lese om juristers møte med arbeidsmarkedet her i forumet. Jeg vet at det er vanskelig å få jobb som jurist i store byer, og særlig i de tre byene studiet tilbys. Det jeg lurer på er om arbeidsmarkedet egentlig er så ille hvis man er mer enn villig til å flytte på seg. Personlig vil jeg helst bo i Nord-Norge, aller helst i Finnmark, men tar selvsagt det jeg får. Foretrekker mindre byer. Noen som vet eller har erfaringer å dele? Anonymkode: 5e3aa...190
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #2 Skrevet 6. oktober 2017 Det lurer jeg også på! Anonymkode: 74cdc...33f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #4 Skrevet 7. oktober 2017 Det kommer helt an på karakterene du oppnår. Har du feks B i snitt og litt annet snadder på CVen, vil du i Finnmark bli jaktet på av arbeidsgivere som en skadeskutt elg. Arbeidsmarkedet for jurister er generelt godt, men de mest attraktive stillingene kan du se langt etter med dårlige karakterer. Hvis du ikke har spesielt høye ambisjoner, tror jeg ikke du skal bekymre deg noe særlig. Jobb får du. Anonymkode: 243ed...2d1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #5 Skrevet 7. oktober 2017 Alle får nok relevant jobb til slutt, men de fleste som har jobb før studiene er ferdig er jo de med A/B i snitt som skal inn i fullmektigstillinger i de store firmaene. De aller fleste har jo C i snitt, og disse (og de med lavere karakterer) må kanskje gå et par måneder ledig før de finner seg noe. Om en er villig til å flytte overalt i landet tror jeg ikke det er noe problem å få jobb! Anonymkode: a318f...a9f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #6 Skrevet 7. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle får nok relevant jobb til slutt, men de fleste som har jobb før studiene er ferdig er jo de med A/B i snitt som skal inn i fullmektigstillinger i de store firmaene. De aller fleste har jo C i snitt, og disse (og de med lavere karakterer) må kanskje gå et par måneder ledig før de finner seg noe. Om en er villig til å flytte overalt i landet tror jeg ikke det er noe problem å få jobb! Anonymkode: a318f...a9f Det er jo ikke alle som har noe mål eller drøm eller i det hele tatt tanke om å skulle jobbe som fullmektig for de store firmaene. Er det det folk tenker på når de sier at arbeidsmarkedet er vanskelig? Personlig har jeg ikke noe stort ønske om å bli advokat, og jeg har ikke noe konkret mål om å bli det heller. (Jeg er ikke TS, så beklager at jeg stiller egne spørsmål) Anonymkode: 102a0...781
Gjest moreno Skrevet 7. oktober 2017 #7 Skrevet 7. oktober 2017 I det offentlige er det nok litt hardere tider for jurister nå, i form av mye midlertidige stillinger. Karakterer er viktig, men absolutt ikke alt! Jeg har fått tilbud både som advokatfullmektig og rådgiver i det offentlig uten å legge frem karakterer. Arbeidserfaring / verv etc er viktig det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå