AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #1 Skrevet 6. oktober 2017 Jeg begynte å jogge for fire uker siden, og har gradvis bygget opp kondisen til at jeg klarer å løpe lenger. Bryr meg ikke om fart akkurat nå, men prøver å øke i distanse sånn at jeg i første omgang skal klare å løpe en løype på 7 km sammenhengende. Problemet mitt er motivasjonen. Med en gang jeg får en følelse av "nå orker jeg ikke mer" så bryter jeg og gir meg. Hvordan pushe seg gjennom dette? Føler ofte at jeg har mer å gå på etter at jeg har brutt. Gir meg ikke pga smerter eller utmattethet, er bare den første impulsen om å gi meg jeg ikke klarer å komme gjennom. Tips? Anonymkode: 3aabf...5e7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #2 Skrevet 6. oktober 2017 Bruk en app med en treningsplan. Mange apper har dette - for eksempel runkeeper, endomondo. En app som er helt gratis er "gipis" (vet ikke om den finnes for annet enn iphone). Når det står i planen at du skal løpe f.eks. 6 km så er det lettere å faktisk fullføre Anonymkode: a2d94...d5e
XaoS Skrevet 6. oktober 2017 #3 Skrevet 6. oktober 2017 Jeg er glad i å løpe, og under en lengre tur så er det helt vanlig å kjenne på flere følelser. Det kan kjennes tungt en km og lett den neste. Man har lyst å gi opp, og et øyeblikk senere smaker jeg på runners high. Som du er inne på så sitter viljen og evnen til å holde ut mest i hodet. Det handler om, som forrige svar nevner, at du lager en plan og bestemmer deg for at i dag så skal jeg løpe så og så langt. Apper kan være til hjelp - jeg bruker endomondo som gi beskjed for hver kilometer jeg har løpt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg synes det er greiere å fullføre hvis jeg følger en plan. Står det på planen at i dag skal man løpe 5 km, ja, så løper man 5, selv om man har lyst til å slutte underveis. Om jeg ikke hadde hatt en plan, men bare skulle løpt "så lenge jeg orker" o.l, så hadde det vært langt tyngre for meg å gjennomføre. Det er litt som på jobb; jeg vet jeg må gjøre det, så da gjør jeg det, selv om jeg ikke har lyst. Anonymkode: 2a901...286
ekkoet Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 Hører du på musikk mens du løper? Dette kan være med på å dra deg igjennom økten. Ofte når jeg skal jogge rolig, bare løpe 30 minutter for å ha gjort det, så hører jeg på standup-show på spotify, rett og slett bare for å ha noe annet å tenke på. (funker ikke under intervalltrening).
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #6 Skrevet 9. oktober 2017 On 06/10/2017 at 9:12 PM, AnonymBruker said: Jeg begynte å jogge for fire uker siden, og har gradvis bygget opp kondisen til at jeg klarer å løpe lenger. Bryr meg ikke om fart akkurat nå, men prøver å øke i distanse sånn at jeg i første omgang skal klare å løpe en løype på 7 km sammenhengende. Problemet mitt er motivasjonen. Med en gang jeg får en følelse av "nå orker jeg ikke mer" så bryter jeg og gir meg. Hvordan pushe seg gjennom dette? Føler ofte at jeg har mer å gå på etter at jeg har brutt. Gir meg ikke pga smerter eller utmattethet, er bare den første impulsen om å gi meg jeg ikke klarer å komme gjennom. Tips? Anonymkode: 3aabf...5e7 Bryter du som i "gir opp og går hjem"? Da foreslår jeg at du tar 7 km-runden din, og veksler på å løpe å gå. Etterhvert vil du merke at du kan løpe mer og mer av løypa, og det gir iallfall meg ekstra motivasjon. Jeg har løpt noen år, men flyttet og fikk langt flere bakker på en ellers fin 10 km-runde. Jeg kan vanligvis helt fint løpe 10 km, men føltes som om bakkene skulle ta livet av meg. Så da vekslet jeg på å gå og løpe til jeg en dag plutselig klarte å løpe hele. Har du noen bakker i løypa di, vil jeg anbefale deg å løpe dem opp, og heller gå når du er på toppen. Naturlig bakkeintervall som raskt får opp kondisen din. Og lettere å motivere seg til at man skal løpe til toppen, da det er et klart definert mål. Anonymkode: 8d828...a8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå