Gjest 1111 Skrevet 21. januar 2005 #1 Skrevet 21. januar 2005 Retteprogrammet sier bagette, men hva er riktig? takk for svar
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #2 Skrevet 21. januar 2005 Det skrives baguette, men uttaless bagette.
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #4 Skrevet 21. januar 2005 Det uttales vel "bagett". ja, ja.. sånt pirk..
Gjest Ninakanin Skrevet 21. januar 2005 #5 Skrevet 21. januar 2005 Jeg får faktisk lyst å brekke meg rett i fjeset på folk som uttaler baguette "bagette" eller "baguette". Uttales "bagett", men jeg tror etter de nye fornorskingsreglene kan du skrive det slik rettskrivingsprogrammet ditt sier, men den "gamle" og originale måten å skrive det på er baguette. Sånn som Johnny med å... *frysninger*
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #6 Skrevet 21. januar 2005 Du får lyst til å brekke deg i fjeste på folk bare fordi de ikke uttaler ord akkurat slik du mener at de skal uttales? Hjelp! :-?
Arkana Skrevet 21. januar 2005 #7 Skrevet 21. januar 2005 Jeg får faktisk lyst å brekke meg rett i fjeset på folk som uttaler baguette "bagette" eller "baguette". Uttales "bagett", men jeg tror etter de nye fornorskingsreglene kan du skrive det slik rettskrivingsprogrammet ditt sier, men den "gamle" og originale måten å skrive det på er baguette. Sånn som Johnny med å... *frysninger* For ikke å snakke om de som sier "påm fri", "bærné" eller "antrekå". :-?
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #8 Skrevet 21. januar 2005 For ikke å snakke om de som sier "påm fri"' date= "bærné" eller "antrekå". :-? kanskje de sier det fordi de er norske?? (ikke franske) Er det et krav å kunne fransk uttale på ord for å snakke bra nok norsk? Snobber..!
Brunhilde Skrevet 21. januar 2005 #9 Skrevet 21. januar 2005 Er det et krav å kunne fransk uttale på ord for å snakke bra nok norsk? Snobber..! Ja, det syns jeg. Kan man ikke det får man velge det norske synonymet som man klarer å uttale. Språk er en verdi og jeg ønsker ikke at hverken det franske eller det norske språket skal forringes av mennesker som deg. Antisnobb..!
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #10 Skrevet 21. januar 2005 *Laetitia rynker kraftig på nesen av hvor galt folk klarer å uttale de enkleste ord, og lister seg stille ut av tråden for å ikke bli pepret som snobb*
Gjest Caffelina Skrevet 21. januar 2005 #11 Skrevet 21. januar 2005 Korrekt uttale...tull & tøys. Vi bruker veeeldig mange ord av utenlandsk opprinnelse på norsk. Vi skal da slettes ikke uttale dem slik som de uttales på original språket. Betyr ikke noe som helst hvordan de ordene uttales, de er tatt i opp i norsk vokabular og er bliitt norskifiserte i den anledning, både skrivemåte og uttale.
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #12 Skrevet 21. januar 2005 Skrivemåten har blit fornorsket til bagett, ja. Man liker sånt.
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #13 Skrevet 21. januar 2005 Ja, det syns jeg. Kan man ikke det får man velge det norske synonymet som man klarer å uttale. hør hør! Har du ikke peiling på hva du driver med, eller i høyden bare er middelmådig, så kutt det ut med en gang! Det er da måter på hvor folkelig folket skal bli.
Gjest 1111 Skrevet 21. januar 2005 #14 Skrevet 21. januar 2005 Jeg orker ikke bruke energi på å irritere meg over utenlandske ord som blir uttalt "feil". mye har med dialekt å gjøre, tenker da spesielt på "påm fri" som noen nevnte her.
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #15 Skrevet 21. januar 2005 Korrekt uttale...tull & tøys. Vi bruker veeeldig mange ord av utenlandsk opprinnelse på norsk. Vi skal da slettes ikke uttale dem slik som de uttales på original språket. Betyr ikke noe som helst hvordan de ordene uttales, de er tatt i opp i norsk vokabular og er bliitt norskifiserte i den anledning, både skrivemåte og uttale. :o Så om et typisk norsk uttrykk, for eksempel "kjøttkaker i brun saus", hadde blitt dagligdags i USA, ville du synes det var helt greit at de ikke engang giddet å prøve å lære seg å uttale det riktig? Denne tråden minner meg forresten om den verste radbrekkingen jeg har hørt av et fransk ord, nemlig [pøttifyr], attpåtil uttalt med nordnorsk [r] og ditto intonasjon. Også kjent som "petits fours".
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #16 Skrevet 21. januar 2005 :o Så om et typisk norsk uttrykk, for eksempel "kjøttkaker i brun saus", hadde blitt dagligdags i USA, ville du synes det var helt greit at de ikke engang giddet å prøve å lære seg å uttale det riktig? Ja, hvorfor skulle noen bry seg om det? Jeg bryr meg ikke engang om utlendinger klarer å uttale navnet mitt ordentlig, og det har jeg forståelse for at de ikke klarer. Ikke er det viktig at de kan det heller, så lenge man blir forstått.
Brunhilde Skrevet 21. januar 2005 #17 Skrevet 21. januar 2005 Bare sånn til orientering, ordet "norskifisert" finnes ikke i ordboka. Mente du kanskje fornorsket?
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #18 Skrevet 21. januar 2005 Ja, hvorfor skulle noen bry seg om det? Jeg bryr meg ikke engang om utlendinger klarer å uttale navnet mitt ordentlig, og det har jeg forståelse for at de ikke klarer. Ikke er det viktig at de kan det heller, så lenge man blir forstått. Klarer de ikke (noe jeg finner ganske lite sannsynlig) eller gidder de ikke å prøve lenge nok? Synes du ikke det er temmelig respektløst å ikke anstrenge seg for å uttale navnet til folk riktig?
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #19 Skrevet 21. januar 2005 Klarer de ikke (noe jeg finner ganske lite sannsynlig) eller gidder de ikke å prøve lenge nok? Synes du ikke det er temmelig respektløst å ikke anstrenge seg for å uttale navnet til folk riktig? Jeg mener det viktigste er hva de ønsker å formidle, ikke deres korrekte talemåte. Det er gaven og ikke innpakningen som er viktig.
Brunhilde Skrevet 21. januar 2005 #20 Skrevet 21. januar 2005 Jeg mener det viktigste er hva de ønsker å formidle, ikke deres korrekte talemåte. Det er gaven og ikke innpakningen som er viktig. Det viktigste er om man forsøker å uttale riktig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå