Gå til innhold

allergi og hellig birma

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

er en lykkelig eier av en nydelig hellig birma. Lurer på om det er lettere å bli allergisk mot denne katterasen enn andre katter?? Har hatt folk på besøk som er blitt snufsete og fått røde øyne. Har en annen katt som jeg har hatt i mange år, og det er ingen som har reagert på den!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

har lest utallige kattebøker og hatt langhårskatter selv (persere), men har aldri sett dette skrevet noen steder! men hårene på disse kattene er ganske så plagsomme og virvler lett rundt! Det merket jeg selv med mine katter!

-Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest av Chimay

Hei

Det er ikke hårene som fremkaller allergi, men enzymer som kommer fra kattens talgkjertler, spesielt oppe på bakkroppen.

Når talget tørker og blir til støv som kommer i luften oppstår problemene. Det har altså ingenting med hår og pelslengde å gjøre.

Det du kan gjøre er å bade katten regelmessig for fjerne talget med enzymer før det tørker og blir til støv. Ellers påstås det at katterasen "Sibirsk" som er en "skogkattvariant" mangler dette enzymet. Oppdrettere av sibirsk lar ofte potensielle kjøpere besøke dem for å teste seg selv på kattene. Sibirsk har lang pels som våre egne. Vi driver oppdrett av Hellig Birma.

av Chimay (N) Hellig Birma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...