Gå til innhold

Sykepleiere og sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var for en stund tilbake innlagt på sykehus i fem dager. Jeg sliter en del psykisk og er veldig lite glad i å i det hele tatt omgåes mennesker jeg ikke kjenner. Jeg syns det er veldig ubehagelig og det er ikke alltid jeg feks svarer når noen spør om noe, og jeg kan nok oppfattes som veldig overlegen og også frekk. Jeg mener ikke å være det, men jeg bruker all min energi på å ikke la angsten bryte ut og det krever utrolig mye. 

Jeg har tenkt så mye i ettertid på at sykepleierne som var så snille og hyggelige mot meg og prøvde å gjøre sitt beste absolutt ikke ble møtt med noe vennlighet fra min side. Jeg har kjempedårlig samvittighet og angrer på at jeg ikke skrev ned en takk til de eller noe.. 

Hvordan tenker sykepleiere og helsepersonell på sykehus på sånne pasienter? Forstår de eller blir man oppfattet som frekk? 

Får de ev vite om psykisk diagnoser slik at de forstår hvorfor man oppfører seg som man gjør? 

Anonymkode: 9d979...823

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen sykepleiere her?

Skrevet

Jeg er helsepersonell, og møter slike pasienter. Jeg tenker ikke så mye over det fordi jeg tenker at det er pga sykdom de oppfører seg slik. Jeg kan oppfatte noe som frekt, men prøver å ikke la det gå utover meg.. 

Anonymkode: c0680...f05

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helsepersonell, og møter slike pasienter. Jeg tenker ikke så mye over det fordi jeg tenker at det er pga sykdom de oppfører seg slik. Jeg kan oppfatte noe som frekt, men prøver å ikke la det gå utover meg.. 

Det er ikke sånn at jeg sier stygge ting eller sånt altså! Det er bare at jeg ikke helt viser at jeg setter pris på jobben dere gjør eller at dere er der, hvis du forstår.

• Liker 2
Skrevet

Som regel så står det i papirene om det er en angstproblematikk i bildet og da er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 53963...a91

Skrevet

Så lenge du ikke er ufin, altså sier og gjør stygge ting, så tviler jeg på at noen bryr seg om at du er stille. Pasienter som ikke maser og kjefter er gull :) 

Skrevet

Dette trenger du ikke tenke på, som sykepleier har man forståelse for at pasientene er i en spesiell og for mange vanskelig situasjon som innlagt pasient på et sykehus. Det aller triveligste er jo selvfølgelig at alle er hyggelige og behandler hverandre pent og med respekt, både ansatte-ansatte, ansatte-pasient og pasient-pasient, men alle er jo forskjellig.

Angående diagnoser fra før så vet man ikke dette om det ikke er opplysninger du har gitt til lege eller sykepleier ved ulike samtaler og innkomssamtaler. Det er somregel ikke innsyn fra psykiatri til somatikk og motsatt ved de ulike institusjoner. Med mindre du har vært til noe oppfølging på samme sykehus. 

PS: det går an å sende en liten hilsen til avdelingen i posten selv om det er en liten stund siden du var innlagt hvis du selv føler dette kan hjelpe deg. Det blir alltid satt pris på uansett ♥️

• Liker 2
Skrevet

Send en kake, så blir du tilgitt ☺

Anonymkode: 0c5f1...ef3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet på sykehus som sykepleier tidligere, og har møtt på flere pasienter som  virket avvisende og ikke alltid var mottakelig for samtale. Jeg tenkte ikke på disse pasientene som frekke. Pasienter er i en sårbar situasjon, og som sykepleier ønsker man å yte sitt beste for at pasienten skal få best mulig omsorg og lindring. De fleste sykepleiere prøver å sette seg inn i pasientens situasjon. Vi leser også journalen, så vi er stort sett forberedt på å møte pasienter med ulike psykiske plager/ diagnoser. Jeg synes ikke du skal tenke på at du kan ha virket frekk, det gikk nok helt fint :) 

Anonymkode: e8730...36b

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar alle!

Kanskje jeg skal bestille en kake på et bakeri og legge ved et kort og skrive takk for omsorgen eller noe og gi til avdelingen :)

Skrevet

Neste gang du er på sykehus og vil takke ei sykepleier så gi henne en klask på baken. Det setter de alltid pris på!

Anonymkode: dce68...c51

• Liker 3
Skrevet

Neste gang du er på sykehus og vil takke ei sykepleier så gi henne en klask på baken. Det setter de alltid pris på!

Nei, sånn oppfører jeg meg ikke. Det er bare ekkelt og frekt!

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at jeg sier stygge ting eller sånt altså! Det er bare at jeg ikke helt viser at jeg setter pris på jobben dere gjør eller at dere er der, hvis du forstår.

Det skjønner jeg. Utifra innlegget ditt, så synes jeg ikke du var noe frekk, kun en pasient som kanskje ikke liker small talks :) 

20 minutter siden, altflyter skrev:

Så lenge du ikke er ufin, altså sier og gjør stygge ting, så tviler jeg på at noen bryr seg om at du er stille. Pasienter som ikke maser og kjefter er gull :) 

Helt enig! 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet på sykehus som sykepleier tidligere, og har møtt på flere pasienter som  virket avvisende og ikke alltid var mottakelig for samtale. Jeg tenkte ikke på disse pasientene som frekke. Pasienter er i en sårbar situasjon, og som sykepleier ønsker man å yte sitt beste for at pasienten skal få best mulig omsorg og lindring. De fleste sykepleiere prøver å sette seg inn i pasientens situasjon. Vi leser også journalen, så vi er stort sett forberedt på å møte pasienter med ulike psykiske plager/ diagnoser. Jeg synes ikke du skal tenke på at du kan ha virket frekk, det gikk nok helt fint :) 

Anonymkode: e8730...36b

Enig med AB her og!! 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle!

Kanskje jeg skal bestille en kake på et bakeri og legge ved et kort og skrive takk for omsorgen eller noe og gi til avdelingen :)

Det er en hyggelig gest, dersom du gjør det. Jeg jobbet på en avdeling, som student og opplevde å få blomster fra en gammel pasient. Desverre kunne jeg ikke ta den i mot pga regler ved sykehuset men det var en utrolig fin ting av denne gamle pasienten å gjøre :) 

Nei, bare nei. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en hyggelig gest, dersom du gjør det. Jeg jobbet på en avdeling, som student og opplevde å få blomster fra en gammel pasient. Desverre kunne jeg ikke ta den i mot pga regler ved sykehuset men det var en utrolig fin ting av denne gamle pasienten å gjøre :) 

Nei, jeg vet at helsepersonell ikke har lov å motta personlige gaver, men hvis gaven går til alle på avdelingen så er det vel greit? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet at helsepersonell ikke har lov å motta personlige gaver, men hvis gaven går til alle på avdelingen så er det vel greit? 

Det kan jeg desverre ikke svare på, for jeg aner ikke om det egentlig er lov.. Noen andre som vet? 

Skrevet

Du kan legge det inne som info du vil ha i journalen min. 

Anonymkode: aa356...ed3

Skrevet

De psykiske diagnosene dine altså..

Skrevet

De psykiske diagnosene dine altså..

Beklager at jeg ikke formulerer meg helt korrekt eller hva annet det måtte være som plaget deg med det.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig greit med gaver som ikke er kostbare til avdelingen, kake, blomster eller noe sånt. Jeg jobber også som sykepleier, og jeg må si at det aller koseligste er at avdelingen/posten får et håndskrevet kort fra noen som har satt pris på hjelpen de fikk, det er som en vitamininnsprøytning.

Når det er sagt så er det ikke sånn at jeg forventer at pasientene mine skal være sprudlende og drive smalltalk. Jeg vet at de er syke og i en trasig situasjon, og at det å ha overskudd til å være blid og glad og vise takknemlighet er underprioritert. Det som gir meg inspirasjon i hverdagen er at pasienten faktisk blir friskere (eller i de verste tilfellene, lindret), det er det som er tegnet på at vi har gjort en god jobb. Et kort eller en hilsen på en annen måte er en ekstrabonus :) 

Anonymkode: 3a77f...2ba

• Liker 1
Skrevet

Har man diagnose eller vært innom psykiatrien står det i dokumentene. Det er ikke noe du skal tenke på, for man er profesjonell i jobben sin og tar det ikke personlig. Alle sykepleiere har vært innom psykiatrien og har forståelse for dette. Uansett om man har litt vansker fra før eller ei så er det ikke slik at det forventes at man som pasient skal være blid og hyggelig til enhver tid akkurat. Man er i en vanskelig situasjon når man er innlagt på sykehus. 

Der jeg jobber kan jeg ta i mot gaver av lav/ubetydelig verdi som godteri eller blomster. Hvis jeg får det som en personlig gave blir det likevel da gitt til hele avdelingen. Det er vel uansett best å gi det til alle ved avdelingen tenker jeg :) Kake og sjokolade/konfekt er vel det de fleste gir etter min erfaring og noe personalet setter pris på. Veldig hyggelig med blomster og synes jeg. 

Anonymkode: e9f3d...a50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...