Gå til innhold

Gå med på denne avtalen om fordeling/bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen min har godt med penger, og ønsker å flytte delvis utenlands nå etter bruddet. Han vil ha 50/50 og mener det kan gjennomføres, ved at han er en del i Norge på hverdager og tar med barna utenlands i ferier og helger. Han er villig til å la meg beholde huset vi bor i, og å kjøpe et hus selv i nærheten. Jeg tror at jeg kan få hovedsamværet ( eller hva det nå heter) hvis jeg vil, siden han flytter til utlandet, men nå er han på tilbudssiden. Han er villig til å betale 20 000 i barnebidrag og la meg beholde huset, mot at jeg går med på 50/50.  (Mulig jeg kan forhandle meg opp litt).

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 4aa91...70d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Hva gjør dere andre?

ts

Gjest Rosetelys
Skrevet

Jeg hadde tenkt på hva som er best for barna og tatt en beslutning på grunnlag av det.

Skrevet

Hva syns barna om dette?

Hvordan løse barnas sosiale liv med treninger og kamper i helger f.eks?

Anonymkode: 61bc8...2fb

• Liker 2
Skrevet

Spør barna, hvis ikke pengene er viktigere for deg.

Anonymkode: 18b61...a75

• Liker 2
Skrevet

Man skal alltid gå ut i fra det som er best for barna. 

Dere kan fortsatt ha 50/50 samvær selv om du har foreldreansvaret. 

Å ha delt bosted og delt foreldreansvar er i alle fall i rettspraksis relativt uvanlig og noe som ikke er anbefalt, og er vel da heller ikke anbefalt utenfor rettsvesenet. 

Anonymkode: cbde6...dfb

Skrevet
34 minutter siden, Rosetelys skrev:

Jeg hadde tenkt på hva som er best for barna og tatt en beslutning på grunnlag av det.

Det er vanskelig å si på forhånd. Vi har ikke prøvd enda, men det er jo unektelig stress å reise frem og tilbake...

ts

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns barna om dette?

Hvordan løse barnas sosiale liv med treninger og kamper i helger f.eks?

Anonymkode: 61bc8...2fb

De er ‘bare’ 4 år, så de har bare turn de går på, det kan de gjøre i begge land...

ts

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Han må så klart tilpasse seg til aktivitetene barna kommer til å drive med i framtiden, men syntes dette høres ut som en veldig god deal.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør barna, hvis ikke pengene er viktigere for deg.

Anonymkode: 18b61...a75

De er bare 4. Pengene er viktig for meg, ja. Jeg gikk rett fra master til å være hjemme med dem i 4 år, så ikke så lett å få seg jobb.

ts

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal alltid gå ut i fra det som er best for barna. 

Dere kan fortsatt ha 50/50 samvær selv om du har foreldreansvaret. 

Å ha delt bosted og delt foreldreansvar er i alle fall i rettspraksis relativt uvanlig og noe som ikke er anbefalt, og er vel da heller ikke anbefalt utenfor rettsvesenet. 

Anonymkode: cbde6...dfb

Nei nettopp derfor tror jeg at jeg lett kunne fått mer enn 50% Han vet også det, derfor tilbyr han mer penger. DetJeg er usikker på er om det er greit for barna, det blir jo mye stress for dem? Er det noen som har erfaring med 50/50 når man bor i forskjellige land?

ts

Skrevet

Hvor i utlandet?  Dette ville ha hatt mye å si for min del.  Hver annen helg i utlandet?  Barn kommer til å ha mye med skole/aktiviteter.  Høres helt umulig ut.  Men jeg nekter å tro at han betaler 20.000kr i måneden for barnebidrag når han skal få 50/50.  Med engang han får 50/50 sier han hahaha!

Anonymkode: c0574...677

• Liker 7
Skrevet

Din eks kan gå fra avtalen om 20.000 i bidrag når som helst. Da er du tilbake på hva Nav mener han skal betale. 

Bor han i et land der Norge ikke kan inndrive pengene, må du nøye deg med bidragsforskudd (tror det er 1800 per barn?), men hvis du tjener over 6 G får du ikke dette heller fra Nav. 

Få huset skrevet over på deg, uten gjeld. Be om at barna skal ha fast bosted hos deg. Og skaff deg en god jobb.

Anonymkode: ebda9...677

• Liker 14
Skrevet

Men en ting - det er din egen skyld at du har holdt deg hjemme i 4 år når du kunne ha jobbet.  En til som har havnet i kvinnefellet.  Helt feil at du sette penge overfor det som er best for barna.  

• Liker 7
Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eksen min har godt med penger, og ønsker å flytte delvis utenlands nå etter bruddet. Han vil ha 50/50 og mener det kan gjennomføres, ved at han er en del i Norge på hverdager og tar med barna utenlands i ferier og helger. Han er villig til å la meg beholde huset vi bor i, og å kjøpe et hus selv i nærheten. Jeg tror at jeg kan få hovedsamværet ( eller hva det nå heter) hvis jeg vil, siden han flytter til utlandet, men nå er han på tilbudssiden. Han er villig til å betale 20 000 i barnebidrag og la meg beholde huset, mot at jeg går med på 50/50.  (Mulig jeg kan forhandle meg opp litt).

Hva hadde dere gjort? 

20000 i mnd? 

Ved 50/50 så er han ikke pliktig til å betale bidrag, men heller dele likt på utgiftene. Utenlandsopplegget hørtes jo rart ut. Han vil ikke kunne gjennomføre det i lengden. Enten er planen hans å ta dem til utlandet for godt eller så ligger det noe annet bak. Ingen reiser til norge ukentlig for å passe barn 50% av tiden. Det er jo ikke bærekraftig. Dette opplegget lukter..

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i utlandet?  Dette ville ha hatt mye å si for min del.  Hver annen helg i utlandet?  Barn kommer til å ha mye med skole/aktiviteter.  Høres helt umulig ut.  Men jeg nekter å tro at han betaler 20.000kr i måneden for barnebidrag når han skal få 50/50.  Med engang han får 50/50 sier han hahaha!

Han vil ikke nødvendigvis få 50/50 i Norge. Det er ‘bare’ 2 timer unna med fly. Skulle det bli entealitet måtte advokaten min skrive en vanntett avtale uansett...

ts

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din eks kan gå fra avtalen om 20.000 i bidrag når som helst. Da er du tilbake på hva Nav mener han skal betale. 

Bor han i et land der Norge ikke kan inndrive pengene, må du nøye deg med bidragsforskudd (tror det er 1800 per barn?), men hvis du tjener over 6 G får du ikke dette heller fra Nav. 

Få huset skrevet over på deg, uten gjeld. Be om at barna skal ha fast bosted hos deg. Og skaff deg en god jobb.

Anonymkode: ebda9...677

Nei, jeg hadde jo aldri gått med på det uten en skikkelig avtale, som advokaten min har skrevet opp ( advokaten min jobber i Norge, men har god kjennskap til reglene i det aktuelle landet). Der er det mye større mulighet for private avtaler.

ts

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en ting - det er din egen skyld at du har holdt deg hjemme i 4 år når du kunne ha jobbet.  En til som har havnet i kvinnefellet.  Helt feil at du sette penge overfor det som er best for barna.  

Hæ?jeg har sikret meg hele veien, ingen anger her. Ingen kvinnegelle for min del. 

Ts

Skrevet
32 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

20000 i mnd? 

Ved 50/50 så er han ikke pliktig til å betale bidrag, men heller dele likt på utgiftene. Utenlandsopplegget hørtes jo rart ut. Han vil ikke kunne gjennomføre det i lengden. Enten er planen hans å ta dem til utlandet for godt eller så ligger det noe annet bak. Ingen reiser til norge ukentlig for å passe barn 50% av tiden. Det er jo ikke bærekraftig. Dette opplegget lukter..

Nettopp derfor tilbyr han det. Han vet at utenlandsoppholdet  vil kunne bety at jeg får 100%. Han tenker ikke å reise til Norge ukentlig, barna vil for det meste reise, og han når han har mulighet.

ts

Skrevet

Han flytter sannsynligvis utenlands uansett? For godt el ubestemtvtid, eller som expat med 3-5 års avtale?

Jeg hadde takket ja til 20.000, og sagt at han kunne ha 50/50 om han kom tilbake til Norge, men hadde ikke kunnet akseptere 50/50 når han bor to flytimer unna og barna er så små (blir fort 8 timers reise totalt for barna fra dør til dør). Ville ha øremerket hvilke uker og ferier han skulle hatt dem og talt opp hvor stor andel det blir. Men om han flytter er 50/50 urealistisk, når barna blir mer klar for det, har de skoleforpliktelser. Så du må ha barna mest og du vil ha behov for avlastning så endel bidrag bør du da få. 

Og jo, du har gått i kvinnefellen. Gått glipp av flere år med relevant arbeidserfaring, lønn og opptjente rettigheter. Nesten bra du måtte stå på egne ben nå, så du kan opparbeide deg øk uavhengighet - du får deg nok en jobb. Men har barna vært hjemme, og ikke i barnehage, vil modellen dere legger opp til være en enda større omveltning for dem. 

Anonymkode: 6cb08...929

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...