Gå til innhold

Utspekulerte røreleggere!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er ingen rørlegger. Men selv jeg forstår at ting ikke skal monteres skeivt.

Fikk høre følgende fra rørleggeren i går: Gulvet heller nedover, derfor måtte vi montere søylen skeivt.(Hva med å høre med meg først om jeg vil ha vasken montert slik før de gjør det??)

Vi har glassvask som står på en søyle. At gulvet heller ned mot avløpet er jo en selvfølge.

Vi skulle ha montert tre ting i går og for dette sender de to(!) mann og vi får faktura på 7 timer. En hel arbeidsdag!!! De var her i to og en halv time....sukk. Kjenner at jeg blir aggresiv av dette.

Nå er det avgjort, i mitt neste yrke blir jeg rørlegger!

If u can`t beat them, join them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klag. De monterte vasken feil, dvs ikke etter kundens ønske, og de var der kun to og en halv time. det er 4 og en halv time mindre enn du er fakturert for. Blir som å betale for varer du ikke får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Wodan... KLAG!! Det hjelper. Har gjort det selv..

(og så byttet jeg rørlegger neste gang - som ikke skriver timer med greip) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlang at de kommer og retter opp/bytter ut søylen for egen regning.

Hva gjelder fakturert tid så inkluderer det den tiden de er til stede + den tiden de bruker på å hente ut materiell hos grosisst samt kjøretid...derfor blir alltid fakturert tid høyere enn arbeidstid, men alt med måte. Og fikk du ikke timeliste som de skulle signere på når de var ferdig?

Det synes som om en slik fremgangsmåte har blitt vanlig...vi bygger hus i disse dager og vet alt om å måtte fotfølge håndverkere så jobben blir riktig + fakturering med skurtresker.

Og argumentene de kommer med for å slippe unna med dårlig jobb er nærmest så fantasifulle at man selv blir målløs...som at søylen blir skjev pga. at gulvet heller mot sluk.

Jeg leste i en avis at arbeidsvillige polakker og tsjekkere nå er på full fart inn i Norge som håndvverkere, og at late norske håndverkere burde være litt ops.

Har vært litt fokus på dette med håndverkere og fakturering kontra arbeidsinnsats i media i det siste...og det har ikke vært til håndverkernes fordel...hvorfor har det blitt sånn? Tro om det er at vi nordmenn godtar alt til slutt...bare vi får vært litt irritert først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To mann i 2,5 timer er faktisk 5 faktureringstimer. Jeg sier ikke at det er greit, men det forklarer timesummen på fakturaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det blir fem timer. Dvs at de har skrevet opp 2 timer til å hente ting og tang, kjøreutgifter etc. Det synes jeg er drøyt, men slik er det jo bare... Kan ikke klage på det, men synes det er frekt. De hadde jo ikke med seg noe annet enn verktøy.

Vasken har vi klaget på. De skulle komme over helgen. Hadde ikke tid i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og to timer blir en time på hver, noe som i kun kjøring f.eks. utgjør 30 minutter pr. rørlegger. Hvorvidt det var behov for to rørleggere er en annen sak. Hadde du hatt kun en rørlegger...så hadde det vært kun en som skulle hatt betalt for kjøretid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndverkere generelt er et folkesalg jeg er MEGET skeptisk til! Vi skulle legge inn vann og kloakk for ikke lenge siden, og det var helt utrolig hvor mye som gikk galt!! Der var involvert rørleggere, brønnborere og gravere, og de tre slåss om å gjøre livet vanskelig for oss.... Boreren greide tilogmed å få et utgangshull som lå 1,5 m opp og 2 m bort for der han hadde beregnet at utgangshullet skulle komme! Vi betalte ham halvparten av den avtalte summen, for det medførte jo at vi fikk enorm økning i rørleggerprisen. Det var så mye greier og så mange beskyldninger i den saken at jeg kjenner jeg blir dårlig av å tenke på det... Og det var jo naturligvis VI som hadde gjort alt galt! Jepp, da er det vits i å leie inn profesjonelle, gitt! :roll:

Så her i gården er ikke håndverkere mye verd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde du avtalt pris etc med firmaet på forhånd? I såfall skal du ikke betale dobbelt fordi de sender to mann for å gjøre jobben! Hvis den ene var lærling skal du ihvertfall ikke betale full timelønn for han.

Ellers er det sjelden håndverkere tenker selv faktisk. De bare gjør det de skal uten å vurdere et øyeblikk om hvorvidt det de gjør fungerer i praksis!. F.eks hvis du leier inn en elektriker til legge strøm i en etasje og ikke spesifiserer hvor mange kontakter og hvor de skal være, kan du risikere at de havner på de underligste steder. Midt på veggen f.eks.? Eller fem stk i gangen og ingen på soverommet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også svært varierende erfaring med rørleggere. Jeg har funnet ut at det eneste som nytter er å skrive skriftlig klage, og holde igjen penger til de har rettet opp feilen. Hvis du betaler, så ser du dem ikke igjen. Jeg har opplevd at det har tatt 8 mnd for en rørlegger å fikse ting (vel, han er fortsatt ikke ferdig.....) selv om han hadde over 20.000 utestående :o

Jeg håper vi får ordninger hvor vanlige folk kan leie inn polakker etc lovlig. Har bare hørt bra ting om dem, de jobber effektivt og skikkelig, sier folk jeg kjenner. De eneste som snakker stygt om dem er norske håndverkere...... :tunge1: (ps. har faktisk overhørt norske håndverkere baksnakke utenlandske, og begrunnet det med at de ikke kan norske byggeregler. Dette har skjedd i samme setning som de samme håndverkere skryter av hvor mye de har klart å naske av leverandørenes varer..... jeg blir så provosert!)

Norske håndverkere fakturerer (ivhertfall de jeg har brukt) 450 kr timen + moms og oppover - og de snakker i mobiltelefonen minst ti minutter hver time. Ikke rart de gjør mye feil :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst heldig jeg - har aldri hatt problemer av noe slag med de rørleggerne vi har hatt. Selv har jeg vært borti at et rørleggerfirma har sendt 2 rørleggere fremfor 1 - men det var bare positivt for da fikk de gjort unna jobben på 1 dag istedenfor 2.

Har hørt om mer enn en historie om håndverkere som ikke har med seg nok eller riktig utstyr og fakturerer mer for kjøring og henting enn reelt arbeid. Synd for rykte til de "ordentlige" håndverkerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med håndtverkere. Har en suveren snakker, en utrolig hyggelig elektriker som til tider river seg i håret over uoversiktelig opplegg i gamlet hus, en taktekker som er ekspert på å improvisere gode løsninger der standarløsningene ikke strekker til og en blikkenslager som er bortimot en kunstner i sitt fag. Men jeg har skjekket referanser og spurt meg nøye om andres erfaringer med disse før jeg selv har brukt dem. Selfølgelig finnes det mye rart blant håndtverkere som i alle andre grupper. Det finnes gode, mindre gode og de som burde være noe heeeeeelt annet enn håndtverkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plonk ikke innlogget

Det var da voldsomt...

Vi pusset opp badet i høst og hadde elektriker, murer, rørleggere og snekker i fullt arbeid i tre uker. De gjorde en kjempejobb, holdt tidsskjema nøyaktig og gjorde nesten ingen feil (bortsett fra tabben med at varmt og kaldt vann var byttet om - LITT ekstravagant med kokvarmt vann i do, hva?)

:hoho:

Hemmeligheten vår var at vi hyret inn et rørleggerfirma som var entreprenør for prosjektet og har lang erfaring med nettopp sånne jobber. Vi avtalte pris på forhånd, og det er alfa og omega enten du skal bygge svømmebasseng eller skifte ut en propp i vasken. Ville aldri hatt en håndverker i hus uten en skriftlig prisavtale.

Høres ut som om du har vært uheldig med fagfolkene, men to personer ganget med 2 og en halv time er faktisk fem timer. Mange jobber må de ofte være to for å få til. Men jeg er enig i at de ofte skriver faktura med høygaffel. Så sitter de og ler i mercedesen sin hele veien til banken, mens vi akademikere med høy utdanning og hundretusenvis i studiegjeld sliter med å finne en jobb vi kan leve sånn noenlunde av. Angrer blodig på at jeg flirte av dem som tok mask&mek på yrkesskolen mens jeg snobbet meg på gymnaset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sitter de og ler i mercedesen sin hele veien til banken, mens vi akademikere med høy utdanning og hundretusenvis i studiegjeld sliter med å finne en jobb vi kan leve sånn noenlunde av. Angrer blodig på at jeg flirte av dem som tok mask&mek på yrkesskolen mens jeg snobbet meg på gymnaset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

har dårlig erfaring med elektikere. Vi skulle bytte hele det elektriske anlegget når vi pussa opp. Elektrikeren hadde med seg en lærling. Lærlingen gjorde nesten all jobben, han andre så vi bare nå og da og pratende i mobilen eller skravla med oss når vi malte etc. Fikk skyhøye regninger med ALT for høyt timetall. Enden på visa var at huset vårt brant ned, pga ELEKTRISK FEIL!!! og anlegget vårt var 6 måneder!

klarer ikke helt å fri meg fra den tanken at faktisk gjorde lærlingen så godt som alt arbeidet og han med ansvaret nesten aldri var å se... kommer til å legge skylda på han som ikke tok ansvaret sitt alvorlig resten av mitt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
har dårlig erfaring med elektikere. Vi skulle bytte hele det elektriske anlegget når vi pussa opp. Elektrikeren hadde med seg en lærling. Lærlingen gjorde nesten all jobben, han andre så vi bare nå og da og pratende i mobilen eller skravla med oss når vi malte etc. Fikk skyhøye regninger med ALT for høyt timetall. Enden på visa var at huset vårt brant ned, pga ELEKTRISK FEIL!!! og anlegget vårt var 6 måneder!

klarer ikke helt å fri meg fra den tanken at faktisk gjorde lærlingen så godt som alt arbeidet og han med ansvaret nesten aldri var å se... kommer til å legge skylda på han som ikke tok ansvaret sitt alvorlig resten av mitt liv!

Uff, for en forferdelig historie! Jammen glad svigerfar er elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

de fakturerer for hver påbegynte time. 2 stk á 2,5 time er da 6 fakturatimer.

men de er noen svinpelser, åkke som.

Hadde en rørlegger innom som hjalp meg med en kobling, det tok 15 min, og han kom fra naboleiligheten, hadde gjort en jobb der først.

Måtte betale for minstetakst for kjøring, samt 1 time jobb...900 kr...for et kvarter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...