Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi hadde et dødsfall hvor min farfar ble drept i en bilulykke. Jeg har bodd mine 8 første leve år sammen med farfar, så jeg har et nært forhold til han. Jeg kontaktet legen min for sykemelding da jeg ikke var i stand til å utføre mine arbeidsoppgaver på nattevakt grunnet sorg og sjokk. Jeg verken spiste eller noe de første dagene. Legen min hadde dessverre for fullt den uken til å ta meg inn, han ba meg bruke egenmeldingsdager da bedriften jeg jobber i er en IA bedrift. Nå vil ikke jobben gi meg lønn de 5 dagene jeg var borte, jeg kunne få perm uten lønn. Hvordan kan min sjef bestemme at jeg ikke var syk nok mentalt til å bli hjemme? Egenmelding går da også på mental helse, ikke bare det fysiske. Kan evt legen etterskrive en sykemelding? Å tape en hel uke med lønn vil gjøre at jeg må sprette sparekontoen min for å betale mine lån denne måneden.. Er helt fortvilet :( 

Anonymkode: 0d4ca...0af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen må vel godkjenne egenmelding ja.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Arbeider du i privat eller offentlig sektor?

Dødsfall i nær familie er dessverre ikke omfattet av eller regulert i noen lov. Permisjonsrett kan være avtalt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, eller følge av en tariffavtale.

http://www.compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COMH-7KPEYW

Det er vanlig at arbeidstaker får fri i slike situasjoner, men lengden på permisjonen kan variere. Det varierer også om den gis med eller uten lønn. 

I hovedavtalen står det:

Sitat

Permisjon ved dødsfall og for deltagelse i begravelse når det gjelder den nærmeste familie. Med nærmeste familie siktes det til personer som står i nært slektskapsforhold til arbeidstageren, så som ektefelle/samboer, barn, søsken, foreldre, svigerforeldre, besteforeldre eller barnebarn

Ta kontakt med fastlegen din og forklar situasjonen så regner jeg med det ordner seg siden det var denne som rådet deg til å velge egenmelding.

Endret av Carrot
  • Liker 5
Skrevet

Dødsfall er ikke automatisk grunn til sykemelding, det er derfor jobben din reagerer. Du skal kun bruke egenmelding til egen sykdom. Du burde ha vært hos legen og å få en profesjonell vurdering. Regner med du har sagt til jobben at du tok egenmelding grunnet dødsfall og ikke egen helse? 

Du kan eventuelt kontakte nav, men da må du først til lege. 

(Ps: ikke noe problem med å forstå at du ble syk av dette altså) 

Anonymkode: c778c...618

• Liker 4
Skrevet

Jobber i det private

Jeg kontakten legen, og han forstod situasjonen, men han hadde ingen ledige timer den uken, og ba meg ta egenmeldingsdager. Kan jeg kontakte legen igjen, og håpe på at han kan ta meg inn til samtale, og evt tilbakeskrive en sykemelding? 

Og jeg fortalte jobben hvorfor jeg ble hjemme, at dette gikk alt for mye inn på psyken min. Jeg har ansvar for andres liv på jobb, og når jeg ikke er mentalt til stede vil jeg si at jeg er syk psykisk, ikke nødvendigvis fysisk der og da. Jeg var ikke i stand til å utføre mine arbeidsoppgaver

Har heller aldri brukt en eneste egenmeldingsdag ila mine 5 år i jobben

Skrevet

Min lege tilbakedaterte sykemeldingen til første fraværsdag da jeg var i en liknende situasjon, fordi jeg hadde ringt legen samme dag.

Anonymkode: 10fc8...92e

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i det private

Jeg kontakten legen, og han forstod situasjonen, men han hadde ingen ledige timer den uken, og ba meg ta egenmeldingsdager. Kan jeg kontakte legen igjen, og håpe på at han kan ta meg inn til samtale, og evt tilbakeskrive en sykemelding? 

Og jeg fortalte jobben hvorfor jeg ble hjemme, at dette gikk alt for mye inn på psyken min. Jeg har ansvar for andres liv på jobb, og når jeg ikke er mentalt til stede vil jeg si at jeg er syk psykisk, ikke nødvendigvis fysisk der og da. Jeg var ikke i stand til å utføre mine arbeidsoppgaver

Du bør helt klart kontakte lege og få sykemelding. Har på følelsen av at jobben fortsatt kommer til å krangle da tilbakedatering i utgangspunktet ikke er lov med mindre man var bevisstløs, men NAV vil nok gi deg medhold. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min lege tilbakedaterte sykemeldingen til første fraværsdag da jeg var i en liknende situasjon, fordi jeg hadde ringt legen samme dag.

Anonymkode: 10fc8...92e

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør helt klart kontakte lege og få sykemelding. Har på følelsen av at jobben fortsatt kommer til å krangle da tilbakedatering i utgangspunktet ikke er lov med mindre man var bevisstløs, men NAV vil nok gi deg medhold. 

Ringer legekontoret så snart det åpner på mandag. Håper på det beste :) 

Skrevet

Kondolerer. I utgangspunktet får man "bare" permisjon, og det varierer om det er med eller uten lønn siden det ikke er lovfestet. Disse tingene kan stå i en tariffavtale. Det er dessverre ikke sikkert at det er grunnlag for å få pengene igjen. Det er kjipt når legen ikke har tid, men er det veldig viktig så kan man alltids bruke en privat lege. Det koster fort litt mer enn den ordinære fastlegen, men gjelder det sykemeldinger, så lønner det seg raskt om den ordinære legen ikke har tid, fremfor å kanskje måtte bruke permisjonsdager som ofte ikke er lønnet :)

Anonymkode: ad3f1...2a9

Skrevet

Du har jobbet der i fem år uten å bruke egenmelding og så mener sjefen du må dekke dette selv. For en kjip sjef. Hadde søren meg vurdert å skifte jobb etter at dette var overstått.

Du bør få sykemelding fra den dagen du ringte inn, du kan ikke lastes at det ikke var ledig time og legevakt kan kun gi for en dag så du hadde jo ingen mulighet til å bli sykemeldt selv om du hadde hatt influensa.

Anonymkode: 6b1e0...373

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i det private

En hver lege er pålagt å ha ØHJ timer til pasienter som trenger akutt legehjelp enten det er sykemelding eller lungebetennelse m.m. prinsippet er da at pasienten må ringe straks telefon eller kontordør åpnes, da det er første mann til mølla som gjelder. 

Får ikke pasienten time fordi han tar kontaktmfor sent på dagen, så er legevaktene de som da skal ta unna og avhjelpe fastlegenes pasienter med akutte behov for legehjelp. En lege har ikke lov til å tilbakemelde en sykemelding, da får han Nav og Helfo på nakken. 

Når du har brukt egenmelding så har sjefen din lov til å bestride egenmeldingen din, noe de her har gjort. Du har da anledning til å ta ut ferie eller ulønnetmpermisjon. Reglene er de samme enten du mister farfar, barnet ditt eller andre, uansett hvor brutalt dette oppleves. 

Etter bilulykker med brå død skal også kommunens akuttteam aktiveres og tilby hjelp til de pårørende. Hvor har det teamet vært i denne situasjonen? Har alle og alt sviktet? Jvem kom med dødsbudskapet? Vedkommende har også et informasjonsansvar. 

Når dette var en som stod i dine foreldres sted, hvorfor bad du ikke op velferdspermisjon? Her er litt for mange løse tråder til å kunne svare mer konkret. 

Anonymkode: 7a89f...e4e

• Liker 3
Skrevet

For en patetisk sjef du har, virkelig.

• Liker 5
Skrevet

Minner meg om en sjef jeg hadde som krevde at jeg brukte flexitid for behandling hos spesialist :blink:

Selv tok hen ut fri med lønn for tilvenning i barnehage i en hel uke for hvert sine 3 barn.

La oss si det sånn at jeg jobber ikke der lenger.

Anonymkode: f86b4...af9

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke med deg, men mange som har lav terskel for å bruke egenmeldinger, får mindre goodwill fra arbeidsgiver når det gjelder velferdspermisjoner med lønn. Som oftest får man velferdspermisjon med lønn når besteforeldre dør, selv om man strengt tatt ikke har krav på det.

Anonymkode: 0e369...d65

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dødsfall er ikke automatisk grunn til sykemelding, det er derfor jobben din reagerer. Du skal kun bruke egenmelding til egen sykdom. Du burde ha vært hos legen og å få en profesjonell vurdering. Regner med du har sagt til jobben at du tok egenmelding grunnet dødsfall og ikke egen helse? 

NAV har ikke noe med sykemeldingen å gjøre før dag 17. Her er det heller ikke (foreløpig) snakk om sykmelding, og da har ikke NAV noe de skulle ha sagt - og som du skriver; man må først til lege.

Lege kan tilbakedatere sykmelding, men det bør gjøres innen kort tid. Når man blir sykmeldt må det registreres hos NAV, og ved tilbakedatering får lokalkontoret melding om det og må sjekke ut hvorfor det er tilbakedatering.

Vanligvis er ikke dødsfall i nær familie sykmeldingsgrunn, men noe arbeidsgiver tar hensyn til og viser forståelse for. Om så ikke er tilfelle kan lege sykmelde, og da oppgi dato for når du var i kontakt, og grunn til tilbakedatering med at de ikke hadde mulighet til å ta imot deg tidligere.

Skrevet
På 6.10.2017 den 18.33, AnonymBruker skrev:

Dette går tydlig utover egen helse så da burde egenmelding vært lov. Noen sjefer behandler voksne mennesker som barn rett og slett. 

På 6.10.2017 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Det er lov så lenge du har snakket med legen. Hadde hun ikke ringt kunne ikke legen gjort dette, men da hun ringte kan hun. 

Anonymkode: ed6fb...2ed

Skrevet
På 6.10.2017 den 18.39, AnonymBruker skrev:

Jobber i det private

Men snakket du ikke med arbeidsgiver først da? Er da normalt å ta kontakt med arbeidsgiver og si at et nært familiemedlem er blitt drept i trafikkulykke - og at du trenger å bruke av egenmeldingsdager. Uansett, så skal legen kunne skrive en sykmelding over telefon i slike tilfeller, eller du skal få tilbud om å se turnuslege...

Anonymkode: 76d84...30c

Skrevet
20 timer siden, applestories skrev:

NAV har ikke noe med sykemeldingen å gjøre før dag 17. Her er det heller ikke (foreløpig) snakk om sykmelding, og da har ikke NAV noe de skulle ha sagt - og som du skriver; man må først til lege.

Lege kan tilbakedatere sykmelding, men det bør gjøres innen kort tid. Når man blir sykmeldt må det registreres hos NAV, og ved tilbakedatering får lokalkontoret melding om det og må sjekke ut hvorfor det er tilbakedatering.

Vanligvis er ikke dødsfall i nær familie sykmeldingsgrunn, men noe arbeidsgiver tar hensyn til og viser forståelse for. Om så ikke er tilfelle kan lege sykmelde, og da oppgi dato for når du var i kontakt, og grunn til tilbakedatering med at de ikke hadde mulighet til å ta imot deg tidligere.

Om en arbeidsgiver ikke overholder sin plikt som er å utbetale de første 17. Dagene ved sykemelding vil NAV vurderere bestridelsen og om den sykemeldte får medhold betaler NAV ut perioden og krever tilbake fra arbeidsgiver! 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en arbeidsgiver ikke overholder sin plikt som er å utbetale de første 17. Dagene ved sykemelding vil NAV vurderere bestridelsen og om den sykemeldte får medhold betaler NAV ut perioden og krever tilbake fra arbeidsgiver! 

De 16 første dagene.

Ifølge TS var det her ikke snakk om en arbeidsgiver som ikke vil betale sykepenger, men at arbeidsgiver ikke tillater fem egenmeldingsdager på rad, og at grunnen til fraværet var gyldig. Som tidligere nevnt kan TS igjen ta kontakt med lege, lege kan skrive ut sykmelding, begrunne tilbakedatering og bekrefte når TS først var i kontakt. Når sykmelding så foreligger skal arbeidsgiver betale ut sykepenger, ikke egenmeldingsdager som de tydeligvis ikke vil gjøre.

Om TS får sykmelding eller ikke er opp til legen å avgjøre, der har verken arbeidsgiver eller NAV noe de skulle ha sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...