Gå til innhold

for tidlig født

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest dimantina

Ei som jeg har daglig kontakt med i jobbsammenheng fikk en sønn 10 uker for tidlig, jeg har ikke gitt en gave enda, skulle jeg gjort det?? Vi vet jo ikke ennå hvordan det vil gå og jeg hadde tenkt å vente til hun fikk sønnen hjem, hva hadde dere gjort. Og det med å gratulere noen som blir foreldre så altfor tidlig når alt er usikkert for hvilken vei det vil gå hvordan gjøres det?? Jeg synes det er vanskelig å gratulere når en kanskje dagen etter må kondulere men det er kanskje ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som fikk barn 12 uker for tidlig. Hun fortalte meg at hun syntes det var litt trist at ingen kjøpte babyklær, men kun ga henne blomster mens de var på sykehuset. Men det fortalte hun jo etter at barna hadde vokst seg sunne og friske. Jeg vet ikke hva hun ville tenkt hvis de ikke overlevde. Jeg tror jeg ville gratulert henne uansett, for hun har jo blitt mor til et barn hun sikert elsker over alt på jord, uansett hva som skjer. Tror ikke man gjør det bedre ved å tie det ihjel. Men alt dette avhenger jo av hvor nært forhold du har til denne moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allikevel har tenkt å gi en gave så syns jeg du skal gjøre det nå. Jeg syns også du skal gratulere.

Tenk hvis ingen gir gaver og ingen gratulerer, så vil hun sitte med den følelsen at ingen tror barnet vil klare seg, det er ikke noe bra signal å gi til en nybakt mor i en sårbar situasjon.

Dette er jo bare hva jeg tenker og føler rundt det, det er ikke dermed sagt at det er det eneste riktige å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noe lite og smått (en del butikker har prematur-klær) - det blir helt sikkert satt pris på! Mange kjøper nemlig nyfødtgaver i store str og det er jo ikke det man har bruk for i første omgang med en så liten tass. Og siden barnet ligger på sykehus, så er det sikkert veldig koselig å kunne kle det i litt annet enn sykehustrøyer............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noe lite og smått (en del butikker har prematur-klær) - det blir helt sikkert satt pris på! Mange kjøper nemlig nyfødtgaver i store str og det er jo ikke det man har bruk for i første omgang med en så liten tass. Og siden barnet ligger på sykehus, så er det sikkert veldig koselig å kunne kle det i litt annet enn sykehustrøyer............

Det var kjempelurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren blir nok kjempeglad for prematur klær, så små barn "drukner" i str. 50. Jenta vår ble født 8 uker for tidlig, og var bare drøyt 40 cm. og 1,6 kg. Synes gratulasjoner og gaver er på sin plass uansett, i de aller flest tilfellene går det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes absolutt du burde gratulere henne, slik som de andre her skriver og. Det er ingen grunn til å ta sorgen på forkudd, da forsvinner vel noe av håpet til moren og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dimantina

Vet du hvilke butikker som har prematurklær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint med en liten gave til barnet synes jeg.

Du viser at du bryr deg, barnet ER jo faktisk født og har hatt fødselsdag, og det er fint at dette barnet også får litt ting og tang.

Jeg kjøpte en liten hund og et par sokker den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, og tenkte at om ting gikk skeis, så ville disse aller første gavene likevel ha tilhørt akkurat dette barnet (noe som ville ha vært fint for meg å tenke på).

Som en liten digresjon: Jeg ble født 10 uker for tidlig og er frisk som en fisk, og dette er nærmere 30 år siden. Hvis barnet ikke er sykt, så er det all mulig grunn til at dette skal gå fint!

Nøstebarn o.l. har fine prematurting i ull og litt i bomull.

http://www.nostebarn.no/default.asp?WMFN=H...egruppe2&WMFT=D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De setter nok pris på en liten ting til barnet, akkurat som andre nybakte foreldre :)

Dersom du ikke får tak i prematur-klær, er det jo hyggelig med et deilig lite pledd / teppe, badehåndkle med hette, kosedyr, eventyrbok eller et babyalbum f.eks.

Jeg har også hørt at mange bruker babyborn-klær til premature, de finnes overalt hvor de selger leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...