Gå til innhold

Hund som jokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg passer en hund for et vennepar som har en litt slitsom uvane jeg ikke var klar over. Den jokker en del. Det er en liten og korthåret hanhund men vet ikke rasen. Om jeg sovner på sofaen våkner jeg at den har hoppet opp i sofaen og jokker leggen min, spesielt om jeg har dratt sokker over buksa. Har også funnet han jokke på eller har jokket på gensere eller joggebukser han har revet ned på gulvet som er fulle av gule flekker. Skal bare ha ham fem dager til så jeg klarer sikkert ikke å lære ham av dette på den stunden, men ganske plagsomt. Han prøver å jokke bena mine om jeg sitter også men etter at han dyttes unna gir han seg. Men prøver igjen noen timer senere. Jeg er ikke så vant til hundeoppdragelse så vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Han er ikke slik når jeg besøker dem. 

Anonymkode: 41c73...184

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hund selv, men jeg hadde en hannkatt som jukka på meg før... Slitsomt. Kastrering er vel det eneste som hjelper vil jeg tro. Enn så lenge, siden du passer hunden og ikke kan kastrere han, prøv å korriger ved å sprute litt med vann kanskje?

Skrevet

Nei og atter nei ikke gjør det hunden er stresset

Anonymkode: fc521...96f

• Liker 2
Skrevet

Ta den rolig bort, og ikke noe mer enn det.

Anonymkode: fc521...96f

• Liker 4
Skrevet

Jokking er som regel et tegn på stress, så jeg ville heller rolig fjernet hunden og så funnet på noe som roer den ned (godbitsøk, annet nesearbeid, kontakttrening, tur...).

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Tabris skrev:

Jokking er som regel et tegn på stress, så jeg ville heller rolig fjernet hunden og så funnet på noe som roer den ned (godbitsøk, annet nesearbeid, kontakttrening, tur...).

Det var lurt, prøve å få den interessert i noe annet :) Den er vel selvfølgelig stresset når den ikke er hjemme.

Skrevet

Hunden er ikke stresset. Å Jokke på andre er den største dominans en hund kan gjøre. Han setter seg,(prøver iallefall)seg selv over deg på rangstigen. Selvfølgelig gjør han ikke dette hjemme, for der vêr han hvor grensene går. Du er ny, så da prøver han å teste hvor grensene går. Og for Guds skyld. Ikke gi han godbit. Da belønner du han for denne oppførselen. Et bestemt nei!! Og dytt han vekk fra foten. Prøver han igjen, si NEI! så fort du skjønner hva han skal til med. Bryt så situasjonen med å gjøre noe annet. Reis deg opp, gå en tur i stuen før du setter deg ned igjen, gjør noe som bryter tankegangen hans. Lykke til😊

• Liker 3
Skrevet
42 minutes ago, Shery said:

Hunden er ikke stresset. Å Jokke på andre er den største dominans en hund kan gjøre. Han setter seg,(prøver iallefall)seg selv over deg på rangstigen. Selvfølgelig gjør han ikke dette hjemme, for der vêr han hvor grensene går. Du er ny, så da prøver han å teste hvor grensene går. Og for Guds skyld. Ikke gi han godbit. Da belønner du han for denne oppførselen. Et bestemt nei!! Og dytt han vekk fra foten. Prøver han igjen, si NEI! så fort du skjønner hva han skal til med. Bryt så situasjonen med å gjøre noe annet. Reis deg opp, gå en tur i stuen før du setter deg ned igjen, gjør noe som bryter tankegangen hans. Lykke til😊

Nesten alt du sier her er feil.

Anonymkode: 9b3fb...49d

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, Shery skrev:

Det er den gamle teorien.

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Shery skrev:

Her kommer du til å få høre hvor feil du tar. Du har kunnskaper fra steinalderen

Anonymkode: 98b2c...7c1

• Liker 5
Skrevet

Nå har vel ikke hunder kommet i ny utgave så vidt jeg vet. Psykologien er der ennå. Hunder snakker på samme måte som i "gamle" dager😊 Er klar over at nå til dags skal alt kureres med godbit. Og de samme hundene finner man ofte  igjen på kurs fordi  eierne har mistet helt kontrollen. Uansett hvilken vei man velger, så er timingen i tiltakene veldig viktig. En godbit kan løse problemet, men da skal man vite hva man driver med!  For å unngå det jeg skrev tidligere, at man kan risikere å gi hunden opplevelsen av den blir belønnet for adferden. Håper dere klarer å finne et samspill og finne roen og kosen før den skal leveres tilbake, uansett om den kommer ved hjelp av godbit eller lederskap😊

Skrevet
4 minutter siden, Shery skrev:

Nå har vel ikke hunder kommet i ny utgave så vidt jeg vet. Psykologien er der ennå. Hunder snakker på samme måte som i "gamle" dager😊 Er klar over at nå til dags skal alt kureres med godbit. Og de samme hundene finner man ofte  igjen på kurs fordi  eierne har mistet helt kontrollen. Uansett hvilken vei man velger, så er timingen i tiltakene veldig viktig. En godbit kan løse problemet, men da skal man vite hva man driver med!  For å unngå det jeg skrev tidligere, at man kan risikere å gi hunden opplevelsen av den blir belønnet for adferden. Håper dere klarer å finne et samspill og finne roen og kosen før den skal leveres tilbake, uansett om den kommer ved hjelp av godbit eller lederskap😊

Valper rir også, så du påstår at en valp på kanskje 2-3 mnd prøver å dominere oss mennesker? 

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, Shery said:

Nå har vel ikke hunder kommet i ny utgave så vidt jeg vet. Psykologien er der ennå. 

Hundene har ikke kommet i ny utgave, men det har vår kunnskap om den. :)

• Liker 6
Skrevet

TS her. Tja, vet ikke om jeg helt kom frem til hva jeg burde gjøre her..... Om det er stress er det jo vanskelig å bli "sint" på ham. Jeg har valgt å la ham få beholde en hettegenser som får kjørt seg, for det ser ut som at han da slutter å jokke på meg i det minste.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Tja, vet ikke om jeg helt kom frem til hva jeg burde gjøre her..... Om det er stress er det jo vanskelig å bli "sint" på ham. Jeg har valgt å la ham få beholde en hettegenser som får kjørt seg, for det ser ut som at han da slutter å jokke på meg i det minste.

:fnise:

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du bør ikke sint på ham, så du har rett der. Han blir ikke mindre stresset av å få kjeft, tvertom. Men jeg ville heller ikke latt ham jokke, men heller jobbet med å roe ham ned. Fjern det han jokker på og kast ut godbiter/tørrfor på gulvet (godbitsøk) eller gi ham noe å tygge på (tyggebein/fryst kong...).

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Som tabris sier: avled, før atferden manifesterer seg (forhåpentligvis). Mye mulig at hunden forsterker sin egen atferd også, så da er avlesing gull verdt.

Anonymkode: 67176...d64

Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Som tabris sier: avled, før atferden manifesterer seg (forhåpentligvis). Mye mulig at hunden forsterker sin egen atferd også, så da er avlesing gull verdt.

Forslag til ting å gjøre: hva spiser hunden? Spiser den tørrfôr kan du putte foret i en tom flaske så den må få ut bitene, putte dem i en melkekartong som du knøvler sammen, kaste det ut på plena så den må jobbe med nesen. Spiser den våtfor eller vom kan du putte det inni noe, feks en kong (eller et plastglass/kopp om du ikke har kong). Så du kan få gjort mye med bare maten dens. I tillegg kan du øve på/lære nye triks. Kan hunden å rygge, gå sikksakk mellom føttene dine, stille forlabbene på/mot veggen og bli "kroppsvisitert"? Litt hjernetrim er bare bra, og slitsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...